Ja. Enorm veel zelfs. Wil je ze thuis houden? Dan zou ik kiezen voor een buitenhok. Haha. En dan regelmatig verschonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja verschrikkelijk veel, veel buitenhokken hebben daarom ook een plasgootje achter in hun hok.
De vloer van het hok loopt daarom ook een beetje af naar achteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gruwelijk veel. Om maar niet te spreken van de keutels die ze om de 10 laten. Altijd als m'n konijn op schoot zit en ik sta op zit me hele broek onder xD

Toegevoegd na 36 seconden:
Achter 10 moest natuurlijk minuten staan :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, konijnen zijn echt grote zei......
ze plassen veel dus :)

als ze echt heel veel gaan plassen let dan op het drinkgedrag.
een konijn kan ook problemen krijgen met zijn urinewegen (blaasgruis, blaasontsteking) maar ook een konijn met suikerziekte plast ook bijzonder veel.

belangrijk om te weten is:
hou in de gaten of je konijn niet teveel brokjes krijgt. eet het teveel of is het te dik loopt het konijn het risico op blaasbrand.
dit komt doordat het konijn met het vele eten ook teveel kalk met het voer meekrijgt wat zich op kan hopen in de blaas maar ook voor andere nare problemen kan zorgen.
heeft je konijn een grote eetlust voer dan bij met ruwvoer ipv met konijnenvoer/biks/brokjes.

meer info over urinebrand via de 1e link.

overigens kan je een konijn heel goed zindelijk maken. in het hok kan je een konijnen toilet neerzetten want ze doen hun behoefte op 1 plek.

ons konijn had ook een toilet in zijn (buiten)hok. een oude (bloos) braadslee. deze was laag, lang en breed dus een geschikte toiletje :)

meer over zindelijkheid kan je vinden in de 2e link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een goed stukje!
even nog een toevoeg voor het urine verhaal: konijnen urine moet kleurloos zijn. anders kan het zo zijn dat het konijn een blaasontsteking heeft.
vaak wel, maar als je ze goed opvoedt maar op één plaats. Gebruik als bodembedekking schelpenzand en daarbovenop houtkrul, ideaal!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Klopt, je kunt ze zindelijk maken. Ik heb een voorkeur voor houtkorrels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schelpenzand is erg slecht voor konijntjes. ze krijgen door het stof ervan problemen met ademhaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik houtkorrel kattenbakkorrels in hun toilet
ze plassen er nooit naast, alleen als ie te vuil wordt gaan ze ermee slepen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ermee slepen? zijn ze nu helemaal van de konijnenpot gerukt? :))
Heel veel.
Ons konijn heeft nu de gewoonte als je der op schoot heb om op je schoot te gaan plassen!
Maar ook heeft ze veel keutels, om gek van te worden af en toe, overal in huis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mijn konijn plast ook veel en de mannetjes plassen het meest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, inderdaad. Ik vraag me altijd af: waar hálen ze het vandaan???

Cavia's trouwens hetzelfde laken-en-pak.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha,
''waar hálen ze het vandaan??'' geweldig! +1
Ja heel veel maar dat was je al duidelijk. Een konijn eet ook met regelmaat z'n eigen keutels ook en dit moet je'm ook laten doen want in die keutels zitten weer vitaminen die van belang zijn voor het konijn !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, heeeel erg veel. ik heb zelf 2 konijnen. ik moet het hok ongeveer per week 2 keer schoonmaken. Ze plassen veel maar poepen ook veel.

Toegevoegd na 2 minuten:
konijnen eten wel hun eigen poep op , handig!!!,,
Bronnen: