hoe tem ik mijn cavia's

ik wil mijn cavia's temmen zoals
- dat ze weten dat ze in dat gebied moet blijven
- dat ze komen wanneer ik dat vraag
- dat ze niet rennen als ik hun weer in hun kooi wil steken
...
Kan Iemand Me Helpen . Dankjee

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Genetische aanleg speelt een belangrijke rol bij het leren van dieren. De genetische kenmerken van een dier bepalen wát het kan leren: een cavia zul je nooit kunnen leren op commando een pootje te geven, terwijl dat toch het minste is wat we verwachten van een hond die trucjes geleerd heeft.

Een moeder doet haar kleine cavia gehoorzamen door aan de haren achteraan de nek te trekken. Door dit gedrag na te bootsen, kun je jouw cavia goed laten zien dat jij de baas bent.

Je kunt een cavia ook leren om zijn behoeftes alleen op een speciale plaats te doen. Je kunt je cavia dit tonen door enkele keutels in zijn bak te leggen. Doe dit elke keer dat je de bodembedekking in zijn kooi ververst. Je cavia dit aanleren vraagt tijd, maar na verloop van enkele weken zal hij steeds vaker de bak gebruiken om zijn behoeftes te doen.

Je kunt eens proberen om clickertraining toe te passen, hierover is wel iets te vinden op internet. Juist omdat een cavia erg gevoelige oren heeft is het de moeite waard om d.m.v. clickertraining te kijken of je ze naar je toe kunt laten komen en dat ze niet wegrennen als je ze wil pakken. Het zal veel tijd en geduld kosten, maar zeker de moeite van het proberen waard. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cavia's kun je volgens mij echt niet zindelijk maken, ze doen het overal waar ze lopen. Ben je niet in de war met konijnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, ik ken het verschil tussen een cavia en een konijn :) Spreek uit eigen ervaring, ja het kan. Met veel geduld, dat wel.

Andere antwoorden (3)

Je kunt een cavia wel tam maken, maar geen kunstjes leren.
Hoe je ze tam maakt, staat in dit artikel:
http://www.freewebs.com/samanthy/gedragtammaken.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm.. Binnen een bepaald gebied blijven.. Geen idee. Ik heb zelf dwerghamsters een keer 'roepbaar' gekregen door ze heeel veel uit de kooi te halen, lost te laten lopen en na een paar minuten terug te zetten. Ik gaf ze altijd al hun verse spul direct op het moment dat ze op de hand zaten. Een klein stukje sla of half plakje komommer en dat ging mee de kooi in. Als het lekkere stukje sla oid op was, dan mochten ze weer uit de kooi. Het oppakken & eten geven combineerde ik met een 'tsktsktsk' geluidje. Na een paar weken was het zo dat ik dat geluidje kon maken en de beestjes kwamen uit de hoekjes achter de kast vandaan.

Als die beestjes weten dat het terug in de kooi gaan niet betekend dat ze weer dagen in de kooi moeten blijven EN ze worden alleen in de kooi gevoerd dan moet je cavia's ook aan kunnen leren dat het naar de kooi gaan geen straf is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze sites staat heel veel informatie over het tammen van ratten en hamsters. Ik weet dat jij een cavia hebt maar het principe werkt hetzelfde.

Link 1 is een forum over hamsters met veel vragen en adviezen over het tam maken van hamsters.

Link 2 is een forum over ratten met heel veel adviezen over het tam maken. Wel eerst even registreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is er een heel groot verschil tussen ratten en cavia's, het is geen familie. Cavia's zijn veel minder leerbaar dan ratten