Waarom voelt een hond zich bedreigt als je lang serieus naar hem kijkt?

Als ik naar mn hond kijk kijkt hij gelijk weg en kijkt ie steeds om of ik nog kijk, en soms gaat hij helemaal dan tegen de muur kijken dus andere kant waar ik niet zit of hij gaat in een andere directie zitten waarom is dit?

Toegevoegd na 1 minuut:
en als ik lang genoeg kijk naar hem gaat ie rustig naar me lopen en vraagt hij aandacht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het ook voor honden geldt, maar de meeste dieren vluchten of voelen zich bedreigt door lang staren, omdat roofdieren staren. Voor een dier in het wild wordt aangevallen, wordt hij nauwlettend door de vijand gade geslagen. Die staart, en dus vatten veel dieren dit op als gevaar/bedreiging.
Ivana
12 jaar geleden
Jammer dat ik je hier geen plusje kan geven Rinke. Je verdient hem wel.

Het beste antwoord

Voor een hond zijn lichaamstaal betekent dat dreiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

je hond is onderdanig en wordt onzeker door je gestaar.

in hondentaal is lang aankijken (focussen) een teken dat vaak voor de krachtmeting komt.

je hond denkt dus dat jij hem wil gaan bewijzen dat je sterker bent dan hem. hij kijkt weg, dus geeft aan dat je niet hoeft te kijken want hij zit niet op een krachtmeting te wachten, hij geeft zich over.

maar jij blijft staren naar de hond en je maakt je hond dus onzeker. gewoon niet doen is mijn advies. als hij merkt dat ontwijken jou niet van gedachten brengt komt ie naar je toe (let eens op zijn houding, staart laag, koppie laag, afwachtend) en laat zien dat je niet hoeft te dreigen want hij is geen bedreiging voor je.

eigenlijk ben je een beetje aan het mindf#cken met je hond door dit soort 'spelletjes' te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
waar is die min nou weer goed voor?
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee maar voel me VRESELIJK aangestaard. HAHAHA ik denk van iemand die hondentaal niet helemaal snapt, od hier een heel andere invulling aan geeft. maar wacht, ik ga het gewoon vragen: lieftallige MINnaar van me, ben je er nog?
mag ik alsjeblieft weten waarom er een min is gegeven? ik wil graag weten waarom want misschien kan ik hier wat van opsteken namelijk. bij voorbaat dank! zo, eens kijken of er uitleg komt.
bedankt voor je plusje :)
Ivana
12 jaar geleden
Niet allen als tegenwicht dat plusje. Je hebt het ook dik verdiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(bloos) dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank :))