Als m'n kat een muis vangt, zit hij met het beestje nog wel een half uur levend te dollen en eigenlijk te martelen.

Ik kan dat soms nauwelijks meer aan zien. Vraag: moet ik ingrijpen of de natuur z'n gang laten gaan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf katten en ze zien het zelf niet zo! Ze willen gewoon spelen en op jacht gaan. Wat je kunt doen is een speelgoed muis kopen. Heb ik ook gedaan. En heel veel eten geven :P. Zo hebben ze geen zin meer om op jacht te gaan. Je zou ook met ze kunnen spelen met een draadje waar iets aanhangt zoals een speelgoed muis, vinden ze ook leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jacht is ook gezond ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal er wel voor zorgen dat hij blijft jagen zo blijven de muizen tenminste weg!
Rieneke1
12 jaar geleden
veel eten geven zal de kat er niet van weerhouden muizen te vangen.
een kat is een muizenvanger, dat is zijn wezen.

Het beste antwoord

Je kunt rustig ingrijpen. kat speelt met muis omdat hij eigenlijk geen honger heeft door de blikjes en brokjes die jij hem gegeven heeft. maar ja het instinct blijft
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Doe wat je hart je ingeeft. Als jij het vervelend vindt om te zien, red je het muisje. Je kat wordt er in ieder geval niet minder van als je zijn muis afpakt.
Let wel op dat je je kat heel even binnen houdt: de kat gaat er gegarandeerd meteen weer achteraan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel: als het muisje al zwaargewond is, kun je de natuur beter haar gang laten gaan (of er zelf een einde aan maken), de muis wordt er dan echt niet beter van om nog gered te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik zal me er wel met enige moeite toe moeten zetten om tot onverdoofde muis-slachting over te gaan. Ik ga kijken of ik een vlijmscherp ritueel mes in m'n keukenla kan vinden.
Blijkbaar kun je het meestal wel aanzien omdat je zo lang wacht met ingrijpen. Ik zou het muisje direct proberen te bevrijden want zoals je zelf al zegt die kat is het muisje aan het martelen en ik vind dat ook niet om aan te zien.
Als ik bijvoorbeeld zie dat een kat een (jonge) vogel aanvalt probeer ik ook altijd in te grijpen.

Als je al zo lang gewacht hebt zal er in die muis nog maar weinig leven zitten. Waarom zie je dat als de natuur zijn gang laten gaan. Je laat die kat met jouw toestemming zijn gang gaan als je niet ingrijpt.

Trouwens die kat zal er echt geen complex aan over houden als je ingrijpt.
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Scherp
Als je niet ingrijpt heb je kans dat je die muis later onder je bed vindt...

Indien de kat de muis al een keer gebeten heeft, zal deze dat doorgaans niet overleven vanwege de bacteriën die de kat in zijn bek heeft en die dan overdraagt op de muis.

Ingrijpen met de bedoeling om de kat duidelijk te maken dat hij geen muizen meer mag vangen heeft in ieder geval ook geen zin. Dat is nou eenmaal de natuur.

Ik zou me er persoonlijk niet mee bemoeien en de natuur zijn gang laten gaan. Maar dat moet jij verder natuurlijk helemaal zelf weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt conan, en vaak is de muis ook al in shock, +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
muizen zijn wereldwijd een groot probleem. ongedierte mag gewoon gedood worden vind ik. muizen en ratten zijn ook nog is nummer 1 in ziektes overbrengen van alle dieren op aarde als ik me goed herinner.
Zelf ben ik opgehouden om in te grijpen als onze katten muizen, vogels of konijntjes vangen. Ik heb té vaak met dergelijk gewonde dieren thuis gezeten en het lijden voor het slachtoffer duurt alleen maar langer. Daarnaast zijn de overlevingskansen klein omdat de diertjes enorm veel stress oplopen en ook dáár uiteindelijk aan overlijden (ook al had ik ze dus 'gered' uit poes haar klauwen).
Als ik een zwaargewond slachtoffer in de bek van mijn kat zie doe ik tegenwoordig niets meer, ik hoop dat het snel is afgelopen. Daar voel ik me beter bij dan dat ik nog een halve dag een hijgend vogeltje in een doos heb die uiteindelijk tóch dood gaat.

Verder heeft het spelen dat een kat met een muis doet wel zeker een functie. Naarmate de kat met de muis speelt en deze dus ook meer stress (doodsangst) bezorgt, des te 'zoeter' wordt de muis. Voor een kat smaakt een muis lekkerder naarmate hij er langer mee heeft gespeeld alvorens hij de muis doodt en op eet.
12 jaar geleden
als je het niet aan kan zien kan je de kat een speelgoed variant geven, de echte muis oppakken en ergens anders zetten.
maar als het beestje is toegetakeld sterft het meestal een nóg langzamere dood. (of valt ten prooi aan en ander dier)
je zou het diertje wat zwaar toegetakeld is dus uit zijn lijden moeten verlossen maar dat dit kan niet iedereen.
dierenarts kan je ook overwegen maar dit is het waarschijnlijk ook niet helemaal.

andere optie is.... niet kijken en de natuur zijn gang laten gaan. volgens mij zijn de muizen in dergelijke situatie ook in shock of zo. heb vaak gezien dat een kat speelt met een muis, en de muis niet eens moeite doet om weg te komen bij de kat, of liep zelfs naar de kat toe (hoezo lot tarten?)
ik weet dus niet of het muisje het allemaal bewust mee maakt, en heb zelf het vermoeden van niet.

hoe dan ook, het blijft een rotgezicht. blijven kijken hoeft in ieder geval niet. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het ook altijd lastig om te zien maar hield me altijd in omdat ik dacht: het is de natuur... want ze "spelen" van nature met een muis omdat dan het vlees van de muis er beter van gaat smaken. Er schijnt een soort stofje vrij te komen. En dan bracht de kat mij een dode muis, en hield ik me weer in omdat ik wist dat dat een geschenk aan mij was, de kat wilde ook voor de etensvoorraad zorgen... En men zei: ja, daar zal je aan moeten wennen, de kat is nu eenmaal van nature zo. Tot ik besloot dat ik het niet meer wilde en de kat maar aan mij moest wennen omdat ik gewoon van nature niet zo ben :-)
Dus was ik er steeds snel bij zodra ik het zag gebeuren en waren de meeste prooitjes nog goed te redden.
Oftewel, je moet bij jezelf nagaan wat je wilt. Een duidelijk besluit nemen. De kat zal het niet zo erg leuk vinden maar houdt er geen ander trauma van over dan dat hij de prooi misschien niet meer mee naar huis neemt.
Is ook goed...
12 jaar geleden
Je zult je kat moeten nageven dat ie zuinig omgaat met zijn speelgoed. Moederpoezen nemen levende muizen voor hun kroost mee om ze te leren jagen. Is er geen sprake van kittens dan gebruikt de kat die beestjes als eigen speelgoed, domweg omdat ze voldoende te eten krijgen uit de supermarkt of de dierenwinkel. Niettemin is en blijft het natuurlijk gedrag, hoewel het domesticeren van huisdieren daar natuurlijk invloed op heeft.

Wij houden door bijvoeren een kolonie mussen mede in stand in onze tuin. Ander verhaal natuurlijk maar dat bijvoeren kreeg ineens een extra dimensie toen een buizerd er een wegplukte. Op dat moment vraag je je af wie jij bent om in de natuur in te grijpen. Aan de andere kant is het ook wel weer mooi om te zien dat niet alleen huismussen cultuurvolgers zijn maar dat dit kennelijk ook opgaat voor hoger geplaatsten in de voedselpiramide.

Doe wat je hart je ingeeft. Voor je kat zal het weinig uitmaken maar jij bent het beste in staat om te bepalen wat de best leefbare situatie voor jullie beiden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
@ Kees:Dat pluspunt krijg je van mij voor het vermelden van het opvoeden van de kittens. Ik was altijd blij als de moederpoes (Siamees) de kittens weer een half levende muis voorschotelde. Prachtig om de natuur zijn gang te laten gaan en de ontwikkeling van kittens niet in de weg te staan. Maar ook zonder kittens heeft een kat recht op natuurlijk gedrag. Voorkomt een hoop frustratie. We moeten met "dierlijke gedachten" naar dieren kijken en ze niet vermenselijken.
Als ik jou was zou ik de natuur zijn gang laten gaan.Meestal is de muis ed al gewond en nietmeer te redden.Sluit wel de ramen luikjes ed,want ze nemen het graag mee naar binnen zovan kijk baas voor jou.Heb dit een keer met een hermelijn gehad die ik kado kreeg het beestje prachtig .Maar ben 6 uur bezig geweest met vangen.Hij heeft het gelukkig wel overleeft.Toen ik bezig was om hem te pakken negeerde mijn katten hem zovan red je er maar mee ik heb mijn best gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Jemig hahaha, ik zie je al bezig met vangen en die katten jou lekker aan laten sukkelen in hun ogen :-)) +1 voor je verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA die hebben zich vast rot gelachen Kristal
(pfff.... kijk dat dan! dan deden wij het echt een stuk sneller) en die hermelijn zal wel gedacht hebben... ja dááág!!!
ik laat me ECHT niet nog een keer vangen dus he...!! :)) +1!!!!
Kristal
12 jaar geleden
Zie je het voor je Euc :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zat tussen de vensterbank en verwarming,daar 4cm ruimte tussen dus kon er niet bij.Zag hem zo zitten met zijn mooie kraalogen,echt mooi en dat kopje maar hoort niet in je huis he.Na veel pogingen heb ik de verwarming op de hoogste stand gezet en mijn motorhandschoenen aangetrokken want ze bijten gemeen.Na een tijdje schoot hij de vensterbank in en kon ik hem pakken.Heb hem even laten bijkomen in een mand van JA van de katten hem daarna vrijgelaten .En ondertussen de katten maar jee wat maak je je druk,weet niet waarom.
Kristal
12 jaar geleden
Knap van je dat het je lukte hem te vangen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was even heel snel,beestje moet het huis uit kan niet anders.Na 6 uur weet je ook wel wat hij gaat doen en wat niet.Ben als het ware zelf op jacht geweest HAAAAA.Het ware komt weer boven!!!!!!!!!Er vermoeiend snap nu waarom mijn katten zoveel slapen.
Kristal
12 jaar geleden
Lol !!
Ja, maar mijn kat jaagt niet en slaapt ook zoveel, maar ja, misschien is zij gewoon een luie kat :-))
Mijn kat heeft regelmatig een nog levend muisje te pakken, vaak jong....
Ik pak het muisje dan altijd op.

Ik heb intussen een vast plekje in de tuin, waar een halve lage bloempot staat...Daar ligt een tuinhandschoen in met aan de bovenkant stof....Hier leg ik het beestje op om bij te komen, een klein lapje theedoek erover voor de warmte en beschut gevoel....

Ik zet een klein bakje neer met een klein beetje konijnen en kattenvoer, geweekt in water...Zo heeft hij vocht en voedsel tot zijn beschikking....

Hier mag het muisje bijkomen zolang als nodig, via de zijkant kan hij zelf weg lopen wanneer hij er klaar voor is....

Uiteraard doe ik dit buiten het zicht van de kat....
Toegevoegd op 22 juli 2023 05:23: afbeelding
Plaatje bij antwoord
9 maanden geleden