waarom poept mijn kat binnen?

hallo sinds 6 weken poept mijn poes vaak binnen volgens onderzoeken dierenarts is ze gezond... ze begon hiermee 5 maanden geleden 1 kee rin de week ongeveer nu is het 4 keer in de week
haar kattenbak is heel erg schoon 2 keer per dag word die verschoont.
eten en drinken heeft ze volop.
omgeving schoon geen andere katten.
Het valt me op dat ze het juist doet als iets haar niet zint.
als ik met 3 boodschappentassen thuis kom ne pak even snel me tassen uit word ze pist en gaat ze poepen.
als de gangdeur naar boven dicht is gaat ze poepen.
help mij aub want ik geef de moed wel op zo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

met zo weinig info is het gokken.
ziet de ontlasting er goed uit, niet te hard?
mogelijk helpt een tweede bak, veel katten vinden het fijn om niet op dezelfde bak te poepen en te plassen.
hoe oud is je kat?
oudere katten kunnen artrose krijgen, en de instap wat moeilijk vinden.
het zou ook kunnen zijn dat iets haar idd niet zint, puzzel daar eens over, zodat je mss de oorzaak weg kunt nemen.
heeft de dierenarts het beestje grondig onderzocht?
veel vragen, ik probeer mee te denken:)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ontlasting ziet er goed uit..
mijn kat is 3 jaar oud en mijn dierenarts heeft haar goed gecontroleerd.
we hebben 3 maanden geleden een kitten erbij gezet helaas kon de kitten niet normaal tegen haar doen en vrat en krabte de plukken haar uit haar lijfje waardoor ze pijn kreeg. ik heb de kater naar mijn schoonvader moeten brengen met pijn in me hart.
ze is bij de vorige mensen wel opgegroeid met een andere ragdoll totdat ze een maine coon kater erbij hadden gekocht. we zijn sinds 2 maanden verhuisd ze heeft het goed naar haar zin.
maar in onze vorige huis begon ze er ook mee toen we de kater kitten weg hadden gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Rieneke1
13 jaar geleden
er zijn zo te horen veel veranderingen in haar leventje geweest de laatste tijd.
dat is haar niet in haar koude kleren gaan zitten.
geef haar voor de zekerheid een bak er bij, op een rustige plaats, niet in de buurt van de andere bak.
speel veel met haar, en geef haar een flinke dosis aandacht, dagelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zl een poes van haar eigen ras kunnen helpen want daarmee is ze ook opgegroeid sinds kort werk ik ook veel en me vriend heeft ploegendienst we hebben een vogel maar daar ligt ze vaak samen mee op de krabpaal maar als vogel haar vacht goed wilt oden emt zijn snavel vindt ze dat toch nog eng haha ze heeft wel een vogel als vriend maarja die ken ze niet schoonlikken enzo en mee spelen..
ze is vorige week geopereerd aan haar gebit maar daarvoor was er al problemen. het is eigenlijk begonnen sinds dat die kitten weg is
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zou nog even wachten met er een kitten bij te zetten, van wat voor ras dan ook, tot ze alle gebeurtenissen heeft verwerkt, en weer wat beter in haar vel zit.
naast het advies wat ik je hierboven geef, zou je een tijdje plantival van vsm kunnen geven.
ik heb hier goede ervaringen mee.
het is geen wondermiddel, maakt de poes ook niet suf, maar haalt de scherpe randjes weg.

Andere antwoorden (2)

Sluit haar eens op in een kleinere ruimte en negeer haar eens een poos. Zet de bak bij haar in de kamer (douche ruimte is vaak hiervoor een prima plek. Laat haar zien wat er gebeurd als ze er maar oplos poept en piest.
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mogelijk is het stress over het een of ander.
geen strak plan om de poes nog meer stress te bezorgen.
Kimath
13 jaar geleden
wat zielig voor die kat! lijkt me geen goed idee.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet de kat is de baas en daarom kan hij doen wat hij wil. Aanpakken moet je het anders stopt het nooit. Zielig is het als het geen regels heeft
Rieneke1
13 jaar geleden
zo werkt dat niet met katten, ronron.
met zo'n aanpak kom je vaak van de regen in de rup.
ronron1212
13 jaar geleden
O ik heb er 4 en ze zijn wat gelukkig als ik thuis kom komen ze achter me aan en lekker op schoot zitten en kopjes geven. Poepen nooit in huis altijd keurig op de bak. Heb zelf ook zo een poep katje gehad en deze is nu heerlijk zindelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb jij (niet de kat) een keer geluk gehad. Dit heeft *niets* te maken met katten die de baas zijn of zomaar alles zouden mogen.
ronron1212
13 jaar geleden
Blij dat ik geluk heb dan maar ik laat het hierbij en zou zeggen vraag is iemand zoals een dieren arts wat je moet doen
Op basis van een mail is niet te zeggen waarom ze dat doet. Ga vooral snel met haar naar de dierenarts, want de kans dat er een medische oorzaak is, is zeker 50%. Katten verbergen pijn en ziekte zo veel mogelijk en zijn daar erg goed in. Is het een gedragsprobleem, dan kunnen er talloze oorzaken zijn.
De tip om de kat op te sluiten, die hier wordt gegeven, is zeer dieronvriendelijk. Je moest eens weten hoe veel katten in huis pissen en poepen door pijn, en worden opgesloten. Of gestraft. Straffen werkt ook niet. En een kat gaat niet buiten de bak poepen omdat hij pissed is. Dat in elk geval niet.

Meer informatie over onzindelijkheid vind je op http://kattengedrag.forumup.nl/viewforum.php?f=13&mforum=kattengedrag&sid=6d377f0238a4a8643f0d291a19cfd93d

Als een kat buiten de bak poept kan dat grofweg 3 oorzaken hebben
- medisch (50%)
- gedragsprobleem (talloze mogelijkheden!!)
- onvoldoende en/of onjuiste kattenbakvoorzieningen.

Meer informatie over onzindelijkheid met plas en probleemgedrag in het algemeen staat ook in mijn boek Kleine kattengids.
Niet de moed opgeven hoor, dat is nergens voor nodig.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu dat je al naar de dierenarts bent geweest. Was dat wel een dierenarts gespecialiseerd in gezelschapsdieren, en is er gedegen onderzoek gedaan? Heeft de dierenarts ook gevraagd hoe de poep eruit ziet? heeft hij de kat in beweging geobserveerd?