ik heb sinds zaterdag een kitten bij mijn 2,5 jarige kat.

nu spelen ze volgens mij wel veel samen, ze rennen steeds achter elkaar aan.
maar de oudste pakt haar regelmatig hard vast en dat ze begint te piepen. het is niet echt bijten maar volgens mij wel happen.
als ik er iets van zeg stopt hij ook wel, laat haar dan weer los.
en daarna daagt ze hem direct weer uit.
ik vraag me af of dit gedrag normaal is van mijn oudere kat.
de houding is van beide verder prima. geen dikke staart, en haren overeind.
misschien hoort dit gewoon bij het spelen hoor, maar heb nog nooit 2 katten gehad.
ze begroeten elkaar overigs wel heel lief als ze elkaar even niet hebben gezien.

alvast bedankt voor de antwoorden

Toegevoegd na 5 uur:
wat fijn om deze antwoorden te horen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ben erg blij dat ik me dus geen zorgen hoef te maken.
en dat mijn oudere kat het allemaal goed bedoelt.
dat gevoel had ik ergens ook wel maar twijfelde er toch aan.
maar dat hoeft dus niet.
allemaal heel erg bedankt voor het antwoorden!!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (7)

Het is gewoon spelen ook al bijten ze elkaar mischien wil de kat die je al langer hebt bewijsen dat hij of zij de baas in huis is maar dat duurt niet lang voordat de nieuwe kat dat weet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat gezien bij de katten van mijn buurvrouw. De wijze, oude, goedige kater kreeg er ineens twee jonge vriendinnetjes bij. En hoewel ze vanaf het begin uitstekend met elkaar overweg konden, heeft de kater de twee kleintjes in het begin toch ook een paar keer hardhandig aangepakt. Dit is natuurlijk gedrag. De rangorde moet worden bepaald. Voor ons lijkt het heel wreed, maar het is de enige manier om de boel weer duidelijk te krijgen. DUs je moet er eigenlijk niets van zeggen, gewoon laten begaan, op een gegeven moment is de rangorde duidelijk en gaat dat gedrag over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, volgens mij komt het dan vanzelf goed. Ik heb zelf nooit katten gehad, maar die van de buurvrouw maak ik van redelijk dichtbij mee, en dit was echt alleen in de beginperiode, nu gaat 't fantastisch.
gefeliciteerd, het gaat prima tussen die twee!
het klinkt of ze elkaar graag mogen, en lekker spelen.
geen zorgen dus!

met rangorde bepalen heeft dit niets te maken, katten zijn geen kleine hondjes.
het is gewoon normaal speelgedrag.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey rieneke, jij bent echt van de poezen toch? Kan ik jou een vraag stellen?
Rieneke1
12 jaar geleden
hoi wicca, tuurlijk kan dat, stuur me maar een pb.
Ik heb 2 kittens en die spelen precies hetzelfde! Vaak piepen ze ook, want tijdens het spelen bijten ze af en toe gewoon erg hard. Maar don't worry daar kunnen ze helemaal tegen! Kittens onder elkaar spelen ook flink hard, dus jou kitten kan dat echt wel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is groot dat het kleine boefje haar bijtkracht nog niet goed kent en je oudere kat waarschijnlijk te hard heeft gebeten in het spel. Je eerste kat vertoond heel normaal gedrag onder de katten. Zo doet de moederpoes het ook bij haar jongen om eigenlijk te leren dat bijten pijn doet. Je mag trots zijn op je eerste kat dat ie het zo goed doet, niet straffen maar juist lekker verwennen, en
Gewoon lekker laten gaan, voor ons ziet het er mss wel hardhandig uit, maar geloof me, wat jij omschrijft is nog niks!

Toegevoegd na 4 minuten:
wie zegt dat dieren geen verstand hebben,
heeft weinig verstand van dieren

r.i.p lieve polly
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heet opvoeding! Gefeliciteerd, jouw kat heeft zich duidelijk ontfermd over je nieuwe kitten want dit is precies wat onze moederpoes met haar kittens doet! Zolang ze spelen is het helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een spelend gedrag zijn maar van de oudsten kan het ook zijn van'ik ben hier nog steeds de baas'