Zijn droge kattenbrokjes schadelijk voor de nieren ivm te veel mineralen? Mijn kat drinkt ruim voldoende...

Zojuist las ik dit op een site, terwijl volgens mij i.p. alle brokjes in Nederland goed zijn, en die via dierenartsen zelfs uitstekend. Ik schrik wel van dit bericht, want ik geef bewust 80% vn het eten als droge brokjes. 20 % zijn natte brokjes en zelf vangt ie plm 4 muizen per week. Gewicht is goed, tanden uitstekend.
Droge brokjes zouden blaasgruis bevorderen ivm te veel mineralen. Is dit inderdaad zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dat ligt er helemaal aan wat voor soort brokjes jij aan je kat geeft. Zeker niet alle kattenbrokken die te koop zijn in Nederland zijn goede voeding!
Grofweg kan je stellen dat de 'Supermarktmerken' van slechtere kwaliteit zijn, veel overbodige hulpstoffen bevatten en teveel mineralen die onder andere slecht zijn voor de nieren en blaasgruis en nierproblemen veroorzaken.
Premium voeders zoals Royal Canin, Hill's, Trovet etc geven zijn prima voeding. Echter geen enkele voeding geeft de garantie dat je kat GEEN nierproblemen en/of blaasgruis ontwikkelt. Al zullen de goedkope voeders dit risico wel degelijk vergroten!
Droge brokken (van een goed merk) zijn goed voor het gebit, omdat ze het gebit schoonschrapen, vergelijkbaar als ze in het wild de botjes van een dier stukkauwen. Heb je echter een kat die schrokt en niet kauwt, dan maakt dit niet uit.
Katten zijn van nature slechte drinkers, waardoor ze makkelijk nierproblemen ontwikkelen. In de natuur bevatten hun prooien natuurlijk veel vocht (in bloed, weefsel etc.). Daarom is het wel aan te raden om je kat ook natvoer of vers vlees te geven naast de brokken. Geef dan geen whiskas/gourmet of vergelijkbare troep, maar een goed merk natvoeding. Dat jouw kat zelf ook muizen vangt is dus heel positief! Verder kan je je kat verleiden tot meer drinken door op meerdere plaatsen bakjes water te zetten (soms geven ze liever de voorkeur aan 'oud' water dan aan vers), de kraan te laten druppen (vinden veel katten geweldig leuk spelletje), een drinkfontein aan te schaffen of door soms ijsklontjes in de waterbak te doen. Spelen met water zet aan tot drinken.

De echt goedkope merken hebben ook nog wel van die 'gezellige' meerkleurenbrokjes in het assortiment. Daar zie je al aan dat het onzin is. Puur kleurstoffen en de kat ziet het verschil echt niet hoor!
De hoeveelheid en de kwaliteit van het vlees wat in de brokken zit is veel belangrijker. Goedkope merken gebruiken lagere kwaliteit en stoppen er veel overbodige troep in als vulling.
Ook de 'menselijke' tussendoortjes die wij onze katten toestoppen zijn overigens erg slecht voor de ontwikkeling van blaasgruis en de nieren! Ons vleeswaren/kaas etc. bevat ook veel te veel zout. Dus niet doen!

Ter afsluiting: bezuinig niet op een goede voeding voor je kat. Koop een goed premiummerk. En last but not least: geloof niet alles wat je op internet leest! Als dierenartsassistente krijg ik de grootste flauwekul te horen van dingen die eigenaren op internet hebben gelezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

droge brokjes zijn idd niet ideaal.
er zit wel alles in wat een kat nodig heeft, maar er zit nog meer in wat een kat niet nodig heeft.
om een brokje tot een brokje te vormen zijn granen nodig, en met granen kan een kat niet veel.
brokjes zijn slecht voor het gebit, voor de zuurgraad van de urine, en ook voor de nieren, bij gebrek aan vocht.
ik geef wel brokjes, maar daarnaast ook een dagelijkse portie vers vlees, en er staan diverse drinkbakjes her en der.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een dikke + omdat je een van de weinige mensen bent die ik ken die de moeite nemen om de kat het voedsel te geven dat het dichtst bij zijn natuurlijke voeding staat, namelijk vers vlees. Het kan niet anders dan dat dit onbewerkte vlees uiteindelijke het beste is voor onze kleine roofdiertjes.
Bofferds die poezen bij jou.......
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt ajna! :)
Droog voer, brokjes dus, is goed als je een goed merk neemt.
Daar zit alles in wat een kat nodig heeft.
Een goed merk en aangepast aan het gedrag en leeftijd van de kat is prima en voldoende.
Zachte, natte brokjes zijn niet nodig. Daarvan kan een kat zelfs aan de diaree komen.
Harde brokjes en voldoende drinken (water). Meer heeft een kat niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katers hebben gauw neiging naar blaasgruis wat vervelend is voot de kat en de portemonnai. In felix gourmet etc. zit vaak veel troep waar een kat niks aan heeft zoals groente, voordelig voor de fabrikant maar slecht voor je kat. Een goed maar wel wat duurder merk is purina one. Ik heb 4 katten waarvan 1 met blaasgruis die nu aan het dieetvoer is. Voorkomen is beter dan genezen.