Wat kan ik tegen die andere hond doen?

Onze buurhond heeft een bloedhekel aan onze hond. Als het kan vreten ze elkaar op. Op zich zal een confrontatie hopelijk duidelijk stellen tussen die twee. Dus da's het probleem niet. Wat ik wel een probleem vind is dat die hond ook ons niet erg moet. (hij ruikt dan onze viervoeter de) Als hij met z'n baas langs loopt hebben we mazzel dat hij is aangelijnd want anders grijpt die het liefst ook die baasjes van z'n vijand.(ons dus)
Dat beestje is opzich niet erg sociaal en ik vind ook dat zijn baasjes hem niet echt corrigeren voor zijn gedrag.
Maar wat nu als hij wel in mijn been hangt? Ik hou veel van honden en ik zal nooit een hond mishandelen, maar als dat zou gebeuren krijgt hij toch van mij een flinke trap onder z'n kont.
Hoe kan ik die hond het beste benaderen? Of is dat echt de taak van zijn baasje?

Toegevoegd na 19 minuten:
Oh en het leuke is als beiden op het grasveld ver van huis los lopen toleren ze elkaar wel. Maar zodra ze allebei in hun gebeid zijn, dus in een straal van 25 meter bij hun huis, is het raak. Dan wordt het knokken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk territoriumgedrag, dus - en dat moet altijd uitgevochten worden op de grenzen van het territorium... Zo vindt jij het ook helemaal okay, als er iemand langs je voortuin loopt, terwijl jij daar zit te ontbijten. Maar als diegene over het hekje klimt, en aan jouw tafel gaat zitten, een kop koffie inschenkt, en naar de toast grijpt, dan kan hij nóg zo aardig zijn : hij moet gewoon je tuin uit....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"duidelijk territoriumgedrag"
Ja dat snap ik.
Maar dat doet een hond normaal toch niet tegen de baas van een andere hond? Ja die vent moet dan ophoepelen!
:p
Zijn vrouw is een ander verhaal, die ziet er wel leuk uit haha...
Maar die moet dan weer van mijn vrouw ophoepelen!
:D
Aponi
12 jaar geleden
De hond heeft wel degelijk een link gelegt tussen jouw hond en jou.
Heb hier hetzelfde. Mijn honden en de buurhond zijn water en vuur. Ik kan niet bij de buurhond in de buurt komen en mijn buren niet bij mijn honden.
Vooral op straat niet. Als de buurvrouw hier binnen komt dan is er niets aan de hand maar op straat hoeft ze ook zonder hond niet in de buurt te komen.

Antwoorden (10)

Het beste is om het probleem voor te leggen aan je buurman. Als dat niet helpt en die hon bijt je ooit. Span een leuke rechtszaak aan (met rechtszaken kun je ook al gaan dreigen ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg tegen je buren dat zijn hond aangelijnd moet worden als deze buiten is. een hond mag alleen loslopen in de gebieden die hier voor bedoeld zijn.

zeg dat je het dier niet vertrouwd omdat ie zich niet weet te gedragen en liever niet in wil grijpen als het een keer misgaat omdat je een dierenliefhebber bent, maar dat je dit niet na zal laten als het noodzakelijk is.

laat hij zijn hond toch loslopen dan kan je nogmaals aangeven dat dit niet mag. ben je het beu dan kan je contact opnemen met de wijkagent.

kom jij de hond tegen als ie in een kwade bui is draai dan nooit je rug naar hem toe. kijk hem ook niet recht in de ogen, dit kan net het laatste druppeltje zijn op het gefrustreerde gedag van de hond die triggert tot een aanval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond moet je nooit recht aankijken dan provoceer je het alleen maar. Er over heen kijken oke maar aankijken zet een hond in tot aanval.
Een vervelende situatie.
Het enige dat je nu kunt doen is...praten met de buren.
Niet even tussendoor, maar nodig ze uit met de mededeling dat je over iets met ze van mening wilt wisselen.
Deel je zorgen rond de situatie, en vraag ze om mee te denken om een oplossing te vinden.
Samen sta je sterker dan alleen, en bovendien is het voor de buren gelijk duidelijk(er) dat je je onprettig voelt bij de situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben altijd hun hond aangelijnd. Dus niks aan de hand. Alleen staan we met hun te praten en hun hond is erbij, dan vertrouw ik hem niet. Probeer hem niet te aaien want dat zal hij je willen bijten. Het is jammer dat ze hem niet op z'n kloten geven of wat dan ook. Mijn hond moet dat in ieder geval niet in z'n hoofd halen.
Er is maar een optie en dat is die hond zo veel mogelijk ontwijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veilige afstand houden en niet angstig zijn..zoals Ceasar Milan (NG channel) zegt: koele assertieve energie uitstralen. En als t beest dan toch de kans krijgt naar je te happen dan moet t baasje m corrigeren. Het komt er op neer dat 't baasje z'n hond niet onder controle heeft,het baasje moet z'n eigen gedrag veranderen (optreden) en dan zal het gedrag van de hond verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is typisch territoriaal gedrag, zoals ze dat zo mooi noemen. Al eens gedacht om ze op een nog ONBEKEND grasveldje kennis te laten maken met elkaar, en als dat goed gaat samen naar huis toe lopen? ;-)
Steeds natuurlijk wel belonen. Zo zullen ze leren dat ook dicht bij huis ze niet territoriaal hoeven te zijn. Aai de hond van de buren steeds, en maak elke ontmoeting géweldig! Geef elke keer als je de hond ziet iets lekkers: een pensstaafje bijvoorbeeld. Zo weet je zeker dat de hond je nooit wat gaat doen. Probeer dat eens ;-)
Gewoon rustig blijven, belonen en de afstand steeds kleiner maken, binnen de kortste keren spelen ze met elkaar...

Toegevoegd na 43 seconden:
Oja, en het liefste moet die kennismaking ONAANGELIJND plaatsvinden, in een niet omheind gebied!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de buurhond jullie vooral target als je eigen hond er niet bij is?

Misschien is een dazer iets, toevallig net gisteren over gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Patcat (grappige naam trouwens!). Hier is maar 1 remedie tegen, want praten met je buren helpt kennelijk niet. Koop een waterpistool in de speelgoedwinkel en houd die onder je jas. Als de hond langskomt, spuit je hem (stiekem) nat. Gegarandeerd dat ie je volgende keer mijdt als de pest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hoofdzakelijk de taak van de baas. Praten is een oplossing maar ga inprincipe nooit een conflict aan met die hond en ga hem vooral niet uitdagen door de hond aan te kijken. Negeer de hond en doe net of ie niet bestaat. En als er met de baas niet te praten valt dan kies een ander tijdstip om je hond uit te laten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbare situatie.... mijn eigen reu (DH) en de reu van mijn broer (DH).. beide alfa reuen... "baas boven baas verhaal"....

Gek werden we er van.. niet te vergeten de buren... want die konden meegenieten... niet dus...

Wij vonden de oplossing om samen de honden uit te gaan laten...

Belangrijk :
- zelf relaxte houding aannemen, maar alert op de hond die je geleid
- als je hond een uitspatting poogt te doen, kort en krachtig te corrigeren aan de lijn, zo min mogelijk aandacht aandacht aan te geven en door te gaan met de wandeling.
- kop naast je knie zodat je met de makkelijk corrigeren kan en wanneer je merkt dat de hond (-en) niet op elkaar letten maar op de omgeving kan de lijn iets langer... op tijd weer korter maken.. voor het moment dat de hond de ander weer in de smiezen krijgt...

Gaat om gewenning en hun plaats laten kennen....
Die wordt bepaald door de geleider en niet door de hond !
Je zal zien... na x-aantal wandelingen dat het veel beter gaat.
Dit heeft ons geholpen zodat wij fatsoenlijk elkaar op straat konden zien enzo... let op... ook al blijft het goed gaan tot misschien bijna perfect... blijf er rekening mee houden dat een confrontatie altijd mogelijk is... ook bij honden die eerst beste vriendjes waren.

Toegevoegd na 2 minuten:
edit :
belangrijk blijft ook inderdaad de positieve aandacht die de honden krijgen onderweg...
houdt het voor iedereen leuk so to speak ;)