Mijn labrador is bang voor water. Hoe zorg ik ervoor dat hij het minder eng gaat vinden?

Hij heeft een hekel aan de douche (wassen) en zal nooit gaan zwemmen. Hij loopt alleen door heel ondiep water (alleen de poten zijn dan nat).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het niet onder de douche willen en niet willen zwemmen, zijn twee totaal verschillende dingen. Er zijn zat honden die vreselijk graag zwemmen, maar een broertje dood aan regen hebben en weigeren om dan naar buiten te gaan.

Het niet onder de douche willen, kan samenhangen met de vreemde ruimte waar hij anders niet komt. Het opgesloten zijn in een douchehok en geen kant op kunnen. Als je dan eenmaal binnen bent en je wilt eigenlijk weg (vluchten), dan komt er ook nog zo'n regenbui op je kop. Allemaal nare zaken, waar je een hond of heel vroeg aan moet wennen in fases, of met veel overredingskracht doorheen moet helpen.
Omdat je een hond eigenlijk niet hoort te wassen en alleen afspoelt als het nodig is, zal de gewenning minimaal zijn. Rust en langzaam opbouwen is de enige remedie.

Zwemmen leer je ze in de zomer door zelf het voorbeeld te geven. Een Labrador is een waterhond. Hij heeft zelfs zwemvliezen tussen de tenen. Hij is er voor gefokt om waterwild op te halen na het schot.
Goed, er zijn Labradors die het niet zien zitten. Zoals er Labradors zijn, die met geen verbod uit het water te houden zijn. Trek dus je zwemkleding aan, neem een leuk speeltje in de hand en ga in het water. Eerst kijken of hij je wil volgen zonder lijn. Neem een oever die langzaam afloopt, waar hij dus niet in het water hoeft te springen, maar waar hij in kan lopen. Lukt dat niet dan lijn je hem aan en neem er rustig een half uur voor. Als je zelf verkleumd raakt mag je ophouden. Morgen weer een keertje.
Als je het in zee probeert, doe het dan als de zee kalm is. Golven maken angstig.

Succes en niet overhaasten, dat vergroot de angst. Aanmoedigen met vriendelijke stem en prijzen bij iedere gewonnen tien centimeter.
Doe je best!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!!! ik had een rottweiler die totaal niet van water hield, tenminste zolang het niet zwembaar was dan he. :) het heeft geduurd, en geduurd voor ie erin ging maar had daarna de smaak echt te pakken :) +1

Andere antwoorden (3)

ik had precies het zelfde probleem mijn labrador wou ook nooit in het water maar ik heb het slim opgelost
je moet gewoon zijn lievelingseten boven het water houden dan komt hij vanzelf in het water dat moet je de hele tijd doen gewoon in het water lokken

ik hoop dat het ook bij jou lukt
succes!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Zanahoria;

Een retriever die niet graag zwemt is wel een beetje vreemd, ja. Onze Golden wilde eerst ook alleen maar pootje baden, maar met balletjes gooien in langzaam dieper wordend water ging ze uiteindelijk toch zelf zwemmen. Dat ging zelfs zover dat ze nu met groot plezier van wallekantjes en bruggetjes afspringt het diepe in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plaats van een speetje mee te nemen, dat je zelf uitkiest: Laat de hond op dát moment kiezen wat híj het leukste vindt. Bijvoorbeeld een tak die hij onderweg heeft gevonden, die hij de hele tijd in zijn bek heeft meegedragen. Speel er mee vlak voor het water, doe een trek spelletje ermee, maar pak hem niet áf. Als hij hélemaal fanatiek is geworden trek je de stok uit zijn bek(Wel voorzichtig! Stokken zijn niet zo onschuldig als ze lijken!)
Dan geef je hem een paar commando's, die hij moet opvolgen, en dan gooi je de stok opeens in het water. Niet te diep! Hij moet nog makkelijk kunnen staan, herhaal dit een paar keer en gooi steeds dieper, totdat hij er nét niet bij kan, en hij zijn pootjes wel móet optillen.