Hond in de wind

Waarom als je een hond in het gezicht blaas raakt ie geirriteerd. En als je dezelfde hond in een zet auto, steek hij direct zijn kop uit het raam om in de wind te zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Honden gebruiken hun neus om de windrichting te voelen door de plek waar de neus afkoelt, zodat ze weten waar een geur vandaan komt. Door op zijn neus te blazen doe je zijn ogen als het ware dicht. Dat vindt hij dus niet leuk. In de auto met zijn neus buiten is het precies omgekeerd, hij kan dan "zien" waar je rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

weleens van reflexen gehoord?

als je onverwacht en hard en kort blaast zal de hond zal zijn ogen dichtdoen, oren naar achter.
de neus is niet alleen gevoelig voor geur, maar aan het oppervlak liggen heel veel zenuwen die de door blazen ook (lucht)druk waarnemen.
het blazen (vorm van je mond) veroorzaakt geluiden die wij niet horen.

je overdonderd je hond dus met impulsen waar ie niks mee kan. het is niet vreemd dan bij herhaling een hond geïrriteerd kan raken (of erger).dit is dus #geen# leuk spelletje.

als een hond zijn kop uit het raam steekt (kiest hier zelf dus voor) gebruikt ie zijn zintuigen waar ze wel voor bedoeld zijn. het verschil is voor jou misschien minimaal, maar voor de hond enorm!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Soms weten mensen echt niet wat ze een hond aandoen. Je hebt het mooi uiteen gezet. Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :))) en hond is nu eenmaal geen mens, maar zo wordt een hond vaak wel benaderd helaas.