Wat voor hond is geschikt om met de kinderen mee heen en weer te gaan bij gescheiden ouders?

Dus welk ras, welke leeftijd?
Of moet een hond toch altijd op één plek wonen?

Toegevoegd na 17 minuten:
Daarbij heb ik voorkeur voor een middelmaat (of klein) en zeker geen vechthond of stresskeffertje

9 jaar geleden
3.4K
Antoni
9 jaar geleden
Een hond wil graag bij zijn roedel(leider) blijven. In dit geval zullen dus de kinderen de roedel(leiders) (moeten) vormen, waar dan steeds één lid (één van de ouders) bijkomt en van weggaat. Ik vraag me af of dat mogelijk is. Wel een interessante vraag/een interessant dilemma!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk nog eens na of je de hond wel op zuivere gronden wilt nemen . Een hond heeft een vaste baas nodig . Kinderen zijn mogelijk daar ( nog ) niet geschikt voor . Een hond kan je knuffelen maar is geen knuffel beest .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het met Antoni eens, de hond heeft 1 roedelleider nodig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bezoek eens een asiel en laat je voorlichten over de honden/hondjes die daar zitten. Er zijn altijd honden aanwezig waar de achtergrond van bekend is en of die bij kinderen kunnen en het een echte gezelschapshond is die graag bij mensen over de vloer komt. Honden is asiels smachten om een goede en serieuze niet tijdelijke baas. Je kan ook eerst op de internetsite ikzoekbaas.nl/hond rondkijken thuis en al veel honden bekijken en een idee vormen wat je wil voor een hond. Je zal ook heel veel staffords en pitbull types tegenkomen maar er zijn ook genoeg anderen honden te vinden in alle soorten en maten. Voor elk wat wils.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou er rekening mee dat de zorg voor een hond uiteindelijk op de schouders van de ouders aankomt. Wettelijk gezien zijn kinderen onder de 12 jaar nog niet toegestaan de zorg voor een dier te dragen. Verder blijkt in de praktijk dat kinderen de interesse voor de zorg snel verliezen, helemaal als ze de pubertijd in gaan, dan komen er andere interesses en de hond is er dan nog steeds en heeft nog steeds zorg en aandacht nodig....

Het beste antwoord

In eerste plaats moet je als een hond neemt, de hond leren met kinderen om te gaan. En net zo belangrijk de kinderen leren om met de hond om te gaan.

Een hond hecht zich aan zijn baas niet aan de plaats is mijn ervaring. Mijn Malamute woont bij mij in huis, maar gaat met het zelfde gemak voor een tijdje mee naar mijn vriend. Helemaal niks aan de hand. Dit heeft hij wel van af het begin af aan geleerd.

Maar waar ik vooral tegen aan loop is dat de kinderen dan de "Baas" van de hond word, Kinderen zijn vaak mentaal (dit is discutabel afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en hun ontwikkelingen) niet in staat deze rol te vervullen. Daarnaast moeten de beide ouders achter deze beslissing staan, want kan je nu al vertellen papa en mama moet uit eindelijk de hond verzorgen. De eerste paar weken helpen de kinderen graag mee, maar dat neemt uit eindelijk echt af. Wat er ook nog kan gebeuren is dat de hond zich hierdoor meer aan papa of mama gaat hechten en daar ook liever wil zijn. In dat opzicht zou je er beter voor kunnen kiezen om de hond in een huis te laten verblijven.

Het ras en de leeftijd. Als je een pup neemt ben je heel veel tijd kwijt aan opvoeding, zindelijkheidstrainingen enzovoorts enzovoorts? Is hier tijd en ruimte voor? Staat iedereen op 1 lijn wat de hond wel en niet mag. Lijkt mij lastig als je met een gescheide stel te maken heeft. Ik zou dan voor een stabiele volwassen hond kiezen. Ras is natuurlijk een persoonlijke keuze en wat zoek je in een hond. Maak een lijstje van wat je zoekt in hond en wat vooral niet en ga je dan in lezen. Wees wel eerlijk over de situatie. De hond waar ik nu op dit moment aan denk zonder verdere achtergrond informatie is:

Bichon frisé speelse erg aanhankelijk voor de eigenaar, past zich makkelijk aan, kindervriend en sociaal naar andere mensen en honden.

Moeilijke kwestie waar heel goed over na gedacht moet worden en of dit wel handig is voor de hond zelf. Het is uit eindelijk niet de bedoeling dat de hond de dupe word.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sta volledig achter jouw antwoord, Dikke plus!
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was al druk aan het typen toen ik zag dat jou antwoord alle relevante info al bevat. Plus dus.
Poet
9 jaar geleden
Glashelder verhaal. Ik ga nu geen hond nemen. Wellicht als de kinderen groot genoeg zijn om écht de baas van de hond te kunnen zijn.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je dan het beste af bent met de bekende rassen. Bijv. een Labrador Retriever of Golden Retriever. Die zijn met kinderen over het algemeen het meest vriendelijk.
Maar wanneer je een kleinere hond wilt, is een ras uit de gezelschapshonden misschien een betere optie.
Je zult alleen echt zelf een keuze moeten maken en zeker het een en ander aan opvoeding en training moeten doen.
Kijk goed naar het karakter van het ras en zijn achtergrond.
Het is heel goed mogelijk voor een hond om 2 huizen/gezinnen te delen. Maar je zult hem er van jongs af aan mee vertrouwd moeten maken. Ook zul je met een fokker goed moeten overleggen en samen een exemplaar kiezen die qua karakter het meest flexibel is.
Realiseer je wel dat het uiteindelijk toch nog zo kan zijn dat de hond een voorkeur kan ontwikkelen voor 1 huis en zelfs voor 1 bepaalde persoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een labrador
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gescheiden ouders moeten in dit geval de afspraken maken om ten aanzien van de hond één lijn te trekken. Is daaraan voldaan dan kan het een zegen voor de kinderen zijn om iets mee te mogen nemen wat stabiel is, iets waar ze niet iedere keer van gescheiden moeten zijn. Een vast vriend dus waar je je verdriet bij kwijt kan als je net weer afscheid heb moeten nemen van of je vader of je moeder.
Kinderen zijn toch al zo kwetsbaar in dit verhaal.

Die hond zal er niet aan lijden, mits de gescheiden ouders zich evenwichtig opstellen. De hond hecht zich bovenmate aan de kinderen, die hulp krijgen bij de verzorging of als ze klein zijn de verzorging aan de ouders overlaten. Een pup zou mooi zijn, maar dat eist nogal wat voor een alleenstaande ouder. Een oudere hond die gewend is af en toe alleen te zijn en een kinder-achtergrond heeft is misschien beter. We kunnen dan geen raad geven over het ras, maar ga de hond zoeken mét de kinderen in het asiel en vertel wat je wensen zijn. Een goed asiel zal met je meedenken en de juiste hond voor je aanwijzen. Als het dan klikt met de kinderen, zou dat wel eens heel goed uit kunnen pakken.
Ivana