Is het erg dat ik het water uit mijn aquarium niet test (of het water wel goed is) en dat ik er geen bacteriespul aan toevoeg?

Het aquarium van mijn guppy's.

Toegevoegd na 8 minuten:
Want er is er al één dood, één halfdood, en één spoorloos(waarschijnlijk ook dood)

Toegevoegd na 20 minuten:
En er zitten ook een aantal slakjes bij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat vissen ook 'gewoon' dood kunnen gaan misschien waren ze al oud..? Ik zou me nog niet zo'n zorgen maken! Gewoon even aankijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb dat aquarium nog niet zo lang, dus ik weet het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een maand ofzo

Het beste antwoord

Ik heb dat ook noooit gdn bij ons is het aquarium steeds mooier en beter gaan doen! We hadden eerst ook alleen guppen en hadden zo een bak vol kweekte al gekken die dingen! ook hadden we toen neontetra's gekocht en die zitten er nu al meer dan 3jaar in ze leven nog altyd! Ik zou zeggen kijk hoe het gaat heb je ineens grote vissensterfte jha dan kan je eens kijken of er wat aan de hand is, veel plezier nog met je gupjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wel nee joh..... eens in de week één derde van het water verversen en dan is de kans klein dat er wat mis is.
Meestal zie je het wel aan je vissen.

Daarbij komen guppen in de meest uiteenlopende wateren voor dus die kunnen wel tegen een stootje.

Wij hebben om de haverklap een nest met jongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee maar je moet het aquarium niet met zeep schoon maken misschien heb je dat gedaan . daar gaan ze wel dood van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aquarium dat is ingericht en gevuld met leidingwater, moet eerst rooiaal beplant worden, met echte zuurstofplanten!!!
+ een goed werkend filterpompje.
Er moet voldoende licht boven zitten en de waardes van het water ( P.H. en de G.H. ) moeten in orde wezen.
Ook is een goed verwarmingselement echt nodig.
Pas als het water goed helder is en blijft en de planten goed groeien, kunnen er een paar visjes in.
Bacteriën voeg je alleen maar toe bij het opstarten van je bak, daarna is dit zinloos.
Wel moet je weten welke G.H. je vissen het liefste willen hebben om gezond te blijven en niet te veel voeren.
Slakjes zijn prima die eten allerlei rommel op in het water en geen planten.
Dat er nu vissen dood gaan, is een teken dat het ergens niet goed gegaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb plantjes, een filterpompje, een verwarwingselement erin, maar ik weet dus niet of die waterwaarden wel goed zijn.
Of ik heb te veel gevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij te veel voeren, kan je filter het niet aan en ontstaat er fosfaat en het giftige nitriet in het water en daar kan geen vis tegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geef altijd drijvend voer, dit moeten ze binnen 10 min. opgegeten hebben, zo niet, dan er uit scheppen, maar dat kan alleen als je drijvend voer gebruikt, voer wat zinkt en overblijft kan gaan rotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ff normaal.... 't is geen speciaal bak met 400 liter water maar een guppen bakkie.
Dit is info waar geen mens wat aan heeft als ie al niet in de aquarium wereld thuis is. Voer wat naar de bodem zakt wordt ook wel opgeruimd door slakken.
Dus altijd een paar in de bak doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weinig ervaring zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeah sure....
Heb hier een Azië speciaal aquarium van 400 liter op wedstrijd niveau staan.
Daarnaast nog een 80 liter bak voor de guppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed mboumand , dan heb je er verstand van, dat praat makkelijk, dan weet je ook wel dat die kleine bakjes een filtertje hebben van 10 x niks!
Dus alle voer dat je er in gooit en niet wordt opgevreten is gewoon te veel, daarmee belast je onnodig je filter.
Ook al vreten de slakken het op, dan toch zullen de afvalstoffen in het water terecht komen en dus je filter belast en vinden de slakken het niet, dan is het probleem nog groter.
De meeste problemen worden veroorzaakt door te veel voeren en/ of te kleine filter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom met dat soort bakkies wekelijks een derde vanhet water vervangen en nooit meer voeren dan ze in 5 tot 7 minuten op kunnen.
Bakkies van 10 liter gebruiken wij hier als kweekbakken voor oa meervalletjes, en guppen. In principe heb je gelijk en hoor je water te testen en alles in balans te hebben.
Maar ik ken niemand met een klein bakje die daar uberhaupt het geld voor over heeft of weet hoe een bak op orde te krijgen.
Vanaf zo'n 100 liter water wordt het ook eigenlijk pas beheersbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helmaal mee eens, maar waarom dan je vreemde opmerking tegen me" ......Dit is info waar geen mens wat aan heeft als ie al niet in de aquarium wereld thuis is.........
Die begrijp ik nog steeds niet, heb het zo simpel mogelijk gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een "amateur" aquariaan totaal niets met begrippen als gh en kh kan.
Meesten kopen een bakkie, plantjes en een paar visjes en dat is het dan.
Pas wanneer er echt in grote aquariums geinvesteerd wordt gaan ze zich er in verdiepen.. Bedoelde het niet rot hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat begrijp ik wel, maar de vraagsteller heeft het zelf over water testen, ( was je misschien ontgaan? )dus pak ik er de twee meest voorkomende uit, om het niet te moeilijk te maken. je moet toch ergens beginnen, had ook kunnen zeggen de hardheid en de zuurgraad.
Ik had zelf ook guppy's, en die hebben 2 jaar geleefd zonder al die dingen. Over die slakjes: die zuiveren het water, maar gebruiken ook een beetje zuurstof dus ik zou eens in de zoveel tijd er een paar weghalen. Anders krijg je net als bij mij een slakken-invasie;-)