Mijn hond eet alles wat er op mijn tafel staat iemand tips?

ik eet altijd op mijn eige tafel avond middag eten mijn hond is altijd standaard ook op mijn bureau is ie gewend. maar als ik 5minuuten weg ben is mijn avondeten een restje ik kan het nergens anders zetten hij komt er wel bij ik kan niet altijd blijven en nee ik ga niet in de keuken of woonkamer eten iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
jodyenboyke
12 jaar geleden
Tja, ik vind het net zo iets als een kind iets heel lekkers voor de neus zetten en zeggen dat ie er niet mag aankomen.
Zeker niet straffen in ieder geval, de hond kan immers geen verschil maken. Voedsel=eten,
jc54
12 jaar geleden
Onzin, een hond is heel goed aan te leren dat hij/zij niet van de tafel mag eten. Net zo goed als dat hij/zij een vaste plaats heeft om te liggen als de "baas" aan het eten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor hond is het, een lab is het makelijker te leren dan een jack of een beggal. Maar met een paar uur trainen is het te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ik het goed begrijp ga je dus eten, 's avonds, en dan vervolgens 5 minuten wat anders doen? Waarom? :S
Gewoon als je je eten op tafel zet, opeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag doet me sterk denken aan een beroemde uitspraak van Cesar Millan: you may not always get the dog you want but you always get the dog you need.
Die uitspraak gaat over spiegelen.
In dit geval is jouw hond een mooie spiegel: jij wilt niet eten in de keuken of woonkamer, je wil achter je bureau eten (waar nota bene altijd een hond op ligt!). Kortom: een slechte eetgewoonte. En tegelijkertijd wil je van je hond verwachten dat hij er goede eetgewoontes op na houdt (dat hij van je bord afblijft)
Het spiegelbeeld is helder wat mij betreft: kijk naar je eigen eetgewoontes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het niet : you may not get the dog you want, but you always get the dog you DESERVE ?
Dat lijkt me hier inderdaad overduidelijk van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi :) zoals je ze opvoedt zo heb je ze, je moet het alleen op de juiste manier doen das écht alles!!!

Het beste antwoord

Elke hond is heel goed aan te leren dat hij niet van de tafel mag eten, en dat hij tijdens de maaltijd van de baas op een vaste plaats moet gaan liggen. Dit vergt wel geduld en discipline van baas én hond.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps!! en motivatie ; )

Andere antwoorden (8)

Zorg dat je hond afstand neemt van jou,hij mag niet dichtbij komen als jij aan het eten bent.
Ga om te oefenen ook en paar keer zogenaamd de kamer uit,maar blijf om het hoekje kijken.
Zodra je al ziet dat je hond aanstalten maakt om naar jouw eten te gaan,stap je de kamer binnen en stuur je hond weer terug door hem een tikje met een paar vingers tegen de zijnkant van zijn nek te geven.
Blijf dit herhalen totdat hij geen aanstalten meer maakt om naar jouw eten te gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik was vergeten te melden dat je het eerst zonder tikje kunt proberen door ruimte op te eisen,dit doe je door op je hond af te lopen zodat hij achteruit gaat tot de afstand die jij wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen tijd of zin hebt je hond te leren dat hij van je eten af moet blijven moet je er iets zwaars overheen zetten als jij er even niet bent. Een gietijzeren pan ofzo. Ik denk dat hij een plastic vergiet of afwasteiltje er wel af krijgt.
12 jaar geleden
Als je gaat eten geef de hond dan ook eten,de hond zal wel bij je komen schooien maar hij heeft zijn eigen bak voer en wijs hem daarop,Ben je klaar met eten ,ruim dan ook de bak voer van de hond op,heeft hij niet gegeten pech blijf dit herhalen.Na een aantal keer gaat hij snel zijn bak leeg eten voor deze weer weg is.Honden kunnen best een paar dagen zonder eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je die uitdrukking 'de kat op het spek binden'?
Dat is wat jij aan het doen bent. Die hond hoort niet op zo dicht op je eten te zitten, als je dat toestaat dan vraag je om problemen, helemaal als je ook nog eens wegloopt.

Zet de hond op de grond als je gaat eten en geef hem het commando af als hij toch naar je eten toegaat. Je mag hem in principe niet eens toestaan om naar je eten te kijken.
Ga niet de goden verzoeken door ook nog eens de ruimte te verlaten als je eten hebt staan. Dat kan wel bij erg goed opgevoede honden maar als ik je vraag zo lees is dat hier niet het geval.
Eet je eten gewoon op, of als je toch zo nodig eventjes weg moet bij je bord zet die dan even in een gesloten kastje o.i.d.
Ook een optie: zet de hond op de gang als je gaat eten.
En, dit wilde je eigenlijk niet horen maar is wat mij betreft echt een aanrader: eet niet achter je bureau, dat is vrij onhygiënisch en niet gezond, een gezonde eetgewoonte is eten gecombineerd met rust, dat komt je spijsvertering en je lijf ten goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
De allersimpelste tip is: je hond niet op de tafel laten, nooit. Dus: op de grond en verder niets.
Maar: hij mag dit dus van jou, en dat is meteen het probleem! Die tafel/bureau is in zijn ogen van hem, met alles wat erop staat, DUS ook je eten.
Wat jij je hond dan moet leren is dus: dit bureau, deze tafel is van mij, mijn eten ook, daar blijf jij vanaf.
Consequent de hond altijd op de grond laten, en je eten niet alleen laten staan.
Maakt hij/zij aanstalten om toch op de tafel te springen: onmiddellijk eraf halen en hard "nee" zeggen, het liefst nog voordat dit idee in het koppie komt. Dus bij de aanstalten om te gaan springen: meteen afkappen: "nee" zeggen en het springen voorkomen.
Heel belangrijk is: consequent zijn: dus NOOIT toelaten en dat zal in het begin betekenen, dat je zeer alert moet zijn en heel goed moet opletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Die hond hoort gewoon niet op het bureau, klaar.
Maar ik vermoed dat vraagsteller aan die gewoonte geen einde wil maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Geen idee, dat is aan de vraagsteller ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YEAH! +1
Wij hebben net een hond van 2.5 uit asiel gehaald die moest ook alle commando's leren.
De hond mag bij ons NOOIT in de keuken komen dus als we koken enzo.
Als wij eten Moet de hond in zijn mand.
Hij krijgt 3 waarschuwing om terug erin te gaan zo niet pakken we hem bij zijn nekvel en zetten we hem terug.
Moeder honden doen dit ook bij pups als ze stout zijn.
Dit herhalen en dan komt hij niet meer aan.
Na 1 dag (ochtend middag en avond) gedaan en hond blijft nu netjes op zijn plaats!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is idd ook een manier. zelf ben ik niet voor nekvellen want het is mij persoonlijk te fysiek (een krachtmeting, bij een dominante hond die dit had beantwoord had je een probleem gehad dus het is zeker geen tip voor ALLE honden) zelf werk ik met lichaamstaal. zeg 'plaats' of wat je gewent bent. doe ie het niet sta je op, loop naar de hond, gaat ie niet aan de kant heeft ie pech dan druk je voorzichtig maar zeker door en zo stuur je hem naar zijn mand. duwen bij honden is ook een teken van communicatie. een hond hoger in rang zal tegen een andere hond aanduwen om dingen duidelijk te maken. de boodschap komt dus even goed over, hond hoeft niet te bukken (daar komt die hand in het nekvel weer) mocht je deze manier vaker toepassen. (stel dat je hond gaat liggen, want die heb je ook, dan word het wel heel gewelddadig om hem naar zijn plek te sleuren. kies je voor een andere manier ziet de hond het als onzekerheid dus ben je hiermee niet geschikt om bovenaan in de rangorde te staan, wat de hond vervolgens invult) het KAN dus werken, maar bij angstige, onzekere, of dominante honden leg je hiermee de basis voor meer problemen helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! maar bij ons werkt dat wel heel goed.
We hebben hem net 6 dagen en we pakken hem of bij nekvel of geven tik op zijn neus.
Maar het hoeft eig bijna niet meer, want hij weet het al als wij eten moet hij in zijn mand als wij koken blijft hij voor de keuken.
Net als slaapkamer is verboden terrein.
blijven corrigeren en conseqeunt blijven daar bereik je het meest mee. P.s Nekvel kan ook niet bij alle honden.
Het kan bijv alleen bij kleine honden.
Grote honden krijg je niet opgetilt:)
tijd om je hond wat regels te leren.
-eten is van jou en niet van de hond
-eerst eet jij daarna de hond
-eten wat op tafel staat is niet van de hond
-als de hond eet mag dat pas als jij het zegt
-als jij eet geeft de hond jou de ruimte
-als jij eet gaat de op zijn eigen plaats

tips
betrap hem een paar keer op heterdaad en wijs hem dan zijn plek. (loop dus weg bij je bord en hou het in de gaten

achteraf straffen help voor geen meter (hond wordt bang

hond kan leren om niet aan het eten te komen als hij heeft geleerd dat jij even weg bent

een hond die eten pakt zal dit in veel gevallen blijven doen als ie er zelf zeker van is dat de baas er niet is en kan de verleiding dan niet weerstaan.

laat geen eten staan als je echt van huis bent.

---------------------------------------------------------------

er zijn testen gedaan met honden en wat lekkers.
zodra de hond wist dat de baas keek pakt ie het niet. deed de baas zijn ogen dicht pakte de hond het wel.

ik heb het mijn hond af kunnen leren (ook als ik van huis ben) om van tafel te eten (wat op de bank of grond ligt van de kids zoals een vergeten zakje snoep gaat er wel aan als ik van huis ben)
dit heb ik gedaan door a) de hond hond te leren dat hij er niet aan mag komen. b)hier heel consequent in te blijven.

mijn hond krijg alleen eten in ZIJN bak, mag zich niet opdringen om het te gaan eten maar moet een bepaalde afstand bewaren, en hij mag alleen eten als ik zeg dat ook mag, en niet uit zichzelf.

(ik zit toch ook niet naast zijn bak brokken te kwijlen en te schooien of me op te dringen??) :)

Toegevoegd na 3 minuten:
hond vind het dus logisch dat hij dit kan en dus MAG doen. het is niet meer dan gebrek aan respect zoals honden dat onderling naar elkaar hebben.

hond vind dus.... ik mag het pakken. vergeet niet dat de hoogste in rang altijd eerst eet, en lager hond afstand bewaard en zich niet op mag dringen. de hond lager in rang TOESTEMMING moet hebben om te mogen eten.

het probleem is dus eigenlijk niet het eten zelf, je zal op meer vlakken met je hond aan de gang moeten wil je dit probleem echt oplossen, en niet alleen het resultaat waardoor ie jou eten toe eigent.

tijd om de interactie met je hond onder de loep te nemen dus!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, je wilt het probleem niet voorkomen (op een andere plaats eten of opruimen (wegbrengen naar de keuken dus) als je niet meer wilt) en ook niet oplossen (erbij blijven om de hond te leren dat het niet mag / verbieden) ; dan zit er weinig anders op dan er mee te leren leven, of ook altijd genoeg voor de hond opscheppen zodat je zelf niets tekort komt.

Natuurlijk zou je een zware stolp kunnen kopen en die elke keer over je eten heen zetten (of zo'n Duitse taartdoos met afsluitbaar deksel om je eten op te zetten), maar na bovenstaande vermoed ik dat ook dat teveel moeite zal zijn.

Dan zit er nog maar één ding op : de hond niet op je kamer als je aan het eten bent. Ik neem althans aan dat er wel een deur in die kamer zit.

Dat zul je ongetwijfeld ongezellig vinden, en terecht ; eten is vooral ook een sociaal gebeuren, dat dan ook eigenlijk alleen aan de tafel plaats zou moeten vinden. Helaas is dat in heel veel gezinnen tegenwoordig meer uitzondering dan regel, met alle nadelen van dien.

Kiezen dus, tussen de hond opvoeden of jezelf wat meer aan de oren trekken. Meer smaken zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))))))) +1