Als mijn hond in de verte een andere hond ziet, rent hij daar naar toe. Ook al weet hij dat het niet mag. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brief naar Martin gauw sturen. Die komt binnenkort weer op tv...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martin Gaus bedoel je :')
De natte neuzen show komt inderdaad in oktober weer op de beeldbuis! Prima vervangen van CM na mijn mening. Alhoewel ik Turid Rugaas beter vind als beide...

Antwoorden (4)

Ik weet niet of je met je hond op cursus bent geweest, maar als hij op meerdere fronten niet luistert, zou dat een mogelijkheid zijn, en natuurlijk aanlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de riem houden, enige oplossing op zeer korte termijn.
Zijn er meer dingen, waarbij hij niet luistert, dan raad ik je een cursus aan.
Mijn hond doet dat ook. Wat bij hem goed werkt is iets lekkers meenemen. Natuurlijk moet je dat eerst goed trainen èn hij moet goed weten, dat je dat lekkers bij je hebt.
Vaak helpt bij mijn hond meteen terugroepen en zeggen "kijk es"... Dat is HET teken, dat ik wat lekkers heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat het misschien voor even een heel handige oplossing is om de hond aan de lijn te houden! als je er erg veel last van hebt is een cursus altijd handig!

succes er mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermijden, vermijden, vermijden. Allereerst moet je hond het hierkomen HEEL leuk vinden. Maar hoe kan hij het hierkomen leuk vinden als hij er nauwelijks iets voor terug krijgt? Weet je wat vrijwel álle honden énorm lekker vinden?
KAAS! Doe naamsverknoping:
Snij kaas in héle klein stukjes.
Geef je hond één stukje, en terwijl hij kauwt zeg je op een normale toon "Hier!". Doe dit zo'n 15 keer.

Vervolgens laat je je hond wachten, je neemt afstand en draait je met je rug naar je hond toe. Je pakt een stukje kaas in je hand en richt dat naar je hond toe. Dus je staat met je rug naar de hond toe, terwijl je je arm uitstrekt. Zeg "Hier!" en zodra je merkt dat je hond dichtbij is verhoog je je arm een stukje zodat hij gaat zitten. Geef het kaasje en prijs uitbundig. Vervolgens ga je variëren. Je roept je hond:
Op je hurken, met je rug naar hem toe, met je gezicht naar hem toe etc. etc.
Als hij dat beheerst in een prikkelvrije omgeving pak je een speeltje van hem. Gooi 'm weg en roep tegelijkertijd "Hier!".
Komt je hond? Prijs hem uitbundig. Komt hij niet? Pak een minder interessant speeltje.

Vervolgens is het zaak om met steeds meer afleiding te komen. Dus in een omgeving met steeds meer prikkels, een steeds interessanter speeltje. Uiteindelijk moet je zorgen dat je hond TERWIJL hij een impulsreactie uitvoert nogsteeds naar je toe komt. Naar een hond rennen is ook een impulsreactie, en achter een speeltje aanrennen ook. Dus pak uiteindelijk zijn lievelings speeltje en gooi die weg. Waarschijnlijk zal hij komen. Prijs hem weer. Speel met het lievelings speeltje, gooi hem een paar keer weg ZONDER te roepen. Gooi hem dan één keer weg en roep "Hier!". Komt je hond? uitbundig belonen!
Precies hetzelfde doen met iemand die hij graag ziet! Als de hond níet naar je luistert draait die persoon zich om en negeert de hond totdat hij naar je toe komt. Prijs hem de hemel in als hij dan alsnog komt. Dan kan die andere persoon hem bij zich roepen, zijn beloning is dan ontvangen worden door dat persoon.

Zorg ervoor dat je dit commando NOOIT gebruikt als je niet zeker weet of hij het opvolgt. Áls hij het niet opvolgt blijf je zolang wachten tot hij komt(Meestal zal hij een tijdje stil blijven staan om tijd te rekken), prijs wanneer hij tóch komt. Negeert hij je? Dan lijn je hem zonder iets te zeggen aan en loop je terug naar huis.Als hij dit dus uiteindelijk beheerst bij honden kan je de beloningen afbouwen!