Moet ik m'n hond inenten?

Wil op vakantie naar belgie, maar hoorde dat je voor rabiës moet inenten, en minstens 4weken van tevoren, anders kunnen ze je hond in beslag nemen..

Klopt dit? Of wat is het correcte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij onzin, vooral het 'hond in beslag nemen' gedeelte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ze kunnen je toch aanhouden op de camping of onderweg?

Antwoorden (3)

het is verstandig om hem in te ente, dat is eerder omdat ie anders daar ziek kan worden. hij wordt echt niet in beslag genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hond moet ingeënt zijn tegen rabiës, alleen moet dit uiterlijk 3 weken gebeuren voor vertrek, omdat na 3 weken de inenting pas werkt. Overigens schijnt in het zuiden van België rabiës voor te komen. Wat er zal/kan gebeuren is dat ze je tegenhouden met de mededeling: komt u over drie weken maar terug met een ingeënte hond, dus ik zou het er niet op wagen!

Hieronder staan de bepalingen:

Op vakantie met je hond naar België: invoerregels & douane bepalingen
De wetten voor vervoer van honden zijn voor de EU landen met ingang van 3 juli 2004 gelijkgesteld. Daarom heeft iedere hond die de grens over gaat vanaf die datum een Europees paspoort nodig en is identificatie door middel van een chip of tatoeage verplicht. Daarnaast moet je hond tegen rabiës zijn ingeënt.

Geldigheid rabiësenting
De Europese Unie heeft voor alle EU-landen het volgende bepaald:

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabiës worden ingeënt ook al was de periode van immuniteit nog niet verstreken. In plaats daarvan wordt de geldigheidsduur van de rabiësinenting vanaf nu bepaald door de aanbeveling van de producent van het vaccin (de termijn staat in de bijsluiter). Als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is kun je dus kosten besparen. En je hoeft niet ieder jaar naar de dierenarts voor een prik voordat je op vakantie gaat.

Let op: als je hond voor de eerste keer wordt ingeënt, of als je je hond opnieuw laat inenten nadat de oude rabiësinenting is verlopen, mag je pas 21 dagen na de inenting de grens over.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het nu drie jaar geworden? Een paar jaar geleden was het nog twee jaar.
Niet alleen bij de douane kan je met een niet-ingeënte moeilijkheden verwachten. Ook in hotels en op campings moet je vaak het Europese pasport van de hond overleggen om aan te tonen dat hij tegen rabiës is ingeënt. En inderdaad moet er een zekere tijd zijn verstreken voordat de injectie zijn werk doet. Hoe lang dat is hoor je van de dierenarts.
Ivana