kan een poes zelf de bevalling tegenhouden?

ik heb wel eens gehoord dat een poes haar bevalling kan tegen houden.. is dat waar? onze poes gaf gisteren tekenen dat ze ging bevallen klagend miauw, graven tussen de dekens, niet willen dat ik wegga.. maar nu doet ze weer heel normaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Op de vraag of poesjes de bevalling tegen kunnen houden: Ja, dat kunnen ze.
Als een poes zich niet veilig voelt en geen goede plek kan vinden om te baren, houdt ze de bevalling (onbewust) tegen.

Ooit hier in huis een Siamees gehad, die de hele baring zeker 5 dagen heeft tegengehouden. Er waren schilders in huis en derhalve vreemde geluiden en geuren. Ze was onrustig, heel onrustig. Omdat het om een raskat ging en ik haar dus had laten dekken, wist ik precies wanneer het uiterlijk zou moeten gebeuren.

Ten einde raad heb ik haar (en mezelf) opgesloten in de donkere kamer (foto-ontwikkelkamer) op zolder. Pas toen kreeg ze het vertrouwen en het gevoel van veiligheid terug. Binnen 8 uur was het hele nest van 6 Siameesjes geboren.

Wat jouw poes betreft: het kan een voorbode zijn. Het kan ook dat ze niet kan baren door een dwarsligger of een dood kitten. Als ze echt tekenen geeft van persweeën en het houdt telkens weer op, dan moet je even de dierenarts om raad vragen. In dat geval moet er worden ingegrepen.
Ivana
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Sabrina, het zal wel vóórwerk zijn. Misschien komen ze vannacht. Die kinderen van jou storen haar echt niet. Daar is ze aan gewend. Ze zal wel wachten tot alles rustig is in huis en de kindjes slapen.
Als de poes verder gewoon is, eet en nog naar buiten wil, moet je maar rustig afwachten. Het gekke is dat je weet wanneer ze weeën heeft, omdat je ze zelf hebt gehad herken je het onmiddellijk. Dat is geen grapje hoor. Je zult het ervaren.;-)
Succes en sterkte. Als dit de eerste keer is, is het best spannend, maar ook vreselijk mooi!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi verhaal van de siamees. ik zou er niet aan moeten denken om mijn blagen destijds 5 dagen langer binnen te houden OMG! heb ook een keer een nestje gehad en had ook medelij met de dikke bolle poes. bij de bevalling was ik erbij (de pers kater van ons kon toen nog voor nageslacht zorgen. dus de datum was me ook bekend.
1 jong lag andersom en was erg fors, daar heb ik haar mee moeten helpen. deze kitten was blauw maar heb het op gang gekregen.
met de navelstreng deed moederpoes niets dus dat heb ik ook voor mijn rekening moeten nemen. zorg dus dat niet onvoorbeidt bent. schone handdoeken, spul om je handen te onsmetten, steriel schaartje, alcohol, en het nummer van de dierenarts naast de foon!
ik denk dat dit kraampakketje nog wel aangevuld kan worden, en anders denk ik dat er hier mensen nog hele nuttige tips kunnen geven. veel succes, ook voor je kat natuurlijk!
Ivana
13 jaar geleden
Heb je geen idee wanneer ze gedekt is? (+ 63 dagen ongeveer)
Ivana
13 jaar geleden
Gefeliciteerd Sabrina. Heeft Missy het alleen geklaard? Geweldig om te zien zeker. Je was er toch bij? Neem de kleintjes af en toe in de hand voor de socialisatie naar mensen toe. Laat je kinderen één keer per dag de kleintjes met een vingertje aaien, maar alleen als je er zelf bij bent. Zeg verder dat ze de kleintjes niet moeten storen, dat ze moeten slapen om te groeien. Kinderen leren heel veel van zo'n nest.
Ik wens je een leuke tijd. Mocht de poes met de kleintjes gaan slepen, dan heeft ze daar altijd een reden voor. Het kan zijn dat ze de plaats te onrustig vindt of omdat ze na drie weken de kittens een beetje dichter bij de familiekring wil brengen. Help haar dan een aanvaardbaar nieuw plaatsje te vinden. Als het kan, moet je de kittens pas op een leeftijd van 10 weken naar de nieuwe eigenaar laten gaan. Dan zijn ze pas stabiel genoeg om een zelfstandig leven aan te kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beschuit met MUISJES!!!!
gefeliciteerd stiefmam :))
Ivana
12 jaar geleden
Sabrina, bedankt voor het complete leuke verhaal van de geboorte. Je doet het fantastisch !!!!!!
Groetjes en veel plezier,
Ivana