waarom 'huilen' sommige honden als ze het luiden van de kerkklokken horen?

Sommige honden 'huilen' als ze de kerklokken horen luiden, maar niet als er een ambulance voorbij komt met acoustisch signaal of als de sirene's worden getest op de 1e maandag van de maand.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Eerst even waarom honden überhaupt huilen:
De voorouder van de hond is de wolf. Wolven huilen met het hele roedel : "Hier zijn wij !!!Waar zijn jullie???"
Een wolf zal nooit zonder zijn roedel zijn, dat is een ondenkbare situatie - zelfs als een wolf uit een roedel gestoten wordt, zal hij zo snel mogelijk een roedel proberen te vinden, waar hij wél geaccepteerd wordt.
Voor onze huiswolven is alleen-gelaten-worden ook heel bedreigend, vandaar, dat je het hem rustig aan moet leren, en hem niet gelijk urenlang alleen moet laten.
Dan nóg hoor je wel eens een eenzame hond huilen:"Hier ben ik !!!Ik ben alleen. Waar ben jij?? Kom naar me toe. Ik ben híér...."

Sommige geluiden hebben een toonhoogte, die bij die speciale hond een antwoordhuil ontlokt - hij huilt dus terug naar de sirene/kerkklokken : "Hier, hier,hier ben ik !!!"
Je hond uitlachen, omdat hij huilt, getuigt dus van weinig respekt voor het wezen "hond"...
Al geef ik toe, dat het af en toe héél komisch kan zijn....

Maar ergens is dit door de eeuwen-heen doorzettende oer-instinkt, wat van levensbelang is van de wolven, toch ook iets heel wonderlijk-moois.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En óf een hond het doorheeft !!! Een hond heeft alle stemmingen van zijn mens door - hij begrijpt niet elke stemming, omdat bijv. een gevoel voor humor hem niets zegt, maar hij heeft ze wel door...(Opwinding kent een hond bijv. wél, of angst, of onzekerheid.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zég ik toch.......?hij kent dat gevoel niet, en het zegt hem dus ook niets, maar hij regristreert wél, dat er opwinding is in het roedel.
Ivana
14 jaar geleden
De mensen die dit prachtige antwoord niet begrijpen hebben weinig kennis van het wezen "hond". Wie dit antwoord afdoet als onzinnig, moet eens een paar goede hondenboeken lezen. Een hond die op de verkeerde manier, zonder begrip voor zijn daad, wordt bejegend, kan zich zeer ongemakkelijk voelen en daar ( bij herhaling ) heel onzeker van worden.
Ik mag nog geen waardeoordeel uitspreken omdat ik de 100 punten niet heb behaald, maar bij deze: Super antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dááánk :-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord, en het klopt 100%
Net als de reactie van Ivana, die klopt ook....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond huilt wel bij een ambulance
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjonge, lampje, wat ben jij aan het insektenbestijgen.....
Ik zal het je zo simpel mogelijk uitleggen, want blijkbaar is grote-mensen-taal een beetje moeilijk voor jou. Nee, een hond heeft geen gevoel voor humor. Omdat een hond altijd voor 100% een hond is, en niet, zoals een mens, als vanaf een afstandje naar zichzelf kan kijken, en een oordeel vellen over zichzelf, wat een grondvoorwaarde is van humor. Ja, een hond neemt elke beweging van zijn baas of vrouwtje waar, en hoort ook aan de toon van de stem wat voor stemming de baas heeft. (dat betekent dus, dat een hond doorheeft, in wat voor stemming een mens is) Als een hond van uit zijn 100% honds-zijn een natuurlijk gedrag vertoont, zoals bijv zijn geurvlag uitzetten, kan een mens daarop reageren, hoewel een reaktie voor een hond héél onlogisch is. Hij snapt onze reaktie dan niet, en vindt ons rare roedelleiders, wat hem een beetje onzeker maakt, want als je roedelleider niet goed reageert, ben je niet veilig binnen de roedel.
Dus als een reu hóóg plast (dat is dus die geurvlag, hè, snap je het nog?) en als dan zijn baas grappig "MACHOOO" roept, en men schiet in de lach, is de hond dus een beetje in verwarring. Hij toont heel normaal gedrag, maar de roedelleiders doen dat niet. Hetzelfde als een hond huilt.
Jouw uiting van humor brengt je hond in verwarring, en je toont dus geen respekt ten opzichte van het wezen "hond". Hoop, dat je het nu een beetje beter begrijpt, welterusten voor staks.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwsgierig, super antwoord, lekker te lezen en goed te begrijpen+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)))

Andere antwoorden (1)

Het geluid waarbij ze gaan huilen is voor de meeste honden verschillend. Ze doen het voor het groepsgevoel en vinden het prettig. Wij hadden vroeger een hond die met de sirene meehuilde. De honden die we nu hebben kunnen we zelf laten huilen door hiermee te beginnen, door Oeeeeeeee te roepen. Maar als we net lekker op gang zijn stoppen we maar weer gauw, want het kan nooit leuk zijn voor de buren.