De buren hebben een overmatig blaffende hond. Stel, het lukt me om afspraken te maken over de duur dat die hond blaft op een dag.

Wat is dan redelijk? Kan ik een uur per dag eisen (en anders ga ik naar politie, gemeente e.d., ze zijn een beetje agressief)? Ik ben al een paar keer langsgeweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Kimath
12 jaar geleden
tegen de hond zeggen: hier is je rooster, tussen 9 en 10 mag je blaffen, en verder niet! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou in het geheel geen last van andermans hond willen hebben en dus ook absoluut niet genegen zijn daar zogenaamde afspraken over te maken.
Waarom zou ik het wel accepteren?
Wanneer hij zo nodig een hond wil dan is hij er ook verantwoordelijk voor dat een ander daar geen last van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha

Het beste antwoord

Het beste is om bij de 'baasjes' deze klacht neer te leggen. Is het een jonge hond, dan zou een honden gedrag cursus kunnen helpen.

Bij huurwoningen kan de woningbouw bemiddelen. Anders een verzoek aan de wijkagent. Hi kan dan eens kijken hoe ernstig de overlast is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die optie lijkt me onhaalbaar
je kan beter eens kijken of je kan helpen met het stoppen met blaffen in zijn geheel.
Het ligt er natuurlijk aan wanneer hij blaft,.. waarschijnlijk als de buren van huis zijn en hij alleen is ?
ik heb wel eens gezien dat je met een stereo die je keihard aan zet op het moment dat de hond gaat blaffen
dat hij dit als afstraffing ziet en hij dan stopt je zou een verlengsnoer naar je huis kunnen leggen en zodra hij begint te blaffen de stekker er in ? dar schrikt hij van
zal zeker een tijd kosten maar is een optie
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dit is een werkwijze van Martin Gaus, dus helemaal niet zo'n slecht voorstel. Plus dus, want wie hier een min voor geeft, is fout bezig. Ik denk wel dat het moeilijk zal zijn deze buren van deze "geneeswijze" te overtuigen.
Een hond kan zich niet aan regels houden, je kan niet tegen een hond zeggen wanneer hij wel of niet mag blaffen. De baasjes kunnen het misschien wel proberen te voorkomen maar ze kunnen er zelf niks aan doen als de hond gaat blaffen als ze weg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De baasjes zijn ten alle tijde verantwoordelijk voor de hond ook als ze niet thuis zijn, probeer meerdere buren te vinden die hetzelfde vinden , zeg er vervolgens iets van.
Probleem is wel , hadden ze de hond voordat jij er kwam wonen of is de hond later er gekomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Waarom maakt dat wat uit? Een hond mag geen overmatige overlast veroorzaken. Het is aan de baas om paal en perk te stellen. Of hij er nou eerder of later was is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wou ik net zeggen. zou lekker zijn zeg.... IK was hier eerder dus ik mag overlast veroorzaken... zo werkt het idd niet!
Als de hond echt overlast veroorzaakt, heb je het recht om er tegen te klagen, want volgens de wet heb je het recht op woongenot. Als eerste moet je de buren in de gelegenheid stellen er iets tegen te doen en zoals ik begrijp heb je dat al gedaan en werken ze niet mee.
Heb je een huisbaas of woningbouw of is het een eigen huis?
Een woningbouwvereniging of huisbaas is dan de eerste die je ervan in kennis moet stellen van het feit dat je geen woongenot ervaart. Zij moeten er iets aan doen en zullen dan meestal een gesprek met de buren aangaan om ze op hun plicht te wijzen, nl. geen overlast bezorgen aan andere bewoners. Het sterkst sta je als je meerdere buren/omwonenden vraagt om mee te ondertekenen dat zij hier ook last van hebben. Maak eens een schema en schrijf op op welke tijden de hond blaft. Zo kan je precies de hoeveelheid overlast in kaart brengen.
Ben je zelf de eigenaar, dan zal je de politie in kennis moeten stellen. Zij zijn dan de aangewezen personen om iets met de klacht te doen en zeker wanneer je er meerdere klagers bij hebt. Zij zullen ook eerst een gesprek aangaan met de hondeneigenaars en bij niet naleven van de regels krijgen ze een verbalisatie.
Blijft het zo dat de buren er niets mee doen en de overlast gewoon blijft bestaan, dan wordt de hond weggehaald.
De buren kunnen er echt wel iets aan doen door bijv. een zg. 'blafband' aan te schaffen. dat is een halsband die een elektrisch schokje geeft zodra de keel van de hond gaat trillen van het blaffen. Weigeren ze gewoon dan is het niet anders, dan moeten ze gedwongen worden.
Laat je dus niet intimideren en kom op voor je woongenot.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buren kunnen er echt wel iets aan doen door bijv. een zg. ‘blafband’ aan te schaffen. dat is een halsband die een elektrisch schokje geeft zodra de keel van de hond gaat trillen van het blaffen. SchokJE!? Er zijn mensen(Er was een Youtube filmpje van) die zo'n halsband hadden uitgeprobeerd op hunzelf, op de LAAGSTE stand deed het al super erge pijn! Echt waar, om zoiets kan ik zó boos worden. Er zijn zoveel betere alternatieve manier!
amc
12 jaar geleden
Je dient de hond ook geen schokken toe, misschien zijn die er ook,maar het is een licht schokje, meer een trilling waar hij alleen even van schrikt. Hij krimpt niet in elkaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is het probleem van het baasje, niet van de hond! Hoe zou jij het vinden dat bij alles wat je zegt, je een "lichte"(Zie mijn verhaal) stroomstoot krijgt. Nou dan... Waarom zou je het dan omdoen bij een hond? Omdat het "Maar een hond" is? Dat slaat gewoon nergens op. Honden dienen met respect en voorzichtigheid behandeld te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit een verschil tussen een blafband testen op een mens en op een hond natuurlijk. een hond heeft een vacht en bij de mens maakt de band meteen contact op de huid. overigens ben ik ook fel tegen de blafband. een baas hoort de oorzaak aan te pakken, en niet iets wat ie zelf heeft toegestaan de kop in te drukken omdat het probleem er niet mee opgelost wordt. overigen zijn er honden die agressief worden van zo'n blafband (ik geeft ze nog groot gelijk ook)
Er zijn apparaatjes voor.

http://www.dealextreme.com/p/sound-activated-viberating-bark-stop-collar-for-dogs-bark-control-25897

Dit modelltje trilt, meer niet. geen lichte schok, gewoon een tril.

Je zou vriendelijk naar de buurman kunnen stappen en zeggen dat je graag een vriendelijke oplossingen wilt voor het blaffen, en dat je een apparaatje hebt gevonden die een heel licht trilt als de hond gaat blaffen.

Het is niet duur en voordat je het op de hond probeert, kan je zelf testen hoe het voelt als er wordt geblaft.
Het trillen stelt niks voor, maar het zorgt wel dat de hond afgeleid wordt en stopt met blaffen.

Er zijn ook versies met ultrasoon geluid, waarbij je de hond moet leren te stoppen en het geluid laat horen, dan leert hij dat het geluid die functie heeft.

En eentje met een hele lichte schok of met afstandsbediening.

Ik zou als eerste voor dat tril ding gaan. Omdat die het meeste kans van slagen heeft ook voor het baasje om het te accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan geen afspraken maken over hoelang die hond mag blaffen. die hond begrijpt dat niet. Hij/zij snapt niet van 13 -16 mag ik blaffen daarna niet meer bijvoorbeeld.

Je kan wel dit aangeven bij je buren, hopelijk sta je op goede voet met je buren of je maakt een brief of iets dergelijks je zou kunnen aangeven dat je het erg vervelend vind dat hun hond regelmatig blaft. en kunnen adviseren om naar een honden gedragstherapeut te gaan die kan denk ik wel helpen.
Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond zal geen klokkijken en een reden hebben om te blaffen.

deze zal dus achterhaald moeten worden door de baas.

als je al een paar keer langs bent geweest en het heeft geen zin kan je de woningbouw benaderen als je een huurhuis hebt.
anders kan je melding doen van geluidsoverlast.
blijven bellen als je last hebt, noteer wie je gesproken hebt en op welke dag zodat je hier op terug kan vallen.

je kan nog een allerlaatste poging doen bij je buren, maar doe dit dan schriftelijk (kopie van brief bewaren voor jezelf) zodat ze niet kunnen zeggen dat ze nergens van weten.

als de agressief zijn maak je hier ook melding van, anders bluffen ze je af en sta je helemaal met je rug tegen de muur.

succes!