Wat is beter een pup eerst een keer loops te laten worden voor sterillisatie of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

hoi.
honden worden niet gecastreerd of gesteriliseerd voor ze 6 maanden oud zijn. daarna kan het gewoon. je hoeft dus niet te wachten op de 1e loopsheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet dat de meningen daar bij de dierenartsen over verdeeld zijn.
Mijn ervaringen hiermee is dat het geen donder uit maakt want de boel gaat er tenslotte toch helemaal uit!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je laat een reu toch ook niet eerste effe van bil gaan voor zijn ballen eraf gaan.
Dat komt in mijn ogen op hetzelfde neer!

Al met al heeft het volgens mij gewoon met leeftijd te maken vandaar dat van een eerste loopsheid uitgegaan word anders worden ze te jong "geholpen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij katten is het een fabeltje dat ze eerst krols moeten zijn geweest.
het is zelfs beter ze voor de eerste krolsheid te laten helpen, dit ivm groter risico op kanker op latere leeftijd.
lijkt me dat het bij honden niet heel anders zal zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat geldt voor honden ook. En wat bij reuen vaak het geval is, dat ze "slechte" gewoontes ontwikkelen als elke boom markeren, grijnzen tegen andere reuen, evt rijen, wat door de hormonen veroorzaakt wordt, voorkom je, en je voorkomt dus ook, dat je het allemaal moet wegtrainen later, plus dat bij vrouwtjeshonden de baarmoeder dan veel kleiner is, en het dus een veel kleinere operatie is.
Wat wél geldt, (ongeacht op welke leeftijd) , is, dat je een reu direkt 1/3 minder eten moet gaan geven, omdat ze anders dikker worden na hun castratie.
Rieneke1
14 jaar geleden
van katten wordt dit ook gezegd (minder eten geven), maar ik vind dat toch een twijfelgeval.
ik laat m'n katers castreren met 5 mnd, en dan zijn ze nog volop in de groei. en idd, ook bij katers wil je sproeien en zwerven voor zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, dat is volkomen achterhaald.
In Engels sprekende landen is het veelal de gewoonte een pup op de leeftijd van 8 maanden te laten steriliseren (het echte woord moet zijn: castreren, omdat alles wordt weggehaald). Veel dierenexperts zijn echter van mening dat een niet uitgegroeide hond (en dat is een jonge hond pas lichamelijk tussen het jaar en anderhalf jaar) infantiel blijft als hij voor die tijd wordt gecastreerd. Daar is wat voor te zeggen.

Er is echter nog een tweede reden om het pas na de eerst loopsheid te laten doen. Onder invloed van hormonale veranderingen zullen te vroeg gecastreerde dieren langer doorgroeien en dus groter worden. Dat geld zowel voor honden als voor katten. Of dat doorgroeien ook schadelijk is voor de botten is mij niet bekend, maar ik zou het risico van beide argumenten zwaar laten wegen.

De beste tijd om een hond te laten castreren is 100 dagen na de eerste bloed-dag. Rond die 100e dag is namelijk de hormoonspiegel op het laagste niveau. Dat levert een rustiger overgang op.

Houd er tevens rekening mee, dat dominante teven dominanter kunnen worden. Reuen daarentegen zullen na castratie onderdaniger worden
Vaak merk je tussen voor en na geen verschil.
Sommige rassen zijn na castratie gevoelig voor urineverlies. (teefjes), maar dat is door het ingeven van hormoonpillen grotendeels te verhelpen.
Ivana
14 jaar geleden
Het beste is om een teefje helemaal niet te laten steriliseren. De kans op een gedrag wijziging in de negatieve zin is bij teefjes namelijk zeer groot. Bij reuen kan een castratie juist helpen om gedragsproblemen op te lossen en adviseer ik het daarom aan mensen alleen om deze reden.

Een teefje steriliseer je eigenlijk alleen als dat om medische gronden echt moet. Wil je toch echt dat je teefje gesteriliseerd wordt dan moet je wachten totdat de eerste loopsheid helemaal voorbij is. Als je dit eerder doet dan is haar hormonen balans nog niet in orde.