Wat is de juiste manier om zwarte honden nagels te knippen?

Zonder een speciale schaar nodig te hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
jc54
12 jaar geleden
Zonder speciale schaar/tang, zal het niet meevallen. Vanwege de vorm van de nagels, deze schuiven weg bij een gewone schaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je het niet voor je hond over om een speciale schaar hiervoor te kopen. Zo duur zijn ze niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat lastig op zondag naar de dierenwinkel

Antwoorden (5)

Het lijkt lastiger dan bij witte nagels omdat je het 'leven' niet kunt zien (het bloedvat).
Een goede tip is om tot de haargrens te knippen, waarbij je niet op de voetzool drukt (want dan komt de nagel verder naar buiten).

(Het beste is om een zogenoemd 'rondkniptangetje' te gebruiken. Hiermee voorkom je dat de nagel splijt).

Hopelijk heb je hier wat aan?

Toegevoegd na 41 minuten:
Het kan soms ook helpen om de zwarte nagel nat te maken. Soms kun je dan alsnog het leven er door heen zien schemeren, desnoods met een lamp erachter. Knip dan een klein stukje voor het leven.

Om te controleren of het noodzakelijk is dat de nagels geknipt worden zet je de hond recht op zijn poten. Staan de nagels nu van de grond af, dan hoef je niet te knippen, indien de nagels wel de grond raken moeten de nagels geknipt/gevijld worden.

De tips die net gegeven zijn over het vijlen en beetje bij beetje knippen zijn ook een waardevolle aanvulling! ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je aan de dierenarts overlaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Beter naar een trimsalon. Veel dierenartsen rekenen 35 euro. Bij de trimsalon niet meer dan 5 euro en vaak nog gratis ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft helemaal niet, standaard is om de nagels van een hond eens per drie maanden te knippen (liefst vaker natuurlijk als je ervaren bent) als je dan knipt, kun je er ong. 3 millimeter afknippen zonder dat je het leven raakt. en idd een lampje erachter houden werkt vaak ook om het leven te kunnen zien.
Knip niet meer af dan 3 millimeter per keer. Het "leven" zal zich terugtrekken als je vaker knipt. De kans dat je een bloedende nagel krijgt is dan zeer klein.

Heeft het dier dus veel te lange nagels, dan moet je ze in termijnen inkorten. Iedere week een klein stukje.

Bij het regelmatig lopen naast de fiets op ruwe ondergrond is knippen niet nodig. Loop je veel op zachte ondergrond dan slijten de nagels niet en is regelmatig knippen noodzakelijk.
Bij oude honden slijten de nagels nauwelijks nog. Dat moet wel in de gaten gehouden worden. Als de hond op zijn poten rechtop staat, moet er een blaadje papier tussen de nagels en de grond geschoven kunnen worden, anders zijn ze te lang.

Aarzel je de eerste keer, ga dan naar een trimsalon, die knippen ze op lengte, laten je zien hoe het moet. Dan kan je het zelf bijhouden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mijn vriendin heeft een paardenvijl gekocht en vijlt de nagels van haar hond. Even wennen, maar dat is met zwarte nagels natuurlijk wel veilig!
Ivana
12 jaar geleden
Je kan er altijd een heel klein puntje afknippen. Maar omdat hondennagels hard zijn is een speciaal nagelschaartje wel aanbevolen. Ik laat het altijd bij de dierenarts/winkel doen. Ze hebben dan ook een soort spul wat het bloeden direct stelpt, mocht dit gebeuren. Wel zo veilig vind ik.
Altijd uitkijken dus want mocht je in het leven knippen dan houden ze er een trauma(tje) aan over en willen ze nooit meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan gewoon naar de dierenarts gaan daar kunnen ze alles en doen ze alles :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je goedemorgen zegt ben je al 20 euro kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd! en als je het echt niet durft kun je miss beter naar een dierenwinkel gaan, hier doen ze het vaak wel gratis.