hoeveel verschillende galoppen zijn er ?

hoeveel galoppen zijn : arbeidsgalop, uitgestrekte galop,rengalop , ................

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Dit zijn de verschillende soorten galop:

1 Verzamelde galop
2 Arbeidsgalop
3 Middengalop
4 Uitgestrekte galop
5 Contragalop
6 Galopwissel
6.1 Eenvoudige galopwissel
6.2 Vliegende galopwissel/changement
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een galopswissel is in principe altijd enkelvoudig, het gebeurd altijd in het zweefmoment namelijk. je hebt changementen om de pas, om de 2 passen etc. bij het van hand veranderen gebeurd de galopswissel (6.1) meestal op de X van de rijbaan.
een enkelvoudige galopswissel is dus ook gewoon een changement tijdens het zweefmoment, maar dan 1 keer. er bestaat ook nog een overkruiste galop (voorbenen en achterbenen van het paard beiden in een andere galop, dus linker en rechtergalop) dit zie je vaak bij jonge onervaren paarden. (aanspringen in galop op een volte met een juiste stelling kan hierbij helpen, helemaal is het jonge paard nageeflijk is werkt dit perfect) dan is er nog de rengalop (paard maakt de rug lang, dus bij dressuur zal je het niet zijn omdat je je paard 'uit elkaar rijdt ipv van verzameld en rond houdt) en er is een galop pirouette, waarbij de achterbenen van het paard zoveel mogelijk op de plaats moeten blijven maar waarbij de galopsprong behouden moet blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij weet er veel meer van dan ik! Misschien kun je de reactie als antwoord plaatsen? Mijn antwoord komt maar van Wiki ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een eenvoudige 6.1 galopwissel gebeurt niet tijdens een zweefmoment in tegenstelling tot de vliegende galopwissel
bij een eenvoudige galopwissel gaat men heel even over naar de stap om zo van galop te wisselen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je hier een link van wiggy? hem mijn paarden hoofdzakelijk in de dressuur uitgebracht maar deed het toch echt altijd in het zweefmoment. bij het springen is het op deze manier zwaar onhandig. (kost nogal tijd en is erg omslachtig) met de juiste hulpen kan het gewoon en in het zweefmoment en dit is ook de gangbare manier voor een galopswissel.
van galop naar stap is überhaupt niet prettig als als een paard niet goed verzameld gereden kan worden.
(de achterhand goed onder de massa zit om ineens in stap over te gaan zouden er bij een paard wat hier niet op geoefend is een halve ophouding geen gewenst effect heeft) in een proef kan het wel. maar dan staat de stap ook op het programma, niet puur voor de galopswissel zelf.
voor training is het wel een geschikte oefening (halve ophoudingen en verzamend blijven) en misschien haal je training en de galopswissel zelf door elkaar? @mince
je antwoord is prima toch :))
gaf enkel wat uitleg op de wiki info
+1, hoop dat er meer volgen :)
Er is een linkergalop en een rechtergalop.
Rechtergalop
je rijdt de rijbaan rechtsom (met de klok mee)
je linkerbeen is je buitenbeen
je linkerteugel is je buitenteugel

Linkergalop
je rijdt de rijbaan linksom
je rechterbeen is je buitenbeen
je rechterteugel is je buitenteugel

De volgende soorten galop worden onderscheiden:
de verzamelde galop
de arbeidsgalop
de middengalop
de uitgestrekte galop
de contragalop.

Uitgebreide uitleg hieronder:

http://www.equester.nl/website/105006151657127282105809/109538/galop.aspx