Hoeveel honden sterven er jaarlijks aan een chocolade-vergiftiging?

Toegevoegd na 24 seconden:
In Nederland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb voor je gezocht op intenet: kan niks vinden. Sorry!

Het beste antwoord

Of er hier ooit onderzoek naar gedaan is weet ik niet. Chocoladevergiftiging heeft geen meldingsplicht o.i.d., dus is het moeilijk de aantallen op jaarbasis te achterhalen. In mijn jaren werkervaring als dierenartsassistente heb ik het wel al een paar keer meegemaakt. Gelukkig komen de meeste chocolade-etende honden op tijd binnen in de praktijk om braakmiddel te geven.

Het moeilijke aan chocoladevergifting is dat er dieren overlijden aan een niet-lethale dosis en dat er ook dieren zijn die een ruime lethale dosis overleven/ nergens last van hebben. De gifigheid is dus sterk afhankelijk van de individuele hond.
Ook is het zo dat hoe 'puurder' de chocola, dwz hoe hoger het cacaogehalte, hoe giftiger. Dus zodoende zal een hond minder snel overlijden aan het eten van een hele pot chocopasta, maar wellicht wel overlijden aan het eten van 1 stukje pure chocolade.
Dat een hond in het verleden niet/nauwelijks gereageerd heeft op het eten van chocola, wil overigens niet zeggen dat hij ertegen kan en niet zal bezwijken aan een nieuwe blootstelling aan chocola.

Iets wat potentieel gifig is moet je gewoon nooit geven aan je huisdier. Of het nu in het verleden goed ging of niet. Waarom het risico nemen. En als het toch door de hond gegeten wordt is contact opnemen met de dierenarts toch wel dringend aan te raden!

Toegevoegd na 1 dag:
Het is inmiddels wel duidelijk dat er geen harde cijfers over bestaan. Maar iedere praktijk krijgt jaarlijks (meestal rond pasen, sinterklaas en kerst) wel meerdere chocoladevergiftigingen binnen (ook weer afhankelijk van de grootte van de praktijk). Enkele honden daarvan redden het niet. Dat is mijn ervaring, maar ook die van collega-dierenartsen en assistentes die ik ken van verschillende praktijken en klinieken. Het totaal aantal honden dat overlijdt per jaar zal grofweg tussen de paar honderd en paar duizend liggen.
Ik weet dat dat niet een helder beeld geeft, sorry, maar dat het gebeurt is zeker.
Bij googlen en vooral bij doorneuzen van artikelen in veterinaire vakbladen (online en offline), kom ik meer dan genoeg voorbeelden van sterfte tegen. Over cijfers wordt echter nergens iets geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een aantal wordt niet genoemd. Maar dat het voorkomt is zeker.

Chocoladevergiftiging bij hond en kat

Ieder jaar gaan er rond Pasen, Sinterklaas en Kerst honden dood door het eten van chocola. Verstopte chocolade-eieren met Pasen die niet gevonden worden, chocoladeletters in de schoen die met Sinterklaas voor de kachel staan en chocoladekransjes die als kerstversiering in de boom hangen. Of als u chocolaatjes op tafel hebt staan en het bezoek uitlaat, is dit een perfecte kans voor uw hond om wat chocolaatjes te stelen. Voor de hond dodelijk!

Waarom is chocolade gevaarlijk voor uw huisdier?
In chocolade zit Theobromine, een opwekkend stofje dat je wakker houdt en activeert. Maar juist dat opwekkende stofje Theobromine is giftig voor honden en kan voor hen levensbedreigend zijn! . Theobromine is zo giftig voor de hond, dat één reep pure chocolade van 200 gram een hond ter grootte van een Labrador kan doden.

Waarom is Theobromine gevaarlijker voor uw hond dan voor u?

Honden zijn veel gevoeliger voor een chocoladevergiftiging dan mensen. Allereerst komt dat omdat honden een lager lichaamsgewicht hebben. Honderd gram chocolade bevat voor een hond van 10 kg omgerekend per kg lichaamsgewicht net zoveel Theobromine als 1,6 kg chocolade bevat voor iemand van 80 kg. Daarnaast is de stofwisseling bij de hond anders dan bij mensen, waardoor het Theobromine ook nog eens wordt omgezet in nog schadelijker stoffen dan bij de mens.

Wat zijn de symptomen van chocoladevergiftiging?
Rusteloosheid/nervositeit
Misselijkheid met soms braken
Veel drinken
Diarree
Hoge hartfrequentie
Versnelde ademhaling
Koorts
Stuiptrekkingen
Coma
Uiteindelijk kan zelfs sterfte optreden. Daarnaast is na 2 tot 3 dagen een ontsteking van de alvleesklier mogelijk ten gevolge van het hoge vetgehalte van chocolade. Ook zijn enkele dagen na inname nog verschijnselen mogelijk ten gevolge van beschadigingen van de hartspier. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot acute hartdood de volgende dag.

Wat moet u doen als u vermoedt dat uw hond een chocoladevergiftiging heeft?
Niet afwachten, maar neem direct contact op met onze praktijk. Dit is een spoedgeval!
Er bestaat geen tegengif voor Theobromine. De behandeling bestaat dan ook uit een braakmiddel als de opname van de chocolade kort geleden gebeurd is.
Het grootste risico voor de hond bestaat uit de kans op een plotselinge hartstilstand.

meer info op:

http://www.dachoogvliet.nl/diereninfo.html