Als mijn katje miauwt komt er vaak geen geluid uit.

Mijn kat is ong. 14 weken en kan op zijn tijd hard miauwen, maar nu is het ook vaak zo dat als ze miauwt er totaal geen geluid uitkomt. Hoe komt dit en moet ik mij zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
batterijen op?

Het beste antwoord

Die van mij is er ook zo één. Ik heb het uitgebreid bij haar bekeken, en bij die van mij werkt het als volgt: als zij weet dat ik haar niet kan zien: vol geluid, des te langer ik haar niet 'zie', des te hoger, harder en dwingender ze klinkt. Maar als ze weet dat ik haar wél zie dan beweegt ze alleen haar mondje, ook zonder geluid ;-).
Ik heb dit al bij meerdere van mijn katten gezien: volgens mij niets om je ongerust over te maken, als dit tenminste het enige is wat je opvalt/raar vindt aan haar/hem (ben natuurlijk geen dierenarts ;-)).

Voor mijn katten geldt in ieder geval: "ik heb geen baas, alleen personeel". Niet zelf bedacht, maar gaat erg goed voor op die van mij. Het is bij haar duidelijk dat ze geen adem gaat verspillen als ze weet dat ik haar zo ook wel kan zien ;-) (verwend?: welnee....)

Toegevoegd na 4 minuten:
En net zoals Doortje1 zegt: aanmoedigen tot reactie kan ook, als je daar op zit te wachten. Ikzelf heb hele 'gesprekken' met mijn poes. Mijn partner speelt ook 'kiekeboe' met haar. Het is maar net wat je leuk vind en hoe lang je je poes/kater per dag ziet. Ze reageert in ieder geval heel erg op ons. Oefenen met je poes/kater...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik heb er niet veel verstand van maar is hij niet verkouden?? Dit zou de oorzaak kunben zijn. Ik had dat met een haan, die kraaide soms ook zonder geluid, die was verkouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beweegt hij dan alleen met zijn mond? Dat doen mijn katten ook wel eens, maar dat is meestal als ze naar buiten willen, eten willen of een vogel zien. Niks ernstigs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan ook blijvend zijn onze oudste kat kan ook niet mauwen.hij is nu 10 jaar en mauwt nog steeds zonder geluid.

Toegevoegd na 1 minuut:
mauwde in het begin een beetje maar nu dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doet onze kat ook, alleen als ze een snoepje krijgt komt er ineens geluid uit en anders beweegt ze alleen dr bekkie. Zou me er niet druk om maken hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook een kwestie van zn stem leren gebruiken, als ik mijn kat aankijk doet ze alleen bekkie open, als ik doe of ik haar niet zie kan ze plotseling wel mauw zeggen.
Mijn 12jarige kater begint nu pas plezier te krijgen in het miauwen, ik hoor hem zelfs 'uitproberen', hard, zacht, hoger, lager, vreselijk leuk!
Je kunt het aanmoedigen door positief te reageren, als je het vervelend vindt helemaal negeren als hij miauwt.
Normaal gesproken gebruikt een kat zn stem maar hoogst zelden, ze communiceren onderling het meest met lichaamstaal.