Waarom gaat een hond in de uitwerpselen van andere dieren rollen?

Het liefst in de duivenstront.Heeft dat oook met zijn geurvlag afgeven te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

geur versprijding. honden vinden stank lekker. en als ze een luchtje lekker vinden willen ze dat bij zich dragen.
niet wetende dat als ze rollen thuis weer helemaal schoongemaakt worden onder de douche of in bad ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
Niemand kan je met zekerheid vertellen waarom je hond dit doet.

Er zijn deskundigen die zeggen dat dit gedrag te maken heeft met het markeren door middel van hun eigen geur. Dus het is niet hun bedoeling even een 'lekker' geurtje op te doen maar juist hun eigen geur achter te laten. Ze willen de geur overtreffen. Dit is hun terrein en dat willen ze aan anderen laten weten.

Anderen zeggen dan weer dat dit gedrag van de wolf komt. Hierbij is het dan juist wél de bedoeling om de geur over te nemen. De wolf zou over kadavers of mest rollen om zo zijn eigen geur te camoufleren en de geur van het prooidier over te nemen en zo dichter bij zijn potentiële maaltijd te kunnen komen.

Een ander verklaring is dat de hond gewoon echt helemaal gek is op de geur en zich in een soort extase wentelt in deze overwelmende geur. Dus hij heeft hier niet echt een goede reden voor maar vindt het gewoon heerlijk en ontspant zich lekker door er overheen te rollen. Gewoon om te genieten dus.

Het is in ieder geval een feit dat een hond die door de viezigheid gerold heeft heel wat extra aandacht krijgt van andere honden. Zou hij het daarom misschien doen? Misschien denkt hij dat wij hem dan nog leuker vinden. Hij vindt het in ieder geval heerlijk ruiken, alleen begrijpt hij maar niet waarom wij dit geurtje niet kunnen waarderen.
Wie weet?

Ja, als je hond eens kon praten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft iets te maken met de jacht, hoe precies weet ik niet.
Maar als ze b.v in een dode vogel of iets dergelijks rollen, ruiken andere dieren, als ze op jacht gaan, hun niet.
Dus een soort bescherming van de eigen geur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond rolt het liefst in rotte vis, maar is nog nooit op zee geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden zijn net mensen; ze prefereren 'exotische' luchtjes zoals van paardenmest of rotte vis boven hun eigen geur.