Mag je gewoon een vissen op je kamer hebben?

Is er iets dat ik moet weten voor ik vissen in mijn kamer heb? Bijvoorbeeld dat ik zelf dan zuurstofgebrek kan oplopen of iets, ik wil zeker weten dat me niets kan overkomen als ik vissen heb in mijn kamer (kleine goudvissen of andere mooie vissen, geen piranha's of zoiets :P)

Toegevoegd na 48 minuten:
woops, die "een" uit de titel moet weg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (5)

natuurlijk mag dat. Een aquarium met goudvissen is echt niet schadelijk voor je. Of sluierstaarten.
En laat je goed voorlichten hoe je ze het beste kunt verzorgen want dat is ook belangrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag.
Voor je eigen gezondheid kan het geen kwaad.

Voor de gezondheid van de vissen is het een ander verhaal.

Voor mij is het houden van vissen in een kom dierenmishandeling.
Want de mensen die hun goudvis in een viskom huisvesten, zijn of niet op de hoogte van het dierenleed wat ze veroorzaken of het kan ze niet schelen.

Goudvissen zijn bewegelijke vissen die veel ruimte nodig hebben. Een technisch ingewikkeld aquarium is overbodig, maar een goudvis in een kom leidt een slecht leven.

Lees dit artikel:
http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm

Dus als je het goed doet, wens ik je veel plezier met vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik ook dierenmishandeling een vis in een kleine kom
plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor in een kom gaan ze niet, ik geef ze evenveel ruimte als ik zelf zou willen hebben als een vis ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord momo....weg met die ronde kommen!! +
Natuurlijk mag je een aquarium op je kamer.Bedenk wel hoe groot en geen kom zoals al gezegd,verder zou ik tetrea aan bevelen en guppen natuurlijk.Dit zijn echt visjes voor iemand die net begint en ze zijn leuk.Bedenk ook dat voordat je er vissen in kan zetten het wel even duurt.De planten moeten aanslaan en het water moet goed zijn,als je naar een winkel gaat vraag ernaar en als het goed is krijg je veel advies.Ook de inrichting van je aquarium is een vak appart vraag daar ook na.Veel plezier met je vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tetrea is tetra?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja bedoel ik zijn ook verschillende soorten van in div kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het (ben een vreselijk 'viswijf') :O))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lachen!! Jij zegt het!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor, waarom niet? pure feiten
:O)
van vissen op je kamer krijg je geen zuurstof gebrek (tenzij je zonder snorkel of duikfles zuurstof bij ze gaat zitten) :)

de planten maken over het algemeen zuurstof, en en deel zuurstof komt via het wateroppervlak in het water (dit moet dus in beweging zijn voor een goed zuurstof opname)

eerst moet je weten of je warm of koudwater vissen wil. (goudvissen en kweekvormen hiervan koud water, guppen/levenbarende tandkarpertjes en andere visjes in verwarmd water)

vissen in een kom is inmiddels achterhaald. wil je niet gelijk een grote bak in je kamer kan je denken aan een hoger model. denk wel aan de opname van het zuurstof dat bij een kleiner wateroppervlak ook een stuk minder is, dus niet volproppen met vissen!)
een vis moet min. 10x hun lengte aan ruimte hebben.
stelregel: 1cm vis per liter water. In een bak van 54 liter kan dus 54cm vis, wat ongeveer neerkomt op 11 visjes van 5cm lang.

er zijn hele leuke complete setjes te koop (pompje, verwarmingselement, lichbakje)

welke bak je ook start, eerst water erin doen (element instellen en water verwarmen) bodemsubstraat erin planten erin doen. na 2 tot 3 weken kan je de vis erin doen omdat het water en de afwezigheid van de nodige bacterien het water anders ongeschikt maken.

je kan wat 'bodem'visjes nemen (corydoras of botia soort bv) wat visjes in de middenlaag (heel klein schooltje zoals kardinaal tetra) en een solidair levend visje (kersenbuikje, maar zeker geen andere cichliden die worden of te groot, of ze hechten wat teveel waarde aan een ruimer territorium :) visjes voor in de bovenlaag zijn voor de iets verder gevorderden, en bovendien zie je er door de lichtbak niet veel van.

regelmatig levend voer naast het gewone voer, pompje en filtertje schoonmaken, water verversen, ruitjes algvrij maken....
je ziet het wel, het is dus niet iets wat je even doen. bovendien gaat er bij veel mensen die spontaan zijn gestart met een nieuwe hobby de schik er snel vanaf als er een ziekte in de bak zit (dit kan echt binnen een week de hele populatie uitroeien)

laat je dus goed informeren want de ruimte om alles op te schrijven hierover is hier veel te beknopt!

succes mocht je beginnen aan je visjes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel mensen beweren zelfs dat aquaria goed voor je zijn, het verlaagt je bloeddruk en zorgt voor een luchtvochtigheid.
Ik raad je aan om lid te worden van een forum over aquaria, bij voorkeur www.aquaforum.nl
Vergis je niet, deze hobby kost veel tijd en geld, wil je het goed doen. Ik heb nu een 80cm bak, daar ben ik zo'n 5 uur per week mee bezig. Dat doe ik met veel plezier, aquaria zijn zo leuk omdat deze hobby veel minder oppervlakkig is dat bijvoorbeeld hockey (als ik nu iemand heb gekwetst, dan spijt me dat). Je leert latijnse namen, een deel geneeskunde, veel scheikunde, plaatsen van landen en veel meer.
Vergis je niet, maar veel plezier