Wat is hotspot precies bij honden?

Ik hoor steeds vaker mensen over hotspot bij hun hond en dat dit besmettelijk is. Maar wat is het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Hotspot is een acute natte pyodemie of nattend eczeem. Een hotspot is een snel optredende, oppervlakkige huidinfectie. Het begint meestal met een ronde plek, die opgezwollen en etterig is. Het is een plek waar veelal geen of weinig haar op zit. De plek jeukt, hierdoor gaat een hond likken en bijten, de plekken kunnen hierdoor in een paar uur heel ernstig en groot worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer info over oorzaken, de behandeling etc. hier: http://www.newfoundlander.info/hotspot.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hotspot is een ontstoken plek op de huid bij de hond.
Het ziet er vies uit en vaak zie je ook een kale plek ontstaan
Een hotspot is niet besmettelijk alleen vervelend en licht pijnlijk voor de hond.
Andere honden likken er namelijk graag aan en hij zelf ook.
Wij houden de plek meestal gewoon schoon door goed uit te spoelen met de douche op lauw water. Honden krijgen deze hotspots vaak in buurtvijvers, waar in ook eenden zwemmen.
Beter is het om de hond te laten zwemmen in een wat grotere plas.

Een antibioticacreme helpt meestal al vrij snel.
dus ff naar de dierenarts.

Toegevoegd na 8 minuten:
wij hebben 2 duitse herders en maken het elke zomer wel 1 of 2 x mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hot spot is een vurige, vochtige plek op het lichaam van een hond of kat. De huid jeukt, irriteert en doet pijn.

Het dier blijft likken, krabben en bijten om er van af te komen, maar het helpt niet. Jeuk en pijn worden erger en de plek wordt groter – en daarmee de kans op een bacteriële infectie.

Heeft uw hond een hot spot? Dan kunt u hem verlichting geven door het haar rondom de plek weg te knippen en de vurige huid voorzichtig met verdunde betadine of biotex te deppen. Beide hebben een desinfecterende, drogende werking.