Kan ik wettelijk gezien iets doen aan buren die onze kat in huis hebben gehaald?

Wij hebben nu net een jaar lang een nieuwe kat, waar onze buren een enorme interesse in tonen. Altijd maar vragen hoe het met de kat is.

Nu zijn wij er een paar maand geleden achter gekomen dat, steeds als wij de kat een aantal dagen kwijt zijn, deze bij de buren is geweest. De buren vertellen hoe leuk het is dat onze kat bij hen komt logeren en meekijkt naar de tv. Na herhaaldelijk gevraagd te hebben onze kat niet meer in huis te halen, hoorde ik de buurvrouw vorige week onze kat weer naar binnen roepen(!).

Bij ons in de buurt is het wel vaker gebeurd dat een kat door buren in huis is gehaald en een andere naam heeft gekregen waarna de buren ontkenden dat het eigenlijk hun kat niet is geweest. Onze kat komt nu niet meer dan 2 dagen in de week bij ons thuis en ik ben bang dat we haar straks helemaal niet meer terugzien. Wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
52.1K

Het beste antwoord

Precies dit zelfde probleem heeft zich afgespeeld in mijn straat tussen 2 buren.

De eigenaren van de kat zorgden gewoon goed voor hun huisdier, maar de buren die de kat 'inpikten' stopten dat beest vol met allemaal eten. De kat vond het ongetwijfeld heerlijk en ging veel naar die buren toe, want tja daar werd ie gelokt met een hoop lekkere vis enzo.. tegens katten-etenstijd zat dat beest zo vol dat hij niet meer thuis kwam voor zn gezonde blikje voer, waarom zou ie?

De buren lieten de kat soms dagen in hun huis en de eigenaars zagen hun kat dan helemaal niet. Als de buren fijn een weekje weg gingen of het kwam ze even niet uit, dan kon de kat gewoon uit huis geschopt worden, want het was toch niet hun kat?
De eigenaars zorgden dat de kat naar de dierenarts ging als dat nodig was, zorgden voor middeltjes tegen vlooien en wormen etc etc. De buren vertroetelden de kat alleen als het ze uitkwam.

Hoezo moet je dan blij zijn dat je buren dierenliefhebbers zijn zoals sommigen hier zeggen?? In mijn ogen ben je dan helemaal geen dierenliefhebber, maar alleen een profiteur als het jou uitkomt. Je moet voor je huisdier zorgen, ook als het je niet uitkomt en ook als het naar de dierenarts moet.
Vetmesten is geen liefde voor het dier, want het was heel ongezond voor die kat.

Oplossing in dit geval (misschien heb je er wat aan):
De eigenaars zijn naar deze buren gegaan en hebben ze voor de keuze gesteld:
- of jullie zorgen nu voor deze kat (dus in voor en tegenspoed)
- of jullie laten de kat met rust, je mag 'm heus aaien etc maar niet meer binnenlaten.

Ze kozen voor optie 1 en het is nu hun kat.

De 'eigenaars' hebben een nieuwe kat en al direct van te voren afgesproken dat de buren deze kat met rust zouden laten. Dat is goed gegaan.

Betreft overlast van katten:
Als buren last hebben van een kat in de tuin dan moeten ze dat tegen de eigenaars zeggen en deze moeten de kat dan bijv. binnen houden of een andere oplossing bedenken.
Als je last hebt van een kat is dat geen reden om deze in te pikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand met een dakterras aan de kant van de tuin. Als er dan een kat in de tuin zit, werd er een emmer water gevuld en de inhoud ervan over de rand van het dakterras gegooid. Zij hebben geen 1 kat meer in hun tuin gezien na dit een paar keer gedaan te hebben. +je.
Steenuiltje
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (28)

Je kan tegenwoordig je kat chippen, daarop staat ook wie de regegistreerde eigenaar is, dus dat zou ik zo en zo doen, en misschien proberen je kat binnen te houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zei toen al tegen dat mens die mij kat binnen hield dat zij maar een eigen kat moet kopen en die van ons met rust moet laten. Die vrouw was niet van de 100% en zei zelf tegen Billy, kijk daar heb je mama. Ik ben geen mama van me kat. Bovendien was haar dochter er ook niet altijd. Maar die dochter weet het beter en hoort tegen haar moeder te zeggen dat het niet haar kat is. Omdat die vrouw een beperking heeft word het gewoon goed gepraat. Dan moet je de kat maar binnen houden werd er gezegd. Ja doei, die kat heeft recht op vrijheid en we hebben een kattenluik. Die hebben we niet voor niets. Moet ik dan Billy af staan voor dat mokkel? Die meid hangt mij de keel uit, vooral die dochter. Als ik me vergrijp dan ben ik de pineut.
Wat erg!
Misschien helpt het, om de kat een tijdje binnen te laten in uw huis. Dat hij/zij weer aan dat huis gewend raakt, en dan daar wil blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
chippen en aangifte doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idem +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat chippen heeft dáár geen enkele zin tegen,dat is alleen maar als de kat weggelopen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat chippen heeft hier wel degenlijk zin tegen. Als het oploopt tot aangifte bij de politie helpt het enorm als je aannemelijk kunt maken dat de kat jouw eigendom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet aannemelijk als de kat pas gechipt is en dan blijkt dat het getouwtrek om de kat al veel langer dan dat bezig is. Het zou nl. ook de katnapper kunnen zijn die de chip heeft laten inbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Widar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies wie zegt dat de buuv niet al lang jouw kat gechipt heeft en volgende week bij jouw op de stoep staat met de politie? Ik zou hem maar even checken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lopen we nu niet een beetje hard van stapel mensen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou niet de eerste keer zijn, Skusme.
Ik zou ze direct gaan halen, en eens goed mijn gedacht zeggen!!!
het is jou kat toch!
En als je kan bewijzen dat die kat van jou is, kan je de politie verwittigen ja, in geval het nodig moest zijn.
Laat je niet doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het niet mogelijk je tuin af te zetten?
zo kan je kat niet gestolen worden, en ook niet aangereden worden of verdwaald raken.

als dat geen optie voor je is, zou ik de kat zeker laten chippen.
een chip is officieel geen eigendomsbewijs, maar het helpt wel.
daarnaast zou ik de politie bellen, en het tel nr van de wijkagent vragen.
praat eens met hem, en vraag hem op zijn beurt een babbel met de buren te maken.
het betreft hier uiteindelijk dood-ordinaire diefstal.

als jullie in huurhuizen van een wbv wonen, kijk dan eens op hun site of ze aan buurtbemiddeling doen of een buurtregisseur oid hebben.
succes!

oh, en ik zou sowieso m'n kat een tijdje binnenhouden, zodat hij weer kan settelen in z'n eigen huis.

Toegevoegd na 2 minuten:
wat ik ook nog zou doen, is een folder of boekje halen bij het dichtstbijzjnde asiel, en dat in hun brievenbus gooien, bij wijze van hint.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
heel goede tips
zeker ook de laatste :)
laat ze hun eigen kat maar zoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++++++++ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + rieneke :)
Rieneke1
12 jaar geleden
dank allemaal!
jemig, 19 plusjes :o
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de folder :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 25
Als u de kat weer terug heeft, dan kunt u de kat beter binnen houden, of iets afschermen waar de kat nog wat frisse buitenlucht geniet.

Wees blij dat de buren dierenvrienden zijn.
Bedenk dat als u de kat vaak buiten laat lopen, de de behoefte in andermans tuin doet, en gevaar loopt in het verkeer.

Mochten uw buren echter de kat niet teruggeven, dan kunt u overwegen aangifte te doen.

Eigenlijk maakt u bombarie om niets, want de kat vaart er wel bij.
Anders kunt u denken aan het Salomonsoordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Sxiopo, het Salomonsoordeel was vroeger mijn lievelingverhaal! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees blij dat de buren het beeste opvangen, en niet klagen over een kat die dag en nacht bij ze naar binnen loopt - dan heb je een heel wat groter probleem.
Dikke plus dus.
Kristal
12 jaar geleden
Sxiopo, hmm, was even niet duidelijk net geloof ik, het Salomonsoordeel is geen verhaal op zich.
Maar ik vond het verhaal van die moeder en nepmoeder zo aangrijpend als kind. Beiden wilden het kind, de nepmoeder zwoer dat het haar kind was. Toen zei Salomon, die recht moest spreken: hak het kind maar in tweeen, dan krijgen ze ieder de helft. Waarop de nepmoeder zei: oh, dat is goed, dan hebben we allebei niks, en de echte moeder riep: neenee! geef het dan maar aan haar!
Waarop meteen duidelijk was wie de echte moeder was.
Nou ja, ik ga even een zijspoor op met dit verhaal maar goed ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cica; Als u zich niet kan inleven in deze materie, en niet meedenkt aan een bevredigende oplossing voor de vraagsteller/ster, de kat en de zorgzame buurvrouw, hoe moet het dan gaan met ECHTE problemen? De kat kan er ook zorg voor dragen dat er een stroom van klachten komt van gedupeerde duivenmelkers, en houders van bevuilde en omwoelde tuintjes. Lopen alle katten buiten voor een frisse neus, of om de kattenbakkorrels voor de baas uit te sparen? En waar is de vorige kat gebleven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het er helemaal niet mee eens dat de kat hier wel bij vaart... Deze kat is dan misschien gezond, maar hoe staat het met de kat van 3 huizen verder die ze mogelijk ook binnenhalen en weet ik veel wat voor "lekkernijen" geven terwijl het beestje op een speciaal dieet staat en niks anders mag? Of een beestje moet op tijd zijn medicijnen voor t een of ander? Deze mensen zijn, hoe goed bedoeld misschien ook vanuit hun oogpunt, heel gevaarlijk bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissPrixie; Dit is een schot voor open doel. U begrijpt dat katten/poezen/kittens met een speciaal dieet ivm obesitas, nieraandoening etc niet los op straat dienen te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarbij je ook nog zou kunnen aanvoeren dat huisdieren eigenlijk helemaal niet los op straat zouden moeten lopen. (Al mag van mij een kat best af en toe overdag naar buiten hoor, maar wel met alle risico's van dien).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sciopo: onze katten maken een ommetje voor de frisse neus, en komen daarna netjes binnen op de bak sparen we dus geen kattenkorrels mee uit
Steenuiltje
12 jaar geleden
Sxiopo: dit is de omgekeerde wereld! Een kat met een dieet hoeft niet direct beperkt te worden in het buiten lopen. Een ander moet van jouw kat afblijven en het ook niet voeren. De buren moeten die kat gewoon niet in huis nemen, is dat nou zo moeilijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet een kat met een dieet beperkt worden in het buiten lopen, straks verwacht je nog dat de muizen maar in hun holletjes moeten blijven en andere buren met een kat het kattenluikje af moeten sluiten omdat je kat daar wel eens naar binnen zou kunnen sneaken voor andermans etensbakje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
steenuiltje, je hebt de verantwoording over je eigen huisdier. of het nu over een kat gaat of over een hond.
als jij je dier buiten laat lopen, en het is vrij om te gaan en te staan kan je zowel de kat als je buurvrouw niet dwingen om elkaar niet op te zoeken. ik vraag me dus af wat er zo moeilijk is. natuurlijk is de buurvrouw niet vrij van schuld, maar de eigenaar ook niet.
mijn hond loopt niet los, en mijn katten ook niet. hij kan namelijk ook onder een auto komen wat me toch minder prettig lijkt dan een bak voer bij die aardige buuv. verantwoording kan je dus niet bij een ander leggen, wil de vraagsteller het op safe spelen dan weet hij/zijn wat er aan gedaan kan worden. dus op je vraag 'is dat nou moeilijk?' hier mijn antwoord...
hoe simpel wil je hebben?
Steenuiltje
12 jaar geleden
Een kattenluikje hoef je niet af te sluiten, maar als buren aan je vragen of je HUN kat NIET in huis wil nemen en je dat toch doet, dan zou ik ook maatregelen treffen tegen mijn buren. Het is een simpel verzoek.
De buren leren de kat dat hij welkom is en verwennen hem. Dat kan er voor zorgen dat de kat terugkomt. Je kunt als buurman ook de kat een keer goed wegjagen (een bak water doet wonderen of een plantenspuit) en dan leren ze het wel af. Nu worden ze beloond en dat is wat vragensteller niet wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje ; hoe wil je een kat op dieet - of dat nu wegens ziekte is of overgewicht - beletten buiten zijn eigen kostje bij elkaar te scharrelen ?
Wat denk je waar zwerfkatten, die officieel niemand voert. van leven ? Enig idee hoeveel eetbaars - levend op dood- er in tuinen , staten en composthopen te vinden is ?
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ja Marleen dat weet ik. De vraag gaat hier over het gedrag van de buurvrouw. Zij kan bewust handelen en nadenken over datgene wat ze doet. Laatje doet een verzoek aan de buurvrouw en die slaat dit in de wind. Dat is wat me stoort. Het verzoek is niet voeren en niet in huis nemen. Aanhalen of aaien valt daar niet onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan je buurvrouw verzoeken om de kat niet binnen te laten idd, maar verzoeken is nog steeds niet wettelijk verplichten. die buurvrouw is duidelijk gek met de kat. ze zal hem vast niet verbieden om in huis te komen. een bak water is voor kattenliefhebbers wreed dus denk niet dat deze optie gaat werken. daarbij zal de kat gewoon naar binnen lopen als met lekker weer de deur openstaat. het dier weet inmiddels dat er wat te halen valt. je kan niet van je buren verwachten dat ze continu op gaan letten of hun deuren dichthouden voor de kat van een ander natuurlijk. op zich is het een simpel verzoek, maar dan nog..... aanhalen kan je evenmin verbieden. omdat het al duidelijk was dar de buuv geen gehoor geeft aan het verzoek denk ik echt dat de enige optie afrastering van de tuin is.
dan weet je zeker dat de kat niets kan overkomen, en kan de buur een bakkie komen doen als ze de kat zo mist.
probleem opgelost en ook andere risico's opgelost die en kat loopt als ie zich vrij kan bewegen buiten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik noem het geen dierenvrienden maar stelletje profiteurs. Het ergste hiervan is dat het gewoon puur diefstal is. Maar in de tijd met de coronavirus word het als een excuus gemaakt om niet bij de buren te komen om je kat te halen. En Dan zeg je dat we blij moeten zijn dat hun dierenliefhebbers zijn. Ik ben daar niet mee eens.
Een poes is een HUISdier en kiest zelf een huis, en hecht zich ook primair aan het huis. Als hij bij jullie bijna altijd binnen is, daar zijn eten en drinken krijgt en zich op zijn gemak voelt, hoef je je nergens druk over te maken.

Als hij vrijwel altijd buiten is, en op momenten dat hij even naar binnen wil makkelijker bij de buren naar binnen kan dan bij jullie, en daar misschien ook nog wel lekkere hapjes krijgt, zal hij op de lange duur daar de voorkeur aan kunnen geven en DAT huis als zijn huis gaan zien.

Zeker als jullie bijvoorbeeld een heel druk gezin hebben of meer huisdieren, en hij daar op zijn gemakkie het rijk alleen heeft, is de keus voor de kat natuurlijk snel gemaakt.

Wil je hem dus echt helemaal voor jezelf claimen en ook dat hij alleen bij jullie thuis is, dan zit er weinig anders op dan hem binnen te laten, of te zorgen dat hij de tuin niet uit kan. De buren zullen het ongetwijfeld meer toelaten uit vriendelijkheid en kattenliefde dan omdat ze zonodig een kat moeten ' stelen' . Als dat de bedoeling was, zouden ze hem eenmaal binnen wel niet meer buiten laten.

Je kunt de buurvrouw natuurlijk wel vriendelijk verzoeken jouw kat niet meer bij haar binnen te laten, maar voor het zelfde geld vind zij het zielig voor een kat om altijd buiten rond te zwerven. Die mensen heb je namelijk ook. De kat zelf is het om het even, binnen of buiten, als hij maar lekker eten en een schone kattenbak krijgt.

Wij hebben ook zo'n 'aanlopertje' die dag en nacht buiten is, en hoewel hij bij ons het huis niet in mag en we hem ook niet voeren, ligt hij wel altijd op onze portiek, in de schuur of op de stoep voor het huis. Ik heb de indruk dat hij onze kat (die meestal binnen is trouwens) wellicht wel leuk vind (die tolereert hem ook), of hier makkelijker vogeltjes kan vangen of de aandacht van de kinderen (soms wel stiekem met lekkere hapjes) wel leuk vindt. In elk geval, als de buurvrouw hem na een week ofzo weer eens gaat zoeken, ligt hij meestal hier al de hele week in de tuin. Niet mijn keus, niet haar keus, de kat doet gewoon lekker waar-ie zin in heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat de buurvrouw hem claimt ?
Als jij een kat hebt, is het in principe ook jouw taak te zorgen dat het jouw kat BLIJFT. Niets staat je in de weg hem gewoon bij je te houden op je eigen terrein. Wees blij dat de kat door de buren wordt geaccepteerd, in plaats van dat ze continu lopen te zeiken over jouw kat die in HUN tuin loopt ; dat is een veel lastiger probleem. (Hoewel ook gewoon op te lossen door je eigen kat binnen te houden). Het is ook helemaal niet gezegd dat ze hem ongezond verwerd . Misschien heeft ze gene kattenvoer in huis en krijgt hij gewoon soms een stukje vers vlees. Misschien voert ze hem helemaal niet ; dat doe ik ook niet met die aanloper die hier altijd naar binnen probeert te glippen. Het is een levend dier, met een eigen willetje. Geen auto of voorwerp of wat dan ook. En die vergelijking met die kinderen slaat natuurlijk nergens op. Op het moment dat die de hele dag bij de buurvrouw/een ander hangen, grijp je OOK in (als je om ze geeft).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bean
Lees het veerhaaltje nog een keer, Marleen geeft aan dat het ook de keuze van de kat kan zijn waarom die liever bij de buren is dan thuis. Vroeger lag bij mijn ouders de kat van de buren ook meestal in de tuin. De buren hadden namelijk ook een ADHD hondje, waardoor die kat gewoon een ander territorium had gezocht. (Had als grote voordeel dat hij zijn eigen territorium schoon hield en verdedigde, en de tuin van zijn baasjes (dus de buren) als toilet gebruikte!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het er nog niet eens duidelijk bij gezet, maar de eigenaars van de ' zwerf'kat die altijd bij ons in de tuin ligt, hebben ook twee honden en twee drukke kinderen.(jongens onder de 10). Dat zou er dus ook alles mee te maken kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
E ja ,wettelijk gezien is je kat je eigendom, en is het dus ook jou taak hem bij je te houden indien nodig, zowel voor te katvriendelijke als voor zeer katonvriendelijke buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik niet, net zo min als dat de omgeving voor de kat niet ideaal is ; dat zijn gewoon mógelijkheden. Maar je kunt aan de vraag ook niet zien of vragensteller niet zo iemand is die een kat heeft, maar het beest wel dag en nacht buiten laat en de goedkoopste brokken te eten geeft. In dat geval leg je namelijk de keus wel heel erg bij de kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een kat aan een huis hecht, is een achterhaald idee. Een kat is een semi-sociaal dier. En mijn kat is van mij, of liever gezegd, ik ben van haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boon, lees nou eens wat er echt staat en interpreteer het niet, zoals het jou uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bean: ze zegt alleen maar dat de kat zelf ook een keuze maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat jij als eigenaar die keus sterk kunt beinvloeden.
Als een kat maar een uur per dag binnen is, om maar een extreem voorbeeld te noemen, hoe moet hij dan weten dat dat zijn vaste adres is ? Hij breidt echt zijn eigen territorium wel uit, als hij daar de kans voor krijgt, en katten weten niet van nature dat andere huizen daar dan niet bij horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Marleen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Marleen @boontje, als jij zo gierig gierig gierig bent op je kat, dan zou je hem OF binnen moeten houden, OF je moet ervoor zorgen dat je kat de tuin niet uit kan. vrij simpel toch? JIJ bent verantwoordelijk voor je dier, en als je het buiten laat lopen ...tja, dan heb je gewoon pech. de verantwoording ligt niet bij de buurtjes, maar bij jezelf. lekker de regie in eigen hand houden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Marleen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, je eerste zin slaat werkelijk echt helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ennairam88, hoezo niet? Een huisdier leeft bij jou in huis, een kat die je beschouwd als de jouwe maar ondertussen hele dagen buiten laat zwerven met als gevolg dat hij bij anderen schooiert om aandacht en eten en daar vervolgens hun behoefte laat doen kan je toch geen HUISdier noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snijboon, als je niet van die hoge toren afblaast dan lees je ik tekst ook wel. jij gaat hier in op een reactie, dus je krijgt antwoord. als jij dit niet kan plaatsen icm met de vraag dan is dit niet mijn probleem. katten in de natuur... juist ja. wel ontwormen en castreren voor die tijd zeker. kom op zeg, waar ze thuis horen. zeker niet op de hoogte van het kattenoverschot en de zwerfkatten? ik weet niet wie je bedoeld met jullie? wij allemaal hier ofzo? maar goed, ik heb 2 katten, en ze zijn lekker tam gemaakt zoals je het noemt. weet alleen even niet wat de stad ermee te maken heeft, misschien kan je deze gedachtekronkel even uitleggen?
kan ik miss niet in de stad lopen omdat ik 2 katten (en een hond, en 7 hamsters, en 3 vissen, en 3 dwergklauwkikkers en 2 kinderen) heb?
kan ik wel gewoon naar het winkelcentrum? ik zal je even uit een denkkadertje halen.
mijn katten komen wel buiten, maar de handel is afgegaast dus ze komen niet ver. ze hebben een kattenluikje, dus ze kunnen ook nog kiezen!! goed he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, mijn poes zat in de natuur waar ze volgens boontje thuis zou horen. Op een camping drachtig de caravan uitgeschopt. Een paar maanden later werd ze toch maar binnengehaald toen ze met een nest verwilderde kittens buiten in de sneeuw liep. Een bandje met het adres van de camping om haar nek, maar de eigenaars hadden blijkbar ook het idee dat ze buiten thuishoorde, want er was niet één keer geïnformeerd of er een poes was gevonden. Inmiddels woont ze al járen in een appartement vier hoog. En zo gek, ze táált niet eens naar die natuur waar ze zou 'thuishoren' en waar ze van die mooie natuurlijke ervaringen van heeft. Gek hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heksje, wat kun je toch heerlijk fel reageren! Prachtig.
Ik mis in het rijtje huisdieren van je, er toch nog één.
Maar idd Boontje mag best om zijn loontje komen, rare snijboon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw, oops....was de frustratie zo duidelijk te lezen? :)) vreemd dat als mensen niet de basis weetjes van katten eigen zijn wel een oordeel klaar hebben over hoe mensen met katten het moeten doen. ik kan me hier wel een beetje aan storen ja. maar wel huisdier mis je van klein artis? ik ga ze hier nog even natellen, heb vanmorgen echt als het vee gevoerd hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan mag de buurvrouw hem toch niet zomaar in huis halen. Als de buurvrouw hem nou beter verzorgt dan jij zelf, kan ze daar hoogstens wat van zeggen, maar moet ze je kat niet zomaar katnappen.
Ik heb zelf een kat en zou ook zeer verontwaardigd zijn.

Toch heeft Sxiopo een punt, het zijn blijkbaar wel dierenvrienden...
En omdat het belangrijk is om in goede harmonie te leven stel ik daarom het volgende voor.

Als dank voor de goede logeerzorgen voor jouw kat
geef je ze met een bos bloemen en een grappige poezen kaart waarin je hen bedankt en ook schrijft dat je vanaf nu weer de volledige zorg van je kat op je neemt. En waarin je aanbiedt samen met hen naar een kitten om te kijken of een kat uit het asiel te halen omdat je wel begrijpt dat ze dol op katten zijn.

Je weet dat ze er goed voor zullen zorgen en het houdt een hoop ellende buiten de deur in de vorm van burenruzies.

Wel je kat laten chippen!

Succes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie oplossing!
Kristal
12 jaar geleden
dank jullie wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kost wel bloemen
Kristal
12 jaar geleden
moet je eens opletten wat een burenruzie kan kosten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHAHAHA!!!! geweldig kristalleke!!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het bosje bloemen wel waard
Kristal
12 jaar geleden
Nou Pokemon! Echt beroerd hoor: burenruzies. Als het even kan zien te voorkomen en niet onmiddellijk op hoge poten en rode kaken voor je recht opkomen...
Dat kan dus ook met humor en een bloemetje. Dank je Eucje ;-))
Zoals al zo vaak gezegd: je hebt geen kat, een kat heeft personeel.
Als je kat het verkiest om naar de buren te gaan dan doet hij dat uit vrije wil.
Als je een kat om die reden opsluit ben je geen kat waard.
Een kat is geen speelgoed wat je kan bezitten, een kat heeft een eigen wil en kennelijk vindt hij de buren aardiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij geeft de kat gelegenheid de buren te bezoeken en je bent er verantwoordelijk voor, als zij de buren frequenteert.

Toegevoegd na 3 dagen:
Zo te zien is het probleem opgelost door de buuv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
owww, ik zou haar willen redden... dat arme poezeke.... :-)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahahaha, sorry voor die kat, ik moet er ff om lachen, plusje hier voor jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, +1 WÄÄÄÄR wou jij heen!!!???
zeg eens, toch niet naar de buurvrouw he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is ze NU, die met het pistool is haar baas,die haar dwingt terug naar huis te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh my god!!! dan moet ik mijn tekst aanpassen.... 'WAAR stond je mandje precies???'
'goed zo.... knappe kat!! precies..... hierNAAST!!!'
'dus waar gaan we nu naartoe, en waar hoor je thuis?"
Kristal
12 jaar geleden
:-)))) Euc, dat poezeke werkt terplekke op mij helpsyndroom :-)))
Kristal
12 jaar geleden
Zal ik dat dan maar bekennen....
IK ben de BUURVROUW!!
Kristal
12 jaar geleden
Naaah... ik ben de buurvrouw niet :-( MAAR IK WIL DE BUURVROUW ZIJN!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, we gaan toch niet lopen katten he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, we blijven POESLIEF!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed zo moolkeesje, niet zoals de buurvrouw het spek onder de kat knopen he, daar maak je geen vrienden mee :) PrrrRRRRrrrrRRRRRrrrrrRRR
Kristal
12 jaar geleden
Kat in het bakkie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses voor het schattige poesje, maar ik moest er erg om lachen
Wettelijk gezien zijn huisdieren eigendommen.

Hierdoor snijdt het mes m. i. aan twee kanten
Jouw buren mogen jou eigendommen niet zonder jouw toestemming in huis hebben MAAR andersom mogen jouw buren WEL hun tuindeur openhebben en als jouw kat naar binnenloopt ben jij in principe aansprakelijk voor ALLE evt schade die hij aanricht (plassen, spugen, krabben).

Ik deel mijn kat ook min of meer met de buren, dat heeft nu ook wel voordelen. Toen hij een periode in huis ging plassen (uit nijd door een dominante kater) vonden mijn buren dat niet zo leuk want dat deed hij dus bij hen ook. Omdat ze hem echter zelf naar binnen halen wat het toch ook wel een beetje hun eigen probleem. Nu laten ze hem niet meer binnen maar ze spelen wel met hem en aaien hem. Ik vind het prima, zit ik ooit zonder oppas is het helder bij wie ik moet zijn.

als je je kat "meer aan jouw huis" wilt binden kun je hem het best af en toe een dag helemaal binnen houden.

Ik zou hiervoor zelf geen burenruzie riskeren (door er bijv de politie bij te halen) als hij daar dan ooit naar binnenloopt en plast krijg jij ZEKER de rekening.

Ik zou tegen de buren zeggen dat het heel gezellig is dat hij ook af en toe bij hen is maar dat ze hem er bijv 's avonds wel uit moeten laten dat het dan goed gaat tussen jullie.

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een kat die elke dag een rondje door de buurt deed en op 3 adressen te eten kreeg (en dit ook opat). Blijkbaar is het katten eigen, een beetje overspelingheid
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot nu toe het beste antwoord. Dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar....
altijd op vaste tijden bij ons, en op andere tijden bij andere buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ eindelijk iemand die het woord "wettelijk" in de vraag gezien heeft.
katteneigen he, ze gaan waar ze het naar hun zin hebben.

katten kan je niets verbieden, en je buuv helaas ook niet. wees blij dat ze de kat geen gebakken spons geven want niet iedereen is zo met katten begaan.

het enige wat je kan doen is je tuin helemaal afgazen, dan weet je ze zeker dat je kat niet ff gaat buurten.

mijn katten kunnen niet naar buiten, niet naar de buren en niet onder een auto. ideaal!!! ben zo nooit kwijt (ja, als ze stiekem op het bed liggen, dan de stinkerds)

laat in ieder geval de kat chippen voor alle zekerheid. mocht je vreemde buuv spontaan gaan denken dat het haar kat is, kan je aantonen dat ze een beetje in de war is.

vroeger hadden wij ook een kat die ging buurten. hij at hier wat brokjes, kreeg daar wat kattenmelk, en kwam dan lekker bij ons thuis uitbuiken. de kinderen uit de buurt kwamen zelf vragen of ie buiten mocht komen spelen. (okay, okay, het beest was dan ook prettig gestoord, misschien wel omdat ik hem met de hand groot heb moeten brengen) :)

succes met je kat, en met je buuv natuurlijk!!!

Toegevoegd na 1 uur:
zie foto, 1 van mijn monsters afgericht op de drempel.
gaat ie óver de drempel ook niets aan de hand want de hele zooi is zo afgezet dat je er nog koeien achter zou kunnen houden.

foto 2 is een tevens tip.... GOED (#huhum#) verstoppen voor de buurvrouw zodat NIEMAND je kan zien.

Toegevoegd na 1 uur:
zie foto, 1 van mijn monsters afgericht op de drempel.
gaat ie óver de drempel ook niets aan de hand want de hele zooi is zo afgezet dat je er nog koeien achter zou kunnen houden.

foto 2 is een tevens tip.... GOED (#huhum#) verstoppen voor de buurvrouw zodat NIEMAND je kan zien.

Toegevoegd na 1 uur:
zie foto, 1 van mijn monsters afgericht op de drempel.
gaat ie óver de drempel ook niets aan de hand want de hele zooi is zo afgezet dat je er nog koeien achter zou kunnen houden.

foto 2 is een tevens tip.... GOED (#huhum#) verstoppen voor de buurvrouw zodat NIEMAND je kan zien.

Toegevoegd na 1 uur:
zie foto, 1 van mijn monsters afgericht op de drempel.
gaat ie óver de drempel ook niets aan de hand want de hele zooi is zo afgezet dat je er nog koeien achter zou kunnen houden.

foto 2 is een tevens tip.... GOED (#huhum#) verstoppen voor de buurvrouw zodat NIEMAND je kan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, zo één heb ik er ook wel eens gehad, een lekkere theemuts die dacht dat hij zich achter iedere hobbel in het tapijt en onder ieder mini-krukje kon verstoppen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dit is ook zo'n schootplakker eerste klas. 8 kg schoon aan de haak, maar verstoppen achter een sprietje als het even kan. het mooie is dat je hem ook niet hoor als je hem roept he...(huhum)
haha, zijn naam is Decibel, en niet voor niets. de knuppel....hij verraad zichzelf gewoon dubbel op :))
Kristal
12 jaar geleden
Wat een grap Euc :-)))
Zo'n grote kat onder dat krukje loool Ze zijn zo leuk he, die katten, die van mij ligt 's nachts heerlijk bij me op een fleece dekentje :-)
je kunt een kat chippen(zou ik sowieso doen want dan heb je bewijs) en ermee naar de rechter/ politie stappen. wat je op zijn minst kunt doen is de kat een week binnen laten en niet naar buiten(de buren) laten gaan. als het 2e niet wekt zou ik toch maar naar de politie stappen. er zijn zelfs wettelijke procedures voor het in huis nemen van een dier dat de jouwe niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een valse kat die er op lijkt en leen hem weekje aan de buren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen van diefstal of onrechtmatig gebruik maken van eigendommen. Wel heel extreem, een goed gesprek met de buurvrouw is natuurlijk beter. Zorg inderdaad dat je kat gechipt is en op je naam staat en het liefst ook nog een europees pastpoort krijgt waarop staat dat hij van jullie is. Op dat moment kun je aantonen dat het jouw kat is mocht het tot een rechtzaak komen doordat de buren bij hoog en laag beweren dat het hun kat is. Zorg ook dat als de kat ziek is je er zelf mee naar de dierenarts gaat en daar zelf de rekening van betaald, anders kunnen ze je daarop nog pakken, dat zij financieel voor het beestje zorge. Geef ook aan aan de dierenarts in de buurt wat het probleem is, zodat zij contact met je op kunnen nemen als de buren met jouw kat bij hun verschijnen. Door de chip kunnen ze gemakkelijk zien wie de rechtnatige eigenaar is van het beestje dat op tafel verschijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar die min???
Zorg dat die kat niet jullie terrein af kan..!

En dat zouden ze alle katten-beheerders moeten verplichten!

In mijn tuin zijn ze in elk geval niet veilig, onze hond (die overigens ook geheel terrecht het terrein niet af kan..) lust ze levend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het risico wat je loopt idd als je je kat los laat lopen. en het verkeer is een risico, net als wonden door vechten, kattenaids, mensen die liever geen katten in hun tuin hebben en hier een minder prettige oplossing voor vinden. ik heb een keer gezien hoe een hond een kat pakte. beest komt niets vermoedend aan, hond grijpt kat in de rug, schud een paar keer met de kat heen en weer en het was over met die arme kat. mijn hond is ook fel op andere katten, maar die luie donders hier doet ie niets. nee, ik zou dat risico niet willen nemen met mijn kat. bij elk dier wat hier in huis is sluit ik zoveel mogelijk risico's uit overigens. wat mij betreft is dit gewoon een stukje verantwoording dat je hoort te dragen, of je moet beseffen wat het risico is en hiermee akkoord gaan.
Ik neem aan dat je goed voor je kat zorgt en dat je er duidelijk mee zit, anders kom je hier ook niet met deze vraag.
Ik vind dat je met de buurvrouw moet praten en heel duidelijk zeggen dat je wil dat je kat thuis slaapt of buiten is en in principe ook niet bij hun op de bank hoeft te hangen als zijnde hun kat.
Tuurlijk is het fijn dat ze lief zijn voor het beestje maar dat hoeft niet te betekenden dat ze hem bv voeren en in hun huis laten leven.
Dan denkt de kat ook: Yes, ik heb hier en daar lekker eten en aandacht.
Daar heb je jouw kat niet voor in huis genomen.
Zeg tegen je buurvrouw (wel aardig) dat ze hem ook niet moet voeren in de regel maar af en toe best wat lekkers mag geven alleen laat haar dat buiten geven.
En dat ze de kat in principe niet binnen laten om te chillen.
En al zeker niet om 's nachts te blijven.
Stel je kat komt als nog niet thuis slapen of wat dan ook nadat je met je buurvrouw hebt gesproken en je hebt het vermoeden dat zij/hij toch weer bij de buren zit dan zou ik aanbellen en als blijkt dat de kat daar zit, zeggen: Wat hadden we nou afgesproken buurvrouw, mag ik mijn kat even terug.
Ik zou echt pissig zijn want eigenlijk heb je het al aangegeven.
Laat de kat zo ie zo chippen en meld dit ook aan de buurvrouw.

Toegevoegd na 8 minuten:
En als de buurvrouw weer naar jouw kat roept, dan gelijk inhaken en melden dat het best aardig is dat zij jouw kat voor jou roept maar dat je dat zelf ook wel kan.
Moelijk om aardig te blijven tegen zo een irritant mens maar probeer het wel te blijven;-)
En als niks helpt dan zou ik de kat gewoon een tijdje binnen houden en indien mogelijk eruit laten als de buren weg zijn.
Tot de buurvrouw de boodschap heeft begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al veel goede tips en adviezen gehad, maar als ik je vraag zo lees, zonder toelichting erbij, denk ik eigenlijk dat je het moeilijk vind om het bespreekbaar te maken met je buren en dat je geneigd bent 'grote' juridische stappen te ondernemen. Jouw angst zorgt voor dan wellicht voor overhaaste beslissingen. Ik denk echt als je de buren een keer uitnodigt en je angst uitlegt dat zij het zullen begrijpen. Laat weten wat je voelt, dat maakt meer indruk dan bv de politie erbij te halen.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Scherp gezien Annswers... Je kwetsbaar opstellen naar de buren is wel heel lastig maar kan wonderen doen.
+1
Onze kat loopt bij alle buren in en uit!
De buren vinden het reuze gezellig, wij hebben altijd oppas tijdens vakanties, en oma en opa op de hoek hebben heerlijk iets te knuffelen.
Wij hebben er totaal geen problemen mee.
Soms is ie wel eens een dag weg....ja dan is de kans groot dat hij bij de buurman op de bank ligt slapen.
So what?
Als onze kat daar gelukkig mee is, kan ik er echt niet mee zitten.
Het is een situatie die zo is gegroeid, en waar onze kat zo'n 8 jaar geleden zelf het initiatief toe heeft genomen.
Het is zijn leven, en wij hebben een gelukkige en tevreden kat die nooit verlegen zit om een aaitje of knuffel. Ook niet als wij eens een dag van huis zijn.
Prima toch?

Zou het echt zo zijn dat je buren boze plannen met jullie kat hebben? Of vinden ze het gewoon supergezellig dat de kat af en toe eens een paar uur bij ze zit?
Praat nog eens met je buren, en geef aan dat je graag wilt dat ze je kat na een uurtje ofzo weer buiten de deur zetten omdat je je anders zorgen gaat maken.
Zou dat geen oplossing zijn?
Als je hem dan eens langer dan een paar uur kwijt bent, ga je gewoon even achterom bij de buren om te vragen of 'ie daar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk iemand die het begrijpt.
De oplossing voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en je zou kunnen vragen om de kat bv op vaste tijden weer naar buiten te werken, bv dat je aangeeft dat je na het eten bij het koffiedrinken je je poes graag bij je wilt hebben op de bank en of zij hem dus dan bv om 8 uur weer naar buiten willen doen, met overleggen kom je een heel eind en is het niet gelijk zo vijandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi antwoord. Diegene die met minnen aan het strooien is hier, snap ik niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil graag met +jes strooien maar dat gaat nog ff ;-P
jij wilt dus wel dat de kat vrij door alle tuinen van de buren lopen, maar als de buren dan de kat roepen wordt je boos.

Kijk juridisch is de kat jouw eigendom en is het ontnemen diefstal.
maar jij moet er voor zorgen dat die kat niet in hun tuin komt. Jij bent dus wel de basis van het probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een poes gehad. Hij is niet meer.

Maar mijn buurvrouw verderop die vond het ook een heel leuk poesje. En zij riep m ook en verwende de poes met lekkere visjes. Ik rook t ook. Maar die van mij kwam altijd nadat ie wat gekregen had gauw weer terug naar mij.

Kan het zijn dat uw poes niet zo gek op u is en andersom wel? Want poezen hebben een verschillend karakter en ze trekken altijd naar de mens, waar ze graag bij zijn. Dat is nu eenmaal poezen eigen.

De liefde voor uw poes lijkt mij niet wederzijds. Ik snap anders dat gedrag van de poes niet. Hij is duidelijk liever bij de buurvrouw.

Dat heeft niet eens te maken met dat u het poesje slecht zou behandelen of er niet goed voor bent, want dat is duidelijk niet het geval. Maar poezen zijn soms een beetje vreemd.
Want ik had geregeld visite van andere buren(niet de buurvrouw, die de poes verwende, maar een ander stel) en de eerste keer dat de man kwam ging ie in een stoel zitten waar de poes vaak opzat. Meteen nadat de man weg was wilde ie er niet meer opzitten. Echt nooit meer. Terwijl ervoor ook anderen mensen erop gezeten hadden. maar bij deze man mocht er dus niet op van de poes. Dus misschien de poes laten adopteren door de buurvrouw? En zelf een andere poes uit het asiel halen? Want de kans dat ie dan naar de buurvrouw gaat is kleiner, omdat er dan al een kat zit en ze willen graag het alleenrecht. Het is maar een idee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ook een prima idee,
(tenzij je verknocht bent aan het beestje, dan doet het wel zeer he...) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo, maar als je van iemand houd en die iemand is liever bij een ander dan laat je hem of haar ook gaan. Tenminste ik wel. Misschien werkt het ook zo met de poes.
Kristal
12 jaar geleden
Ik denk dat je daar heel erg gelijk in hebt Dofa...
Je hebt nu vriendelijk gevraagd of ze het niet willen doen , wat je nu kan doen is hier een melding van maken bij de politie evt moet je kunnen aantonen dat het jouw kat is (voor het geval de buren zeggen dat het hun kat is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze kost wel geld, maar naar mijn mening briljant :-)Een kat uit het asiel halen waarvan bekend is dat ie absoluut niet met ander katten kan, maar wel heel goed met mensen. Een mooie rooie strik om het nekkie en de buurvrouw op de koffie uitnodigen en deze kat kado geven. Ze houd enorm van katten dus zal ze niet wijgeren. Zijn jullie gelijk weer aardig voor elkaar, zij blij met jou, dat jij haar een cadeautje gaf, en jij blij omdat joun kat ge-garandeert niet meer bij haar over de vloer (kan) komen.....oja, en de asielkat blij dat ie een fijn plekkie heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha die is briljant,
Ik weet niet of dit gaat werken. Je hebt de medewerking van de buurvrouw nodig. Daarnaast zul je net zien dat de katten dikke vrienden worden. (Tja je weet maar nooit.)
Maar het is briljant omdat het als insteek heeft dat een conflict uit de weg wordt gegaan en alle partijen er wel bij varen. De kattenhouder, de buurvrouw, en een asielkat. Dat is mooi. Maar ik vrees dat de meeste mensen meer geneigd zijn naar de wapens te grijpen. (En dat niet altijd in de letterlijke zin.)
Ja, je betaald geld voor een asielkat, maar de vrede bewaren met een buur is meer waard. En ook al geloof je dat je onrecht wordt aangedaan, je gelijk behalen geeft niet altijd wat je het meest verlangt. Want een gekrenkte buur is een slechte buur. Ik zeg altijd maar zo,
Beter een goede buur voor de prijs van een asielkat,
als een slechte buur en geen poes.
Wij hebben precies hetzelfde gehad. Heeeeel irritant!! Gelukkig gebeurt het nu niet meer doordat,

Wij ten eerste:
De buren hebben verteldt dat wij hetecht niet leuk vinden en dat het ook heel brutaal is, om zomaar iemand zijn kat eten te geven en naar binnen te lokken.

Ten Tweede:
Hebben wij een kattenluik in de deur gezet. Op de kattenluik zit een klepje zodat je kan instellen dat de kat wel van buiten naar binnen kan, maar niet van binnen naar buiten en dat is erg handig.

Ten Derde de kat heel lang binnen gehouden, iets van 2 weken (zodat hij jullie huis weer als zijn thuis ziet) En daarna 1x per dag naar buiten en dat is 's ochtends als wij naar ons werk gaan en als hij dan binnenkomt om te eten, dan kan ie niet meer naar buiten, omdat het kattenluikje dicht zit om van binnen naar buiten te gaan, dus als je thuis komt van je werk, zit hij al binnen te wachten want hij kon niet meer naar buiten.

Als ie dan weer naar buiten gaat is het belangrijk dat de buren de kat geen eten geven. Bij ons gebeurde dat eerst wel, en wij hadden weer eens duidelijk verteld dat ze geen eten moeten geven en hem niet naar binnen moeten lokken. We lieten ook echt zien dat we dat hondsbrutaal vonden.
Wij vonden het belangrijk dat hij ons huis weer als zijn thuis zag.
Dus de kat 2 weken lang binnen houden (hij zal wel gaan zeuren, maar dat wordt vanzelf minder), en daarna maar 1x per dag naar buiten. Dat werkt nu hartstikke goed, en ook dat kattenluikje is erg handig!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Trouwens als je kat 's avonds niet thuis is, moet je echt naar de buren gaan en vragen of JULLIE kat bij hun thuis zit. Dat hebben wij ook gedaan. Het is vervelend, maar op die manier hadden wij wel steeds onze kat terug en lieten wij ook zien, dat wij het echt niet leuk vonden dat zij die kat steeds binnen hadden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben blij.....dat jouw kat wordt gewaardeerd bij de buren. Glimlach om de kattenliefde van je buren en ben blij dat er mensen zijn die geven om jouw kat. Het kan ook echt anders, dat lijkt me veel eerder een reden om gebruik te maken van wettelijke mogelijkheden. Ik ga er vanuit dat ze niet je kat opsluiten, maar dat ze gewoon aandacht aan het dier geven.....lijkt me niet echt strafbaar als ze in HAAR tuin en niet in jouw tuin rondloopt. Ben jij soms heel veel van huis en is de buurvrouw heel veel thuis....wellicht heb je echt een schootpoes....gun je kat de warmte van een ander..;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ga het nog ff goedpraten.
Je vraagt of er wettelijk iets tegen te doen is. Het lijkt me een leuke case voor de Rijdende Rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan de kat.
Een kat is een dier met een eigen wil.
Die maakt zelf uit waar hij gaat wonen.
Daar heb jij niets over te vertellen.
Anders kun je beter een hond nemen.

Als de kat binnen wordt gehouden; Er zelf niet uit kan, en het bevalt hem niet om binnen gehouden te worden, dan komt hij daar vanzelf niet meer terug.

Je kunt wel proberen om je buren wat af te remmen.
Waarom stel je niet voor om samen eens in het asiel te gaan kijken? Kijk eerst zelf eens, dan kun je hun vertellen dat je een kat hebt gezien die zo leuk is. Echt iets voor hun. En je stelt voor om samen te gaan kijken. Hebben ze geen interesse dan ben je natuurlijk verbaast want ze willen toch zo graag een kat? Ze nemen die van jullie zo vaak binnen dat je hem nog maar weinig ziet.

Eigenlijk moet je niet hier zijn voor een oplossing maar bij je buren. Wat wij er van vinden doet er niet toe. Wat er toe doet is wat JULLIE er van vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het met mijn kat Billy, die 13 jaar is. Ik heb Billy gekocht in 2015. Eerst moest Billy wennen aan het huis. En ik had toen nog een poes in huis van 17 jaar en die heette Sheba. Sheba was ziek maar liep weg van huis omdat Billy de baas speelde. Sheba werd dood teruggevonden. In 2017 was er een Turkse vrouw die een verstandelijke beperking heeft en voortdurend de kat Billy binnen liet en voerde. Haar dochter was echt brutaal en arrogant en zij beweerde dat wij onze kat Billy verwaarloost. Dat is gewoon niet waar. Hun lieten Billy weken vast en ik moest zelf omkomen om Billy. En het ergste belachelijke ervan is dat er werd geadviseerd om Billy binnen te houden , er een kattenluik is om naar binnen en buiten te gaan. Het is geen kind die je huisarrest geeft. Billy werd gewoon gebruikt tegen mij. Bovendien heb ik van alles geprobeerd. Buurtbemiddeling had wel even geholpen toen we vorig jaar op vakantie gingen naar Spanje. Maar vanaf januari 2020 en toen de Coronavirus kwam was het weer mis. In het voorjaar kwam ik Billy halen voor zijn prikje. Maar hierna hield hun de kat weer weken vast. Toen ik binnen kwam bleef ik hoffelijk maar ik verlies ook weleens mijn geduld. Ik had ook gezegd dat zij Billy gewoon niet moet voeren. Zij gaf Billy gewoon Wiskas. Billy is gechipt. zelfs de politie wou niet meewerken omdat hun dat geen strafbare feiten vinden. Ik zie het puur als onrecht. Mijn zoon zei ook dat het beter is om Billy binnen te houden. Mijn man en ik vonden het absurd. Er werd gewoon niet naar me geluisterd. Straks dan ben ik echt me kat kwijt en dan kan ik net zo goed alles aan dat mens geven om van dat gezeik af te komen. Ik heb geen rust op die manier. En die dochter loop mij gewoon te zieken. En totdat ik dan aan haar vergrijp kom ik in de gevangenis. Maar goed dat mijn man me beschermd, want ik slik medicijnen tegen depressies en als ik dan een woede uitbarsting krijg dan kan Billy helemaal vergeten. En als de politiebureau weigert je te helpen sta je helemaal machteloos.