Valt dit onder dierenmishandeling?

Mijn buurman heeft al járen 2 honden, een kleine kruising(Een boomer om het zo maar even te zeggen) en een grotere duitse staande.

De Duitse Staande die heeft het áltijd gedaan, vroeger zagen we ze 4x per dag tot de hoek van het veldweggetje lopen, en dat is écht niet ver. Hoogstens 200 meter. Nu zie ik ze nooit meer lopen. Soms 's ochtends nog, maar verder ook niet. Ze hebben wel gewoon beschikking tot vers water en voer(Tenminste, dat was 2 jaar geleden, dat is de laatste keer dat we binnen zijn geweest)

Nu schrok ik me gisteren kapot! We zaten in de tuin, en op een gegeven moment hoorden we écht woedend de naam van de hond. Slechts 3 minuten daarna wéér en toen hoorde we er ook een enorme pats achteraan, die je 10 meter verderop nog dúidelijk hoorde. Volgens mijn moeder had ze dit wel vaker gehoord.

Dus in feite wordt de hond vermoedelijk geslagen en nauwelijks uitgelaten. Valt dit onder dierenmishandeling?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik woon nét in België, en mijn buurman dus ook. Ik heb geen idee hoe dat hier geregeld is allemaal, omdat ik dus voor 99% in NL leef. Kan iemand me dat uitleggen? Gemeente Riemst!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

ABSOLUUT! Dat de honden niet worden uitgelaten (zonder grote tuin o.i.d.) kan in sommige gevallen al verwaarlozing zijn. Lichamelijk geweld is zeker dierenmishandeling.
Neem contact op met de plaatselijke afdeling van de Dierenbescherming. Vraag eventueel of de andere buren ook wat gehoord/gemerkt hebben. Hoe meer getuigen hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja duidelijk wel..als je een hond slaat, verwaarloosd of slecht behandeld , bega je een overtreding
meld dit bij de dierenbescherming, ze nemen je klacht echt serieus, en ze gaan de honden dan ook in de gaten houden..
spreek voor de dieren...zelf hebben ze geen stem...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is absoluut dierenmishandeling.
wat zielig zeg voor die hond. vreselijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem direct contact op met de dierenpolitie want dit is absoluut dierenmishandeling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker zeker zeker enz. is dit dierenmishandeling! Het is verboden om je hond klappen te geven! een hond heeft minstens 1 uur beweging nodig. Meer is zelf beter. Bel de dierenbescherming op daar in België.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet eens een dierenbescherming gevonden om eerlijk te zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan komen we ook niet verder zoek overal vraag desnoods aan mensen of zij er een weten!
Soms zijn dingen niet hoe ze lijken. Als het is zoals jij denkt dat het is en bij redelijke twijfel van dierenmishandeling zou ik zeker contact opnemen met de politie en je zorg uitspreken over wat jij waarneemt. Ik neem aan dat de politie jou ook kan vertellen hoe het geregeld is in Belgie en welke weg het meest passend is in jouw situatie om te volgen. Je kan ook uit betrokkenheid bij je buurman aanbellen en eens vragen hoe het met ze gaat en hoe het met de hondjes is want je ziet ze nog zo weinig enz.