hoe krijg ik controle over mijn galop

stap draf alles gaat goed ze is prima ontspannen maar zodra het op galop uitkomt springt mijn paard als een bezetene in galop en is niet meer te stoppen ook als ik haar op de volte zet gaat ze de andere kant op totaal niet ontspannen dus iemand tips ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (6)

Blijf rustig zitten en ga niet in je beugels staan. Zorg ervoor dat je via een rustige draf in galop springt. Wordt niet zenuwachtig, je paard voelt dat aan!
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer kleine ophoudingen te maken met je handen. Kleine kneepjes in de teugel geven dus. Ook kan het helpen om misschien een keer een prive les te nemen zodat iemand met veel verstand van paarden er naar kan kijken. Meestal kan zo iemand je tips en oefeningen geven. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens wat meer teugel te geven als je in de galop zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit alleen als je op haar zit of ook aan de longeerlijn? Als het tijdens het longeren wel moeiteloos gaat zit er dus iets niet goed in jullie communicatie tijdens het rijden. En is dit het geval op allebei de handen of maar op 1 hand? Als je dit soort dingen gaat proberen uit te zoeken kom je misschien wel bij een oorzaak. Belangrijk is wel dat als het gebeurd als je op haar zit je zoals het antwoord hiervoor als zei, vanuit een rustige arbeidsdraf moet aanspringen. Gaat ze al sneller draven dan terugnemen en opnieuw proberen aan te springen. En ook opletten dat ze wel in de goede galop aanspringt. Vraag of iemand in de bak wil staan om even goed te observeren wat er gebeurd als je wil overgaan tot galop. En laat diegene het ook proberen zodat jijzelf even kunt kijken wat er dan gebeurd. Misschien zie je wel iets waar je aan kunt werken. En vooral......blijf rustig en geduldig, ga nooit schreeuwen naar je paard of haar slaan. Ik weet heel goed dat het erg frustrerend kan zijn maar dit soort uitbarstingen werken enorm averechts bij paarden. Ze moet jou volledig vertrouwen, dus blijf altijd liefdevol, kalm en rustig. Heel veel succes ermee!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Lief van je. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry wat jij daar zegt ben ik al langer dan 1 jaar mee bezig en longeren doet ze niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je klinkt een beetje snauwend maar dat kan ook aan mij liggen. We proberen je allemaal te helpen hè. Maar zoals ik al bij een ander antwoord als reactie had gezegd zou ik haar eerst weer vertrouwd laten worden met het longeren. En daar dan de overgangen in oefenen en later wanneer dat goed gaat vragen of iemand haar wil longeren terwijl jij eropzit. En dan ook weer die galop-overgangen oefenen. Maar omdat je zegt dat je al een jaar aan het proberen bent, ik hoop regelmatig, consequent en geduldig, en er geen verbetering is, is het misschien verstandig om een goede instructeur te zoeken voor een aantal privélessen om het probleem te vinden en op te lossen.
Zonder te weten wat de reden is waarom je paard zo hard gaat, is het moeilijk te vertellen wat je er tegen kan doen. Een keertje (prive)les van een goede instructeur is zeker aan te raden, die kan kijken of ze het probleem begrijpt. Heeft je paard gewoon te veel energie? Dan kan je bijvoorbeeld haar voor het rijden longeren zodat ze kan uitracen, en dan dat longeren steeds korter maken (eerst bijvoorbeeld half uur, dan 25 minuten, dan 20 min, dan 15 min etc) als ze daarna bij rijden rustig is. Maar wat ook oorzaken kunnen zijn is gewoonte (het paard krijgt elke keer de kans om te crossen en leert het zichzelf zo aan), verveling (de rest van de rijtijd doet hij elke keer weer de zelfde soort oefeningen waardoor er voor het paard geen lol meer aan is, en hij zijn plezier dus haalt uit het lekker de benen strekken), een trauma bij je paard, een zere rug door bijvoorbeeld verkeerd zadel, of dat je verkeerde hulpen gebruikt/geen correcte houding hebt waardoor je paard gaat stressen omdat hij het niet meer begrijpt. Denk goed na over de oorzaak, er kunnen heel veel verschillende dingen achter zitten. Wat de reden ook is, ga niet in de beugels staan maar maak je 'zwaar' in je zit, en ga niet aan de teugels hangen/trekken om hem te laten stoppen. Dit doet hem alleen maar pijn en dan gaat ie alleen maar nog harder rennen, om er tegen in te gaan. Onthou dat een paard nooit niet luistert om jou gewoon even te pesten, maar dat hij alleen iets voor je doet als hij zelf het nut van de actie in ziet, of er geen bezwaar tegen heeft. Als hij lekker veel energie heeft en wil rennen, snapt hij niet uitzichzelf waarom jij langzamer wil...

Maar zoals ik al zei is het schriftelijk slecht uit te leggen omdat we geen oorzaak kennen. Durf om hulp te vragen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijf rustig doorzitten. Als je paard dan al ineens harder gaat lopen, probeer het dan opnieuw, net zo lang totdat je paard ontspannen draaft. Gebruik bij het aanspringen niet teveel hulpen (dus bijv. alleen je benen) en blijf rustig zitten. Oefening baart kunst! Als je paard dan echt niet rustiger wordt, is het misschien een idee om je paard eerst los te gooien / te longeren om daarna pas te gaan rijden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
losgooien helpt jammer genoeg niet en longeren is ze verleerd omdat mijn beirijder het nietmeer heeft gedaan :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je kunt haar dan toch gewoon langzaam aan weer vertrouwd maken met 't longeren? Ze heeft 't gekund dus zal het haar vrij makkelijk weer te leren zijn,