Heeft onze hond Alzheimer?

We hebben een Jack Russel van 12 jaar oud. Ze begint de laatste tijd steeds meer symptomen te vertonen, wat je bij een mens af zou schuiven op dementie of Alzheimer.

Zo kan ze soms heel schuw reageren als je de kamer binnenkomt, is dan ook chagrijnig (nou was ze voorheen ook wel eens chagrijnig).

Het meest opvallend is nog wel het volgende: Ze slaapt in een mand onder een deken. Rond 23 uur komt ze uit d'r mand, kijkt ontzettend verward, loopt naar d'r voerbak maar halverwege de wandeling stopt ze en gaat ze rechtsomkeert naar d'r mand. Daar zie je d'r twijfelen of ze onder de dekens wil of er toch bovenop. Ze kiest ervoor om onder de dekens te kruipen.

Ook dat maakt ze half af, waarna ze weer naar d'r voerbak loopt en een slokje water drinkt. Hierna gaat ze terug in d'r mand en valt vervolgens bovenop de dekens in slaap (waar opzich niets vreemds aan is, dat doet ze wel vaker). Dit hele 'ritueel' gaat op een slakkengangetje en regelmatig blijft ze even stilstaan en zie je haar zo wat denken.

Dit is nu al een aantal weken ongeveer 3 tot 5x per week het geval, zo net gebeurde het weer.

Kan ze dementie/Alzheimer hebben?

Ze is:

12 jaar
Slank
Gespierd
Hyperactief
Altijd in om te spelen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Zoals jij het beschrijft is dit zeker een begin van dementie. Het trage, niet weten wat. De aarzeling en desoriëntatie zijn allemaal tekenen van geestelijk verval.
Je zult straks opmerken, dat zij midden in de kamer blijft staan en niet meer weet waarheen of waarvoor zij zich op pad begeven heeft.
Langzaam zal ook niet meer doordringen als je haar roept. De hele houding is zo herkenbaar, dat mijn man toen onze hond zo was, zei: kijk eens, ze lijkt mijn vader wel. Precies hetzelfde gedrag.

Ander dingen kunnen daarop volgen. Plassen in huis, plas laten lopen in de mand, niet meer weten waar de slaapplaats is. 's Nachts plotseling blaffen of janken zonder aanwijsbare reden.

Dementie en Alzheimer zijn twee verschillende zaken, het gevolg van beide ziekten is hetzelfde. Het gaat erom dat de hersenen niet meer doen wat ze zouden moeten doen. Of ze inactief of verschrompeld zijn is dan niet meer van belang.

Ik ben er van overtuigd dat je het bij het rechte eind hebt.
Geef de hond vastigheid door alles bij het oude te laten, gewoonten en plaatsen waar ze moet eten en slapen. Ze heeft het van nu af aan al moeilijk genoeg.

Het beste gewenst.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor dit uitgebreide antwoord. Van incontinentie is (nog) geen sprake, maar s' nachts blaffen gebeurd heel af en toe. De reden daarvoor is mij onbekend, maar kan net zo goed de trap zijn die een beetje kraakt zo nu en dan. Opvallend is wel dat ze sinds een aantal maanden doodsbang is voor polyfoon ringtones. Als m'n mobiel afgaat, dan blaft ze en als ik m'n mobiel pak is ze doodsbang totdat ik hem weer neerleg. Sinds kort hebben we een nieuwe huistelefoon met jawel: Polyfoon geluid. Ook daar raakt ze van over de zeik, terwijl we voorheen een huistelefoon hadden met monotoon geluid en dat was prima. Ook het luisteren gaat steeds slechter, al twijfel ik of dat kan komen door een slechter gehoor of door haar hersenen. Zo was het vroeger namelijk als de deurbel ging en ze lag in de tuin dan sprong ze gelijk recht overeind en liep naar de voordeur. Nu hoort ze de hele deurbel niet eens meer als ze in de tuin ligt. Achja, ouderdom komt met kwalen. Nog nooit een hond gezien die op 12 jarige leeftijd nog zo actief is in spelen, rennen e.d., ze is niet moe te krijgen. Maar geestelijk dus misschien niet helemaal meer in orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Ivana
12 jaar geleden
Die doofheid kan op zichzelf staan. Is op deze leeftijd heel goed mogelijk. Dat 's nachts blaffen moet je maar niet zoeken in iets wat buiten de hond om gebeurt. Waarschijnlijk is ze verward en de weg kwijt, angstig ook. Bij deze angst mag je een hond wel rustig toespreken en kalmeren. Bij jonge honden mag je bij angst niet troosten, dan wrijf je het in en worden ze steeds angstiger. Dit is iets totaal anders. Mocht ze iedere nacht gaan blaffen, zet haar mand dan naast je bed, dan hoef je er niet zo vaak uit en kan je even ter geruststelling je hand op haar kop leggen en heel zachtjes toespreken.

Andere antwoorden (3)

Alzheimer is bij mensen redelijk helder te definieren, maar alle beschrijvingen gaan uit van een degeneratie van het geheugen en vermogen om woorden te vinden, en het driedimensionaaldenken. Maar bij een hond, hoe slim deze ook lijkt, is dit veel moeilijker te bepalen. Je kunt niet constateren dat hij bepaalde dingen niet meer goed onder woorden kan brengen, je kan niet constateren dat hij afspraken vergeet.
Dat zijn gedrag verandert, dat is wel duidelijk, maar dat betekent nog niet dat het Alzheimer is. Hij is gewoon oud, en weet niet goed wat hij wil: slapen of gaan eten. En halverwege verandert hij van mening, en dan nog een keer. Het kan zijn dat het niets betekent, het kan ook zijn dat de hersenen zijn aangetast zoals dat bij Alzheimer het geval is. Dat valt op basis van jouw beschrijving niet te zeggen.
12 jaar geleden
Ik heb ooit een Mechelse herder gehad die een herseninfarct had gehad. Toen ik hem 's morgens uit zijn mand haalde hield hij zijn kop scheef en dat bleef zo. Zoiets is nogal duidelijk, maar een hond kan natuurlijk ook een tia krijgen, een veel lichtere attack die je niet altijd aan de buitenkant kunt zien, maar toch abnormaal gedrag kan genereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook honden kunnen dement worden en in de war raken.
er is medicatie en dieetvoer om het proces te vertragen, maar net als bij de mens is het niet te genezen.

bij de link meer info hierover
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh geen dank!!!
wens je succes en sterkte met je 'warrige woef'