Welke kat verhaart weinig?

Hoi,

Zoals al in de titel staat, welke kat verhaart weinig?

Elke kat verhaart natuurlijk wel( behalve een naaktkat dan) maar de ene meer en de andere minder.

Welke soort staat toch bekend om het weinig verharen?

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.8K

Antwoorden (5)

Een Peterbald kat is een redelijk nieuwe soort naaktkat: gegarandeerd geen verharing!
http://www.catterythorex.nl/peterbald.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een soort naaktkat: de sphynx:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/3783-rasomschrijving-van-de-sphynx-naaktkat.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gekeken naar Cats 101 bij Animal, volgens mij was het de Cornish Rex die het minste verhaart, maar die moet je wel regelmatig wassen.

Als je het vraagt vanwege allergieën, kun je beter kijken naar Siberische katten, die verharen wel veel maar maken minder van het proteine waar mensen allergisch op reageren. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten die weinig verharen vind je onder de raskatten:
- Ragdoll. Deze heeft geen ondervacht.
- Blauwe Rus
- Rex
- Siberische katten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Siberische kat verhaart juist wel veel.. net als de ragdoll, in bepaalde seizoenen.
Aponi
12 jaar geleden
Heb hier een Ragdoll maar die verhaart wel degelijk en soms nog flink ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd vertrouwd op de bronnen:
"Omdat Ragdolls geen ondervacht hebben en weinig verharen wordt wel eens gezegd dat ze geen allergische reactie kunnen veroorzaken. Het is normaal gesproken echter niet de vacht maar de huidstof dat een allergische reaktie veroorzaakt. Daarom kunnen Ragdolls net zo erg een reactie veroorzaken als elk ander kattenras."
Kennelijk bevestigen uitzonderingen de regels.
een haarloze kat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verharen doen ze eigenlijk allemaal, maar op een andere manier.
Het verharen verschilt per dier, niet per ras.
Regelmatig borstelen kan helpen alsook het soort voer. Hills en Iams hebben speciaal voer voor de vacht. Een beetje visolie over de voeding kan ook helpen. Zet het mandje van de kat niet naast de verwarming, maar op een koele plek in huis. Dat helpt ook tegen verharen.
Tenslotte enkele rassen, waarvan men beweert dat ze minder verharen:
Siamees
Egyptische Mau
Noorse boskat
Britse korthaar
Cornish Rexen
Maine Coon
De LaPerm (zie bron)