Wat is dit voor kikker?

Deze was een beetje aan het uitdrogen in de zon nu beetje water gegeven en straks naar de sloot brengen denk ik? Wat is dit voor kikker en waar kan ik m het beste vrij laten?

Toegevoegd na 32 minuten:
Extra info: de kikker liep in onze tuin, waar geen doorgang naar buiten zit. Ik denk dat hij een slachtoffer van een kraai was o.i.d. We gaan zo een goed plekje zoeken. Dat wordt lastig midden in de stad!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

ja hoor het is gewoon een bruine kikker en dit soort kikkers komt alleen in het water om eitjes te leggen, of soms als het erg warm en droog is neemt hij nog wel eens een bad, maar normaal gesproken is dit een landdiertje, dat vooral in de nacht actief is, maar ook op regenachtige zomeravonden.
Deze kikker kan niet kwaken, hooguit een beetje brommen in de paartijd.
De kleur is zeer variabel, van geheel bruin zonder spikkels en vlekke, tot geheel gestreept, gespikkeld of gevlekt
maar ook in de kleur van geel, lichtbruin, rood en zelfs oranje achtig een enkele keer zelfs groen, zodat hij dan snel verwart wordt met de groene kikker die wel kan kwaken.
Laat hem maar weer gewoon in je eigen tuin los en graaf met deze droogte een flinke bak met water in de grond ergens uit de zon.
Plaats hem dan in die bak, hierna gaat hij vanzelf wel de goede kant op.
Hij eet veel slakken op in je tuin en is dus erg nuttig.
Bruine kikkers kunnen over tuinmuurtjes heen klimmen of er onder door graven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi compleet antwoord, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een opkikker he.
Rieneke1
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus, mooi antwoord van de gouden medaillehouder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben 'm naast de sloot bij een weiland los gelaten.

Andere antwoorden (5)

Ha, die Thescientist;

Ik weet niet wat voor soort het is, maar als er slootwater bij je in de buurt is zou ik hem daar vlakbij loslaten. Dan kan hij (of zij....) zelf kiezen voor de plomperd of de wallekant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi,

laat hem maar gewoon bij de oever van de sloot los

dan zoekt hij het zelf wel uit

volgens mij is het een land kikker

gr,

Toegevoegd na 1 minuut:
zoek maar op google afbeeldingen

landkikker, dan zie je deze ook dit is waarschijnlijk een landkikker

laat hem maar los waar je hem gevonden hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb m in de tuin half dood gevonden. Ik denk dat hij gevangen was door een kraai... We moeten dus een goed plekje vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is geen landkikker
Voor zover ik het kan zien, houd ik het op de bruine kikker.
1 van de meest voorkomende kikkers in ons kikkerlandje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had 'm gevonden :). Dank. We gaan strakjes een mooi plekje zoeken (wordt een uitdaging hier midden in Haarlem).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen vijver in de buurt? Daar zijn ze ook gek op.
Bruine kikker denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad een bruine kikker.

Deze kikkers zijn de eerste kikkers die je hoort in het voorjaar.
Ze zijn herkenbaar aan een bruin driehoekje achter het oog. Bovendien kwaken (eigenlijk meer brommen) ze met behulp van een keelzak.

Bruine kikkers kunnen ook groen zijn...

De groene kikker is herkenbaar aan de transparante kwaak ballonnetjes die bij het kwaken uit de wangen tevoorschijn komen.

Alle kikkers hebben water nodig, maar ook een plekje om er uit te klimmen...anders verdrinken ze uiteindelijk...