Gecoupeerde honden staart, alleen bij rashonden?

Werden de staarten van honden alleen gecoupeerd bij ras honden of ook bij bastaard hondjes?
(Ik weet dat het nu bijna niet meer gebeurt, ik ben er ook op tegen. )

Toegevoegd na 32 minuten:
Het gaat nl om een hondje die we hebben gehad en er is een discussie over het ras. We hebben hem opgevangen en wisten nooit wat het ras was, tot dierenarts zei, het kon wel een australische terrier zijn. Maar die zijn veel lager bij de grond en langer. Nu was iemand de vorige eigenaar tegengekomen en die zei dat het waarschijnlijk een bastaard was met yorkshire. Vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Het werd, puur voor het gemak, ook wel eens gedaan bij bastaards, die met hun zwaaistaart van alles van de tafel zwiepten. Triest, maar waar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze deden dat vroeger ook om kanker te vermijden. Want echte honden liefhebbers zullen het ook vreselijk vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werd voornamelijk gedaan bij jacht en zwerfhonden, daarbij was hel lastig van die lange zwabbers aan je lichaam te hebben, die konden alleen maar beschadigen. Tegenwoordig is het in nederland verboden!! Gelukkig!!! Want de manier waarop het gedaan werd was nou niet bepaald.... Aardig....

Toegevoegd na 9 uur:
Het kan ook om medische rede gedaan worden, dat kan ook de rede zijn dat het bij jou hondje gedaan was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het couperen van de staart, en bij sommige rassen ook een deel van de oren, werd alleen gedaan bij rashonden, zoals bijvoorbeeld de bouvier.
Dat had niks met de functie van staart / oren te maken, maar alles met dat men dat "mooi" vond.
Gelukkig is het couperen van de oren bij honden sinds 1 oktober 1996 in Nederland verboden en het couperen van de staart sinds 1 september 2001, behalve natuurlijk, als dit medisch nodig is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Couperen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige honden worden geboren zonder staart (ook kruisingen) maar officieel mag couperen niet meer.
helaas zie je het nog steeds en lijkt het weer meer voor te komen. lang niet alle honden worden in het buitenland gecoupeerd en lang niet alle honden met gecoupeerde oren en staart zijn import.

ik weet dat er jaren na het verbod nog een veearts!!!was in overijssel die vrolijk aan het couperen sloeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan te weten dat als er nu rashonden gecoupeerd worden dat het na de (geloof ik) 8ste week is, omdat dan de stamboom pas rond is en als de hond gecoupeerd is krijgt de fokker daar geen stamboom meer voor... Hondje moet doen soort van opnieuw leren lopen.. Echt sneu :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het slaat toch helemaal nergens meer op?
die onderdelen zitten niet voor niets aan een dier. stel nu dat ik die oren van mijn kids overbodig vind omdat ze niet optimaal gebruikt worden, en toevallig helemaal weg ben van Spock uit die SF serie dus puntoortjes mooi vond. man... de huisarts ziet mee aankomen zeg met een verzoekje tot couperen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha ja dat zou wat zijn xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar....het gebeurt wel!!! We noemen het dan niet couperen, maar corrigeren. Wijduitstaande oren worden weldegelijk "gecorrigeerd"...en wat te denken van alle strakgetrokken lellen en vellen? Het overtollige vel wordt toch echt "gecoupeerd"...
Gelukkig maar, dat we geen staart meer hebben!!!
We leven in een raaaaaaaaaaaaare wereld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, het is maar net wat en wie je wil zijn natuurlijk he.
michael jackson was het ook niet eens met zijn raseigen kenmerken, maar het is er zeker niet beter van geworden om hieraan te klungelen en te kloten. het blijft gewoon onzin idd, tenzij het echt noodzaak is
je struikelt over je buik, de oren slaan voor je ogen, de hangende oogleden raken je wangen, je borsten moet je oprollen zoals de bekende afbak croissants etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waaaahahahaha, die van die afbakcroissants....
Euc, heb je mijn pb gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja had er 1 teruggedaan, maar computer heeft kuren. (het takkeding!!!)
moet nu ff weg maar kijk later hoe het kan en dan doe ik nog ff een nieuwe reactie via PB. :)