Waarom zoemen die muggen als ze vliegen?

Terwijl ze zich stil houden als ze niet vliegen. Wordt er gek van 's nachts.

Wat heeft het voor zin om tijdens het vliegen zo'n zoem geluid te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Veel insecten maken een zacht zoemend geluid. Je hoort het alleen als het beestje zeer dichtbij is. Helaas is dat 's nachts vaak het geval.
Het geluid is een bijproduct van de vleugelbeweging. Om in de lucht te kunnen blijven, moet het insect zijn vleugels snel bewegen. Naarmate de vleugels kleiner zijn, is meer beweging nodig, en is de toon ook duidelijker (en hoger) hoorbaar. De natuur heeft dus de keuze tussen grote vleugels of zoemen. In verschillende biotopen heeft de optimalisatie anders uitgepakt. In de nabijheid van de mens is de pakkans kennelijk het kleinst als je kleine vleugels hebt, ook al maak je meer lawaai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje
de waarheid duidelijk en compleet

Andere antwoorden (4)

Britse biologen hebben ontdekt dat muggen door de toon van het gezoem een geschikte partner vinden om seks mee te hebben, zo schrijft Trouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
irritante seks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja toch.
Steekmuggen maken een zoemend geluid dat goed hoorbaar is als de mug dichtbij komt. Dit heeft deels te maken met de voortplanting van de muggen. Ze leven in het donker en kunnen elkaar moeilijk vinden, muggen gebruiken daarom geluid om elkaar te kunnen lokaliseren in het donker. Alleen de (bijtende) vrouwtjes maken zoemgeluiden, die worden opgevangen door de geveerde antennes van de mannetjes. Iedere soort produceert een iets ander geluid, zodat de mannetjes niet paren met een vrouwtje van een andere soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gezoem van muggen houdt menig mens 's nachts uit zijn slaap. Maar muggen hebben een goede reden om zoemgeluiden te produceren, zo blijkt. Britse biologen hebben ontdekt dat muggen door de toon van het gezoem een geschikte partner vinden om seks mee te hebben, zo schrijft Trouw.

Als een mannetjes- en vrouwtjesmug elkaar ontmoeten gaan ze op dezelfde toonhoogte zoemen. Als een mug iemand van hetzelfde geslacht tegenkomt, wordt de zoemfrequentie verhoogd of verlaagd.

Muggen produceren de zoemgeluiden door met hun vleugels te fladderen. Hoe sneller ze fladderen, des te hoger de toon. Het fladderen is dus nog praktisch ook. Wanneer er een 'muggenmatch' ontstaat, vliegen beide muggen even hard, waardoor er gemakkelijker gepaard kan worden.

Iedere mug heeft een eigen zoemfrequentie, onafhankelijk van het geslacht. Biologen denken dat muggen aan het stemgedrag weten of ze met een mannetje of vrouwtje van doen heeft. De zoemtoon van mannetjesmuggen glijdt sneller naar de vrouwelijke toon dan andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja!Die krengen hebben me vannacht uren wakker gehouden.
Ik zit helemaal onder de muggenbeten,zeker een stuk of 20!
Zelfs in m'n gezicht.:-(
Er zat er zelfs 1 " gezellig " op m'n kussen toen ik wakker werd.(volgens m'n vriendje zat die " te chillen " na de maaltijd.)haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je wilt niet weten waar ik hem heb op me balzak en me neus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha,ja ze nemen je te pakken waar ze kunnen!
En het zijn alleen de vrouwtjes die dat doen:girlpower!;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahah
Omdat muggen zich geslachtelijk voortplanten, is het van belang dat mannetjes en vrouwtjes elkaar herkennen en kunnen vinden in een omgeving met veel andere insecten.
De mannelijke steekmuggen zoeken vrouwtjes op door naar het gezoem te luisteren dat zij met hun vleugels veroorzaken.

Elke soort heeft zo zijn eigen gezoem, zodat de muggen zich niet kunnen vergissen en met de verkeerde soort gaan paren. Een mannetje vangt het gezoem van het vrouwtje op met de trilharen van zijn voorste voelsprieten. Hij vangt het geluid in stereo op en kan op die manier precies bepalen waar zij zich bevindt.