mijn kat heeft een trauma van een deur waarschijnlijk zijn staart pijn deed, hij is nog steeds bang voor deuren soms hoe komt hij er vanaf?

mijn kat is nu bang voor deuren, nadat hij een nare ''iets'' heb gehad met de deur, hoe kan ik hem helpen hoe hij er van af komt, en kan dat eigelijk nogwel?
hij is 11 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Katten van een "trauma' afhelpen vergt geduld, aandacht, een hoop tijd en energie.

Zelf heb ik een kat gehad, met een trauma voor grote schoenen, vooral als er een man aan vast zat. (zo ongenadig hard geschopt ooit door een grote vent). De eerste paar keer, dat mijn vriend thuiskwam van het werk, vloog de arme stumper van mijn balkon af (geen nood, was maar 1 hoog). Hij was ook bang voor hem. Maar met een hoop geduld, en energie...is het helemaal goed gekomen!

Mijn vriend kwam altijd heeeeel rustig binnen, meteen schoenen uit, en heel rustig in het huis lopen. De schuifdeur naar het balkon dicht, zodat hij niet weg kon. En zo hebben we langzaam zijn trauma kunnen verhelpen.

Je had hem moeten zien, binnen een paar maanden, zat hij heerlijk op schoot bij die "enge" grote kerel en liet zich verwennen. Feit bleef wel, dat er nooit iemand met grote of lawaaierige schoenen naar binnen kon als het een man betrof. Maar daar hou je dan gewoon rekening mee.

Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Geduld en heel veel liefde, en wat heel belangrijk is, herkén het gedrag van je kat. Desnoods bestudeer je hem. Hoe reageert hij, wat doet hij, en hoe kan jij dat aanpassen.

Bijvoorbeeld, nooit de deuren dicht, of hard dicht laten klappen, of er samen doorhen lopen. Zorg dat hij het vertrouwen weer terug krijg. Dit kan maanden duren hoor, en afhankelijk van de zwaarte van het trauma...zelfs een jaar of langer, anderen komen helaas nooit van hun trauma af.

Heel veel succes ermee! Ik hoop dat je kat, straks heerlijk relaxed door zijn domeintje kan lopen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
een plus waard :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is het trauma van die grote schoenen nu werkelijk genezen? Ik heb die indruk niet want die kat komt alleen bij die grote enge kerel op schoot als hij zijn schoenen maar uit doet, vluchten wordt hem verboden want de deuren naar balkon worden gesloten, hij heeft zogezegd geen andere keus! Sterker nog, anderen moeten hun schoenen uittrekken anders weer die angst! Dat is de angst ontvluchten....die angst is echter niet weg. Mijn hond heeft het met stofzuigers (geen aanleiding toe trouwens). Altijd schrikken en wegrennen. Ik heb die angst daarvoor juist vermeden en ben expres met die stofzuigerslang bij haar gaan zuigen, steeds dichterbij en nu uiteindelijk blijft ze zelfs liggen (tot mijn grote ergernis want ik kan er dan niet bij), maar daaruit blijkt dus dat haar angst voor die stofzuiger weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je een trauma nooit helemaal wegwerken, vooral omdat een kat nu eenmaal niet bij een psycholoog op de sofa kan gaan liggen praten over zijn problemen. De kat heeft overigens wel een ander keus, hij kan zich namelijk verstoppen onder de bank, of vluchten naar de slaap of badkamer. Maar dat doet hij niet, omdat hij langzaam het vertrouwen wint, zolang jij er zelf maar rustig mee omgaat en rekening houdt met het beest. De kat had dus de keuze, om op schoot te gaan, en was uiteindelijk ook niet meer weg te slaan... de schoenenangst zal ik er nooit uitkrijgen nee, maar het vertrouwen van het beestje winnen, zodat hij ook gewoon relaxed kan blijven zitten, zolang je maar rustig binnen komt en geen plotselinge bewegingen maak, ben ik al heel blij! Hij wende steeds meer en meer aan de schoenen....uiteindelijk viel er uitstekend mee om te gaan, als we er maar een béétje rekening mee houden. Kat relaxed, wij relaxed!

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat je een kat makkelijk van een trauma af kan helpen. Ik denk dat je het beste de trauma voor de kat moet vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zou je kunnen proberen om geduldig de deuren te gebruiken als een soort van training dmv bv haar voer daar in de buurt te zetten en er kattegras naast te zetten.
En haar telkens lokken door de deur met iets heel lekkers in je hand.
Misschien kun je ook een krabplankje tegen de deur plaatsen.
Of je smeert een stukje leverworst op een stukje van de deur en wellicht krijgt ze dan een heel andere kijk op de deur.
Hopelijk kun je er iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd heelt alle wonden!

Mijn 'slimme' katertje had ooit het lef om op een ladder te klimmen, die opgeborgen tegen een muur aan stond. Je raad het al, die ladder viel om met hem eraan, dus hij kwam onder die ladder terecht.
Maanden is hij bang geweest als hij de ladder zag, inmiddels heeft hij zelfs weer interesse voor de ladder!

Ik zou het gewoon even aankijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snoepjes steeds dichterbij de deur leggen.
Mijn hond had hetzelfde probleem met een grote plantenbak (daar was trouwens niets engs mee gebeurd, gewoon bang)