Hoe lang moeten kittens wennen voor je ze naar buiten laat?

Gisteren 2 kittens gereserveerd 'bij de boer' die we vanavond ophalen. Voorlopig sluiten we de arme beestjes op in de deel als we naar het werk gaan. Maar uiteindelijk moeten het gewoon buiten katten worden: Als wee thuis zijn mogen ze binnen. Als we op het werk zijn gaan ze lekker naar buiten op het erf spelen.

Hoe lang moet je wachten tot je kittens voor het eerst vrij los laat lopen, en voor je ze een dag buiten kan laten? Iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
33.2K

Het beste antwoord

Hiervoor moet je 6-8 weken rekenen. Laat ze gedurende deze periode aan het hele huis wennen. Dit betekend dus dat je ze niet overdag moet opsluiten in een bepaald gedeelte van je huis.

Voordat ze naar buiten zijn gegaan moeten de inentingen (en chippen!) in orde zijn. De eerste twee weken dat ze buiten zijn erbij blijven zodat ze weten waar je bent.

Als een van de kittens een poesje is dan moet je deze omstreeks haar zevende levensmaand steriliseren. Een katertje rond de tiende levensmaand laten castreren.

Bij eerste keer binnenkomst zorg je ervoor dat alles al klaar staat (voerbak, waterbak en kattenbak). Als eerste laat je de kittens de kattenbak zien. Je hebt hiervoor in het begin een open kattenbak nodig. Dit doe je door ze op de kattenbak te zetten en weg te lopen. Zo leren ze de weg naar de kattenbak te ontdekken. De kattenbak zet je het liefste in een andere ruimte als de voerbak en waterbak. Tussen de voer en waterbak zit het liefst een flinke ruimte.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb zelf ooit 6 kittens gehad die na ongeveer 6 weken de weg weer naar huis wisten te vinden.

Wat je ook kan doen is een stuk van je tuin/eft afzetten zodat ze daar alvast kunnen wennen aan het buitengedeelte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je kittens bij de boer in goede omstandigheden opgroeien (regelmatig contact met mensen, goede moederpoes), haal ze dan niet te snel weg.
als je ze tot een week of 12, 13 in het nest laat, krijg je goed gesocialiseerde katjes in huis, die niet snel je tenen en handen zullen aanvallen.
wat betreft buiten laten zou ik wachten tot ze met 5 a 6 maanden gecastreerd zijn.
kan je niet een stuk voor ze afzetten, zodat ze tot die tijd veilig buiten kunnen?
veel plezier met de kleintjes!
Rieneke1
14 jaar geleden
kittens raken snel de weg kwijt, ik zou ze dus voorlopig binnen houden, zeker tot ze geholpen zijn. Als ze niet eerst geholpen worden krijg je zwangere kittens en te vroeg dekkende katers. Katten zijn faunavervalsers en horen niet los te lopen. Zie hiervoor mijn andere antwoorden op vragen over kattenrennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het buiten wennen heb je ook tuigjes (niet zo duur als een omheining, bij de dierenzaak wel te koop), met een lange lijn eraan kun je ze dan eerst buiten laten wennen, hier moet je wel bij blijven, omdat ze anders verstrik kunnen raken. Het is per kat verschillend wanneer ze gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben tot nu toe onze kittens na 6 weken bij ons in huis (als ze ongeveer 14 weken oud zijn dus) naar buiten gelaten. Altijd probleemloos verlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt kittens en katten wilt die mensgericht zijn, moet je ze minstens 8-9 maanden binnen houden. Ik heb echter het idee, dat jouw katjes er zijn om erf en omgeving van muizen vrij te houden. Je spreekt over een deel, dus woon je in een totaal andere omgeving dan de meesten van ons. Tengevolge daarvan leiden jouw toekomstige katten ook een ander leven dan de meeste huiskatten.

De boer waar je ze vandaan hebt wil ze waarschijnlijk niet tot 13 weken houden. Weg is weg, is vaak de achterliggende gedachte. Het zou inderdaad beter voor de kittens zijn om ze tot 13-14 weken bij de moederpoes te laten. Ze lopen dan, door een totale opvoeding van het moederdier, niet meer in zeven sloten tegelijk. Dat zou in dit geval wel eens letterlijk kunnen zijn.

Mijn advies: geef ze eerst de kans aan huis en haard te wennen en laat ze pas in het volgend voorjaar naar buiten. Ze zullen dan wel eens een vogeltje verschalken, maar dat hoort bij de natuur. Als je ze te vroeg buitenlaat zijn ze misschien een prooi van diezelfde natuur en dat wil je ook weer niet.

Aan huis en mensen gewend zullen ze ook niet meer zover van huis afdwalen, zeker niet als je ze laat kastreren. Laat ze de eerste week dat ze buiten mogen onder begeleiding buiten. Roep ze iedere avond binnen als het eten klaarstaat en doe de deur dan dicht. Zo wennen ze er aan de nacht op de deel of in huis door te brengen en worden het geen zwervers, maar katten met regelmaat in het leven, die geen last zijn voor eventuele buren.

(Ik gebruik speciaal het woord kastreren. Het weghalen van geslachtsorganen heet zowel bij poezen als katers kastreren.)
Ivana
14 jaar geleden
Wat leuk, geniet ervan!
Wij hebben heel wat kittens gehad in de afgelopen 25 jaar.
Nu hebben wij Kees, die wij ook bij de boer hebben gehaald, 8 jaar geleden.
Wij hebben Kees met 10 weken gehaald (niet te vroeg weg bij mama dus!), daarna even een maandje helemaal binnengehouden.
Toen hij dus een maandje of 3, 4 was, zijn we gezellig aan een tuigje met riempje dagelijks de buurt gaan verkennen.
En weer een week of 3 daarna hebben we Kees losgelaten, en meegewandelt als hij op ontdekkingstocht ging. Steeds iets verder, en op een gegeven moment lieten we hem wat meer z'n gang gaan, vertrouwen gegeven dat ie z'n weg wel terugvond.
Wel 'savonds steeds naar binnen, nog altijd willen wij Kees 's nachts graag binnen hebben.
We hebben hem met 6 maanden gecastreerd, daar werd hij een stuk minder uithuizig van.
Kees is in die 8 jaar nooit verdwaald of weggelopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeten te vermelden: Als poeslief het buikje volheeft, houd hem dan beter binnen, want het is heerlijk dwalen met een volle buik!