Wat moet ik doen met per ongeluk geboren hamsters?

Ik heb een week geleden een goudhamster gekocht, het is een vrouwtje. Ik heb er per ongeluk niet opgelet dat de hamster geslacht-gescheiden was in de winkel. Nu zijn er per ongeluk 7 hamsters geboren. Wat moet ik hiermee doen, hoe moet ik ze verzorgen tot ze groot genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weggeven aan een dierenwinkel of ruilen voor een nuttig attribuut. (voeder of waterbak/fles)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet op marktplaats zetten in ieder geval, dan belanden ze als voer voor slangen etc. Yak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik klein was heb ik hamsters gehad. als ik er goed over nadenk, dan denk ik er nu ook eentje zou willen hebben. wat kost een kooi voor een hamster? misschien wil ik er een overnemen van je, als je dat geen probleem vind... :) Toegevoegd na 7 minuten:
vindt ipv vind :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n bak heb je nieuw rond de €20.- Maar echt coole heb je al vanaf een tientje op marktplaats. Lang leve marktplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de AH...???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de draagtijd is toch zeker 2 weken, dus de hamster moet al zwanger geweest zijn voordat jij hem kreeg.

Antwoorden (8)

Ik verkocht mijn jonge hamsters aan de dierenwinkel toen ze oud genoeg waren. Ze wilde ze graag hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Jonge hamsters drinken eerst bij hun moeder, als ze uit het nest komen eten ze met de moeder mee. Je kunt ze een paar blaadjes paardenstekken en gras geven, stukje oud brood en graan. Het zijn makkelijke dieren, maar komen pas tegen de avond in actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zeker, je kan ze niet aan hun lot overlaten. En dan goede tehuisjes vinden voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mama-hamster weet precies hoe ze ervoor moet zorgen, dus daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Zorg wel goed voor mama-hamster, extra voer, schoon water en een beetje extra rust is geen overbodige luxe.
Maar je moet straks wel een goede plek hebben voor die hamsters. Vraag in je omgeving of iemand geïnteresseerd is of liever nog: benader de plaatselijke dierenwinkel want het is beter dat mensen weloverwogen kiezen voor zo'n beestje dan dat jij het anderen min of meer opdringt.

Zie bron voor meer info over de verzorging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua verzorging van een nestje hamsters hoef je niet veel bijzonders te doen, mamahamster doet dit voor je. Zorg voor voldoende eten en drinken. Laat het nestje met rust zolang de hamstertjes zelf het nestje nog niet hebben verlaten.
Als je contact opneemt met de dierenwinkel waar mama vandaan komt, zal je ongetwijfeld de baby's daarheen mogen brengen als ze oud genoeg zijn. Dat kan vanaf een week of 5, doet dit ook, want zij kunnen (hopelijk) de hamsters sexen en scheiden, want vanaf 4/5 weken zijn de kleintjes ook al geslachtsrijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dierenwinkel terug gaan en dit vertellen. Ik heb precies hetzelfde eens gehad. De jonkies bij de moeder gelaten tot ze een week of 4 a 5 oud waren (niet langer want dan kunnen ze alweer kindjes maken!). Toen ik de kinderen daarna naar de dierenwinkel bracht gaven ze me er tot mijn verbazing nog geld voor ook!

Bij mij was dit al enkele dagen nadat ik de mama gekocht had, ik was dus nog niet aan haar gehecht geraakt. De dierenwinkel nam mama hamster ook terug en zelf heb ik toen een jonkie gehouden: veel leuker, een hamstertje dat je zelf hebt zien geboren worden en opgroeien. Een babyhamster maak je ook veel gemakkelijker tam dan eentje die al ouder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg dat de moeder voldoende eiwitten krijgt (een hamster kan een of meerdere zwakke jongen weleens opeten!) ze heeft ook behoefte aan extra voeding dus hou dit ook in de gaten.

laat de jongen en moeder de eerste week (ook schoonmaken hok dus) met rust.
na een week kan je de jongen voorzichtig gaan oppakken (hou er rekening mee dat het humeur van mama hamster om kan slaan hierdoor!)

vertel de dieren winkel dat je een nestje hebt omdat je een drachtige hamster bij ze hebt gekocht en je niet weet waar je met de jongen naar toe moet. vaak nemen ze de jongen aan en gaan deze de verkoop in.

hamsters groeien en ontwikkelen zich razend snel. na 3- 3 1/2 week kunnen ze bij de moeder weg, anders zit je binnen de kortste keren met een inteelt van heb ik jou daar. wil de dieren winkel je hamster niet aannemen zoek dan alvast naar andere opties! vanaf 4 weken zijn de meeste jonge hamsters vruchtbaar en zullen ze elkaar ook minder aardig gaan vinden (lees vechten)
ook moeder hamster heeft het dan ook wel gehad met haar kids.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ze gaan verkopen en er misschien 1 zelf houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je de hamster zo kort geleden (en dus zwanger) gekocht hebt, moet de dierenspeciaalzaak iets doen om jou te helpen. Je hebt immers één hamster gekocht en niet 8. Het minst wat ze kunnen doen is, als je niet zelfde baby's wilt verkopen, dat zij ze van je overnemen.