Vraag over Kat op Balkon flat 4 etages hoog?

hallo, ik woon in een flat van 11 verdiepingen hoog en ik heb een kat thuis die voorheen bij de vorige eigenaar heel veel buiten kwam! nu is de vraag ik woon zelf op de 4de etages dit is zon 10 meter hoog als ik mij kat op het balkon zet en hij eraf zou springen? gebeurt er dan niks met haar komt ze gewoon goed terecht? benen is zand en gras als ze naar beneden zou springen komt ze daarop terecht ik ben geen katten specialist dus en vraag het daarom voor de zekerheid even hier! ik denk zelf dat ze wel goed terecht komt aangezien het gras en zand is maar ik weet dit niet zeker misschien heb ik wel gelijk! ik hoop serieuze antwoorden te krijgen

gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Nee tuurlijk niet, je moet heel je balkon goed dichtmaken zodat de kat niet naar beneden kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer ergens gelezen dat een kat een val van 20 verdiepingen hoog had overleefd. Op zich zou een kat een val van 10 meter hoog wel kunnen overleven, maar hij houdt er dan hoogstwaarschijnlijk botbreuken aan over. Ik zou het balkon gewoon dicht maken zodat de kat op geen enkele manier naar beneden kan springen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik werk bij de dierenambu, en haal regelmatig katten op die van het balkon zijn gevallen.
katten kunnen zich goed draaien tijdens hun val; een reden dat een val van tweehoog ïdeaal is.
katten die van een hogere etage vallen, maken vaak een driepunts-landing.
dwz dat zij op voorpoten en kinnebak landen, met botbreuken en hoge dierenartskosten als gevolg.
ik zou het wel weten, en het balkon afzetten met gaas.
ze hoeven maar een vogeltje te zien of daar gaan ze.....
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
geregeld vallen en #springen# er katten van een balkon, dus loop gewoon het risico niet omdat een kat dit niet bewust zou doen.

een kat komt NIET altijd op zijn pootjes terecht, en is NOOIT verzekerd van een goede afloop. de kat heeft een zwakke nek en door de klap zal hij dus zijn kaak kunnen breken, openhalen, een hersenbloeding kunnen krijgen of een schedelbasisfractuur. pootjes, bekken kunnen ook breken omdat de kat hierop landt.

ik woon ook op een flat maar heb de hele boel afgerasterd, juist omdat ik dit risico niet wil lopen.

maar er is meer gevaar op een flat voor een kat.l let ook op ramen waar katten uit kunnen gang hangen en klem tussen kunnen komen te zitten.

voorkomen is beter dan genezen!!!

bij de link meer info over de gevolgen van een val.
sorry hoor, maar als jij denkt dat een kat goed terecht komt van 11 hoog vraag ik me af of het überhaupt verstandig is aan een kat te nemen.
ik hoop dus dat je goed realiseert wat de risico's zijn om ellende te voorkomen bij je kat maar ook voor jezelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
zei 11 verdiepingen maar bedoelde 4. risico is bij elke hoge val groot, en bij lagere val zelfs groter soms als de kat geen tijd heeft om te draaien in de lucht en bij de landing op zijn zij of koppie terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
vraagsteller woont op 4 hoog, maar evenzogoed.
goed dat je ook die kiepramen aan de kaak stelt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx
herstelde ook via bewerken antwoord. (ik is blonttt) :-/ klem zitten op 11 of op begane grond is even gevaarlijk, net zoals een val van behoorlijke hoogte ook altijd een risico is. waarschuwen kan nooit genoeg wat dit aangaat denk ik dan maar :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + Had het zelf niet beter kunnen zeggen...
Als je je kat dolgraag buiten wil laten, maar je bent toch bang dat ze van het balkon zal springen, dan kan je haar misschien desnoods elke dag uitlaten. Er bestaan speciale leibanden voor katten, waarmee je je kat kan uitlaten. Het klinkt een beetje raar dat je met een kat gaat wandelen, maar ik ken nog mensen die dit doen bij hetzelfde probleem. Als je dit wil proberen dan moet je wel best eerst je kat er binnen wat aan laten wennen, want niet alle katten worden graag aan de leiband gelegd. Als ze dit niet willen dan worden ze heel agressief en wild zodat je hem niet kan bijhouden. Als je het onmiddellijk buiten doet, en dit gebeurt, kan het zijn dat je je kat kwijt bent. Let ook op dat je niet in de buurt van honden komt, want dit zou ook eens verkeerd kunnen aflopen. Je beslist zelf maar wat je doet. Veel succes!