Hoe hoog moet een omheining voor kippen zijn?

Hallo,

Mijn vraag is dus op welke hoogte ik de palen in de grond moet zetten. Voor het oog houd ik ze graag zo kort mogelijk en mijn gedachten gaan uit naar 1 meter. Hoe hoog kippen vliegen is afhankelijk van het soort kip is mij verteld. Graag hoor ik jullie mening hierover. Ik ben dan ook benieuwd welk kippensoort ik het beste kan houden als ik de omheining niet al te hoog wil maken.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.4K

Het beste antwoord

dat ligt aan je ruimte.
hoe meer ruimte hoe langer de startbaan is voor de kip. (hoe hoger ie dus komt)

heb je zijdehoenders zou het niet hoog hoeven te zijn (deze fladderen wat, vliegen is er echt niet bij)

heb je barnevelders dan moet het hoger zijn.

ik weet niet welke kippen je hebt en of ze nog natuurlijk zijn? soms knippen ze de slagpennen aan 1 of beide kanten. dit groeit weer aan dus dit moet periodiek als je hiervoor kiest. sommigen (hoe ze het doen en wie het doet weet ik niet en wil het ook niet weten) verwijderen het botje onder het spaakbeen en ellepijp.

het ligt dus aan je chicky's zelf en de ruimte die je hebt.
wil geen hoog hekwerk zou ik gaan voor de zijdehonders.

mega fluffy (meer dons dan veren!) een leuke karakteristieke kop, een sterk ras, niet veeleisend, en een makkelijk karakter! wat wil een mens nog meer? ze leggen nog eieren ook! :))

Toegevoegd na 1 minuut:
zie je zo toch vliegen ligt het niet aan de kippen (afbeelding die niet wil laden) druk dan ctrl F5 voor de dames :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
kortwieken mag, maar leewieken is gelukkig verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, wist niet dat het zo heette :) ik zie het regelmatig dat er een deel van de vleugel mist. zelfs op de kinderboerderij waar eenden in de vijver zitten zie ik het. net zo triest als snavels afbranden en meer van dat soort ellendige verminkingen.... bah.

Andere antwoorden (2)

De soort kip heeft er weinig mee te maken: een kip is een vliegvogel en zelfs dikke legkippen kunnen 100 mtr ver vliegen wat ik ze wel eens heb zien doen als een vreemde hond ze achterna zat!
Eén metertje is wel erg laag ja, dit moet 1½ mtr zijn en dan nog moet je van elke kip AAN EEN ZIJDE de penveren op zijn ene vleugel erafknippen anders gaan ze alsnog eroverheen. Dus nooit beide vleugels aan knippen en dat na 3 maanden herhalen want dan zit er een nieuwe veer erop.
Advies: ook van boven als dak afrasteren tegen de roeken en buizerds want dit zijn hun moordenaars.
Er bestaan inderdaad ook sierkippen die goed eieren kunnen leggen en oud brood lusten ze allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zozeer dat de kippen binnen moeten blijven, (sommigen komen er af en toe eens uit, altijd dezelfden) maar je moet wel indringers buiten houden, zoals daar zijn: honden die van een lekker hapje houden, eventuele vossen...
Als je de draad twee meter hoog maakt met een ijzeren staaf bovenaan (daar springen ze dan op en af in beide richtingen), dan hou je de honden wel buiten, een vos met jongen laat zich jammer genoeg door niets of niemand tegenhouden....
Sommige mensen kortwieken de kippen aan één kant, dan kunnen ze niet hoog meer vliegen.
Veel geluk nog, ook van mijn Tchip (dat is mijn tamme VIP-kip.