kan een poes zelf de bevalling tegenhouden?

ik heb wel eens gehoord dat een poes haar bevalling kan tegen houden.. is dat waar? onze poes gaf gisteren tekenen dat ze ging bevallen klagend miauw, graven tussen de dekens, niet willen dat ik wegga.. maar nu doet ze weer heel normaal.

Weet jij het antwoord?

/2500

Op de vraag of poesjes de bevalling tegen kunnen houden: Ja, dat kunnen ze. Als een poes zich niet veilig voelt en geen goede plek kan vinden om te baren, houdt ze de bevalling (onbewust) tegen. Ooit hier in huis een Siamees gehad, die de hele baring zeker 5 dagen heeft tegengehouden. Er waren schilders in huis en derhalve vreemde geluiden en geuren. Ze was onrustig, heel onrustig. Omdat het om een raskat ging en ik haar dus had laten dekken, wist ik precies wanneer het uiterlijk zou moeten gebeuren. Ten einde raad heb ik haar (en mezelf) opgesloten in de donkere kamer (foto-ontwikkelkamer) op zolder. Pas toen kreeg ze het vertrouwen en het gevoel van veiligheid terug. Binnen 8 uur was het hele nest van 6 Siameesjes geboren. Wat jouw poes betreft: het kan een voorbode zijn. Het kan ook dat ze niet kan baren door een dwarsligger of een dood kitten. Als ze echt tekenen geeft van persweeën en het houdt telkens weer op, dan moet je even de dierenarts om raad vragen. In dat geval moet er worden ingegrepen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100