Hoe kan dit?

Een van mijn kippen heeft vanmorgen een mini ei gelegd.
Hij is zo groot als een duiven ei. Hoe kan dit gebeuren en stel dat het een bevrucht eitje was, zou er dan een minikuiken uitkomen?

Toegevoegd na 58 seconden:
Het eitje was ook niet glad, het had allemaal spikkeltjes kalk en voelde ruw aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dit is een niet volgroeid ei! Mijn kippen (heb er 6, waarvan er 1 dit ook wel eens heeft gehad) maken dan ook een enorm lawaai alsof zij ook stom verbaasd waren. Ik ben ermee naar de boer geweest, die had het erover dat dit vaker voor kan komen bij dezelfde kip. Heel zielig want inderdaad kan je het zien als een miskraam! Er zit dus ook geen kans van leven in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

mogelijk is jouw kip door het paashaantje bezocht..
er had een mini-kuiken uit kunnen komen.
niet glad, spikkeltjes kalk en ruw
allemaal door het paashaantje.
dit komt zelden voor.
hartelijke groet, Eleo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden ook een kip die dat deed,
het was volgensmij een teken dat hij geen eieren meer ging leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve te grote of te kleine eieren, met 1 dooier of dubbeldooiers heeft men ook windeieren.
Dat komt weer door kalktekort om een schaal te vormen.

Windei (vogel)
Windeieren zijn eieren zonder hun kalkschaal oftewel enkel de vruchtzak; de eieren zijn hierdoor niet levensvatbaar. Andere benamingen zijn ook wel scheet en hanenei.

Inhoud

1 Etymologie
2 Oorzaak
3 Behandeling
4 Spreekwoordelijk

Etymologie

De term werd ontleend aan het Latijnse ova subventanea. Ova betekent ei, ventus betekent wind: men meende dat windeieren door de wind oftewel door de adem van de goden werden bevrucht.

Oorzaak

De oorzaak van windeieren is een tekort aan calcium bij de vogel. Het is mogelijk dat dit bij de vogel zelf ligt, maar kan ook duiden op een calciumtekort in het voer. Het lichaam van de vogel bevat dan te weinig kalk om de schaal van het ei te kunnen vormen.

Behandeling

Om de windeieren te voorkomen, is het noodzakelijk om de vogel extra calcium toe te dienen. Dit kan bijvoorbeeld door karnemelk door het water te mengen, door gemalen schelpen door het voer te mengen of door hier zelfs oude eierschalen voor te gebruiken.

Door het toedienen van extra vitamine D kan men de opname van kalk door het lichaam stimuleren.
In zeer zeldzame gevallen kunnen windeieren duiden op een ontsteking van de eileiders of op paratyfus.

Spreekwoordelijk

De term wordt gebruikt in de zegswijze "dat zal geen windeieren leggen": dit betekent dat men verwacht voordeel te behalen op het onderwerp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook geen windei, want een windei heeft geen schaal.
zondag
12 jaar geleden
Je weet dat dit geen windei is en toch schrijf je een halve meter tekst over een windei; WAAROM?