Ik heb een teek verwijdert bij mijn kat met een tekentang. Hoe weet ik of hij besmet is met een ziekte?

Ik heb de teek er levend met kop en pootjes uit gekregen. Mijn kat heeft nu een klein rood wondje op de plek waar de teek zat. Ik heb dit ontsmet met alcohol. Omdat ik mijn katten iedere avond check weet ik dat de teek er waarschijnlijk nog niet zo lang heeft gezeten. Hoe groot is de kans dat hij nu de ziekte van Lyme heeft. Is het verstandig om een dierenarts te raadplegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Je zal er niet makkelijk achter komen of je kat is besmet met een ziekte door de teek. Het beste kan je de tekenbeet op de kalender noteren. Mocht je kat de komende maanden ziekteverschijnselen gaan vertonen, meldt dan de tekenbeet bij de dierenarts.

Honden en katten lijken minder gevoeligheid voor de Borrelia-bacterie te hebben dan de mens. Lyme-ziekte komt niet vaak voor bij hond en kat. Ook krijgt een hond of kat vrijwel nooit de bekende rode kring om de beet, zoals bij de mens, waaraan besmetting is te herkennen. Diagnose is erg moeilijk, zowel bij mens als dier.

Babesiosis komt echter wel steeds vaker voor. Waar men dit vroeger eigenlijk alleen zag bij bijvoorbeeld honden die mee waren geweest op vakantie en daar een tekenbeet hadden opgelopen. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een parasiet die door de teek wordt overgegeven. De parasiet tast de rode bloedcellen aan.
Dan is er nog Anaplasmose mogelijk, veroorzaakt door een bacterie die de cellen afkomstig uit het beenmerg aantasten.

Alledrie de ziektes kunnen door de veelal algemene ziekteverschijnselen makkelijk aangezien worden voor andere medische aandoeningen. Bij ziekte is het dus altijd van belang te melden aan de dierenarts als de hond/kat tekenbeet (-en) heeft gehad. Testen in het bloed op de ziektes zijn kostbaar en geven niet altijd een goede diagnose (vooral bij Lyme zijn de testen omstreden en zowel vals positief als vals negatief mogelijk).

Ontsmet NA het verwijderen van een teek het achtergebleven wondje. Ontsmet ook tekentang en was de handen. Maak de teek dood in bijvoorbeeld een tissue. Het zijn namelijk hardnekkige beestjes die veel kunnen overleven... Vermijd aanraking van het bloed van de teek. Er wordt namelijk onderzoek naar gedaan omdat men vermoedt dat ook door 'gewoon' contact met teken een besmetting kan worden opgelopen.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dus zorg voor een goede tekenpreventie met bijvoorbeeld Advantix/Scalibor (hond) of Effipro (hond/kat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

naar de dierenarts gaan. die weet het altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ziekte van Lyme is erg zeldzaam bij een kat. De meeste katten zullen nooit de ziekte van Lyme krijgen. Soms zorgt het echter voor erntige symptomen. Mocht de kat toch de ziekte hebben opgelopen, is dit herkenbaar aan een rode kring om de beet.

Toegevoegd na 1 minuut:
De rode plek die je ziet, is het beetwondje van de teek vermoedelijk. Het wondje is nog niet de rode kring waarvoor gewaarschuwd wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is niet erg groot dat jouw kat de ziekte van Lyme krijgt. Er zijn niet zoveel teken besmet met de borellia bacterie die deze ziekte veroorzaakt. Ik heb bij mijn kater al zoveel teken verwijderd omdat ik vlak bij de duinen woon en mijn kat dagelijks buiten komt. Hij is nog steeds kerngezond! Het is goed dat je elke dag controlleert, want
de ziekte wordt pas overgebracht nadat de teek 10-12 uur bloed gezogen heeft. Ook al zou je kat besmet raken, dan hoeft hij geen syptomen te vertonen en dit kan een levenlang zijn.
Je doet er goed aan te ontsmetten na de beet en niet te proberen de steek te verdoven d.m.v. alcohol. Indien je dit wel zou doen, dan loopt je kat wel degelijk risico besmet te raken bij een besmette teek. Door de verdoving spuugt de teek juist zijn speeksel en dus ook evtl de bacterie, in de bloedbaan van de kat.

Indien je kat toch besmet zou zijn, moet je natuurlijk wel
weten wat de symptomen zijn. Let dus op als je kat d volgende symptomen vertoont;
Pijnlijke en stijve spieren/gewrichten,
vermoeidheid,
koorts,
gebrek aan eetlust,
(soms) plotselinge ineenstorting.

Veel ziektes hebben deze symptomen en Lyme wordt vaak niet altijd op tijd herkent. Schrijf de datum van de beet dus op en vergeet niet de dierenarts ervan op de hoogte te brengen, mocht de kat na een poos deze symptomen vertonen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorgaans raak je pas besmet als de teek langer dan 24 uur vastzit, maar er is geen enkele garantie dat je NIET besmet kunt raken als het beest korter heft vastgezeten, dus altijd in de gaten houden is het devies.
De kans is klein dat hij besmet is, maar als het mijn huisdier was speel ik altijd op zeker. Je kan nooit weten...

Ik zou een dierenarts raadplegen,
deze alleen kan je uitsluitsel geven.

Groeten!