Wat kost een parkiet?

Wat kost het beessie? De accersoires en kooi? Wat moet ik weten over het beestje? Hoe oud worden ze? Hoeveel aandacht e.d. hebben ze nodig? Etc... Voor de papegaai antwoorden uit mijn vorige vraag, bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey, je bent over gegaan op een parkiet zie ik. kan idd een veel betere keuze zijn dan zijn grotere neef!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien gaat ie kiezen tussen een papegaai en een parkiet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het wordt sowieso geen papegaai. Lijkte toCh niet zo verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ramon ;-)

Antwoorden (3)

Als je een parkiet wilt dan moet je bedenken dat die als die alleen komt te zitten veel aandacht nodig heeft.
{beter is 2 kopen}.
Ze worden gemiddeld een jaar 10 oud.
De aanschafkosten van alles is zo rond de 50 euro.{2de hands kooi op Marktplaats}
En de kosten van voer een tientje in de maand.

Maar kijk eens op onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga uit van een grasparkiet, want er bestaan vele soorten parkieten.

- De prijs: tussen de 15 - 20 euro
- De kooi en spulletjes - nieuw: tussen 50 - 100 euro of meer, dat ligt aan je wensen. Koop een kooi met veel horizontale tralies, omdat parkieten klimmers zijn. Neem houten stokken voor het slijpen van de nagels. Je kunt natuurlijk ook 2de hands kopen.
Bij de speeltjes: denk bijvoorbeeld aan een spiegel, schommel en een badje.
- Leeftijd: gemiddeld tussen de 15 - 20 jaar, maar dat is geen garantie!
- Koop alleen bij een goede fokker!

Als je een tamme vogel wilt, dan moet je 1 vogel kopen direct uit het nest.
Het tam maken vergt veel kennis en tijd. Denk ook nu aan een aantal uur per dag, en sowieso heeft een parkiet, die alleen gehouden wordt, tijd nodig in verband met verveling.
Je kunt de vogel ook leren praten; de ene vogel is daar beter in dan de ander. Ook dat vereist kennis!

Neem je er 2 of meer, dan is handtam maken niet mogelijk, omdat ze elkaar hebben.

Lees je tevoren goed in (veeeeeeeeel informatie inwinnen) en kijk ook, of je voldoende tijd, geduld en zin erin hebt.
Voor parkieten geldt, net als voor papegaaien en elk ander huisdier: het is een levend wezen met recht op een goed leven.

Onderstaand bronnen met info:
http://www.parkietenfreak.nl/index.php

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parkieten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grasparkiet

http://www.vogel-base.nl/gras2/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
parkietige plus 1!!
(2 is beter maar dat kan helaas niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Zoek in je eigen woonplaats naar de vogelfokvereniging. Vraag daar wie zich heeft gespecialiseerd in de fok van parkieten. De jonge parkieten liggen nu in het blok en de fokker weet precies op welk moment ze het nest mogen verlaten. Zo'n vogeltje kost je dan hooguit 10-15 euro Probeer een mannetje te krijgen. Volwassen mannetjes hebben een blauwe neusdop. Hopelijk kan de fokker hem in het nest al seksen. (Vrouwtjes zijn bijteriger.)
Op dat moment is het heel simpel om ze tam te maken, dat zijn ze namelijk al. Binnen een uurtje zit dit beestje op je vinger. Gewoon een vinger voor zijn borstbeen houden en hij klimt er uit eigen beweging op.
Veel aandacht geven. Zet de kooi naast je op tafel en klets tegen hem. Herhaal één woord of zeer korte zin. Dat doe je iedere dag opnieuw. Wacht telkens een korte poos. Je zal zien dat hij het "herkauwt" en opslaat. Op zeker moment, als je het niet verwacht, zal hij het ineens zeggen.
De onze riep steevast om 11 uur 's morgens: de koffie is klaar!!!de koffie is klaar.
Laat hem vaak uit de kooi. De ontlasting die hij laat vallen is droog, in tegenstelling tot die van kanaries, en laat geen vlekken na. Even opnemen. Speel veel met hem persoonlijk. Als je hem als "partner" behandeld en veel tijd met hem doorbrengt (één of twee uur per dag zeker), dan lijdt het diertje niet aan eenzaamheid. Geef ook in de kooi wat afleiding, maar geen spiegeltje als hij jouw aanwezigheid gewend is, anders wordt hij boos op zijn eigen spiegelbeeld.

Toegevoegd na 9 uur:
Kijk even op Marktplaats onder dieren: jonge grasparkieten.
Deze dieren kan je rustig bij Marktplaats kopen, in tegenstelling tot kittens en pups. Zoek in je eigen omgeving. Ze staan er vanaf 8 euro. Ter plaatse zie je direct of de fokker zijn kooien verwaarloost of dat hij netjes alles op een rijtje heeft. Een goede fokker is ook bereid je alle informatie te geven!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ivana
12 jaar geleden
Jouw plusje was al aan je gegeven, maar zonder commentaar dit maal. ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze mijn dank ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze nuttige info! Je krijgt zsm een +je, maar dat kan niet in de GV app