Vanaf welke afstand van het plafond,draait een vlieg zich om als die aan het plafond verder gaat lopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanaf 0 cm.

De truc van het landen op het plafond zit 'm in de kleine pootjes van de vlieg. Aan de uiteinden zitten weerhaakjes en zuignapjes. De voorste pootjes grijpen het plafond en de rest van zijn lichaam gaat er achteraan.

Net voor het landen, strekt de vlieg haar voorste poten tot voorbij haar kop en maakt daarmee contact met het plafond. Dan maakt ze gebruik van het momentum (behoud van kinetische energie) dat ze verzamelde tijdens haar vlucht om de rest van haar lichaam tegen het plafond te hijsen. De vlieg grijpt dus het plafond boven haar hoofd vast en zwiert zich er dan tegenaan.

Zie de video in onderstaande bron van Willem Wever (kinderlijk uitgelegd, aan het eind een filmpje van de "truc" door een onderzoeker).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

14,45656617 cm.
14 jaar geleden
Zodra zijn voorpootjes het plafond raken, kan 'ie zich omdraaien. De afstand is dus net zo groot als de vlieg lang is.