Wat is er met deze vis aan de hand?

De otocinclus vittatus bevindt zich al langere tijd aan het oppervlak van de water en heeft een opgezwollen buik. Zie foto.

Toegevoegd na 1 dag:
De vis is helaas een kwartier na het stellen van deze vraag, na wat stuiptrekkingen, overleden. Ik ben er niet achter gekomen wat er precies aan hand is geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

deze vis drijft niet met zijn buik naar boven. De foto moet een kwartslag met de klok mee gedraaid worden. (de waterspiegel zit bij de meeste aquaria niet aan de zijkant maar aan de bovenkant.)

Nu we dat weten kunnen we zien dat de vis naar lucht lijkt te happen. Kan zoals al is gezegd duiden op zuurstofgebrek. Het kan echter legio oorzaken hebben. Het beste is misschien om naar een aquariumzaak te gaan met een beetje water. Dat kunnen ze voor je testen om te kijken of het niet te vervuild is met afvalstoffen. Als lijkt je water kraakhelder, toch kunnen er afvalstoffen in opgelost zitten.

Hoe vaak ververs je water? Het is aan te raden om wekelijks zo'n 25% van je water te verversen, ook al heb je een filter etc. Nitraat en nitriet zijn erg moeilijk weg te filteren en dat zijn afvalstoffen die je niet wilt hebben in je water.

Succes met je vis!

Toegevoegd na 5 minuten:
Beetje zout aan je water toevoegen moet wel met enige terughoudendheid doen, het is slecht voor je planten en sommige vissen (ik vermoed ook deze soort ) kunnen er absoluut niet tegen. Guppen en black molly's kunnen er bijvoorbeeld wel redelijk tegen maar iet meer dan een eetlepel op 100 liter water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

K heb niet echt veel verstand van vissen maar misschien te weinig zuurstof in de kom/bak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze heeft vuil water en geen lucht en als je een filter koopt dan leeft ze/hij langer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebrek aan de juiste voeding, de vis lijkt ondervoed.
Het is een algen eter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissen gaan aan het oppervlak van het water zwemmen wanneer zij uit het water niet voldoende zuurstof halen. Je ziet dit door dat ze echt gaan happen aan het oppervlak. Meestal zwemmen ze dan gewoon nog normaal rond, deze ligt echter op de foto op zn rug dus ik ben er niet zeker van of dit wel met zuurstof te maken heeft. (zuurstof kan je oplossen door een schone bak, planten en een pompje)
Aangezien deze vis ook op haar/zijn rug zwemt/dobberd kan dat duiden op ziekte. Maar omdat er een dikke buik bij zit kan het ook zijn dat de vis zwanger is. Dikke buiken kunnen vissen ook krijgen van verkeerd water, verkeerde voeding of een ziekte. Het kan dus een heleboel zijn.
Wat je kan uitproberen is om de vis even in een andere kom (kleinere) met een plantje en schoon water te laten zwemmen. Kijken of hij daarvan, opknapt. Als dit het geval is hoef je ook niet bang te zijn voor een ziekte. Anders zou ik naar de dierenwinkel gaan om even een medicijn te halen voor je visje. En misschien herkennen zij wel wat meer van de verschijnselen.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vis heeft een bacteriele ontsteking aan zijn ingewanden, hierdoor ontstaat er veel gasvorming en gaat de vis drijven met de buik naar boven.
Apart zetten in een quarantaine bak en er een beetje zout ingooien, mogelijk kan je hem redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo op de foto te zien heeft ie geen last van stip (peper of witte stip) vinrot, of een andere uitwendige besmetting.

hij kan last van wormen hebben, daar worden ze ook dik van. hij kan ook iets hebben aan zijn zwemblaas waardoor ie bovenin blijft hangen.

laat je water testen Ph en nitriet/nitraat (oorzaak achterhalen) filter je over actieve kool? (niet op het moment dat je medicatie gebruikt in je bak want deze filter je er dan weer uit)

let op de schubben. gaan deze openstaan dan heb je mogelijk te maken met buikwaterzucht.

zoals Ed aangaf kan het ook om een probleem gaan met de spijsvertering en de dikke buik (gassen) oorzaak zijn van het drijven.