Is het mogelijk van de politie een opgeleide politiehond te kopen?

Ik wil graag een politiehond als huisdier gewoon voor de algemene veiligheid voor mij en mijn andere hond,maar weet niet op dat überhaupt toe is gestaan om als gewone mens een politiehond als huisdier te houden.
Mijn hond heb ik zelf ook op een hoondeschool gedaan in zijn jonge jaren en er is gekeken op men van hem een reddingshond of politiehond opleiden kan,maar helaas is mijn lieve hond er niet voor geschikt,hij is te speels en te lief.Dus mijn hond is ook echter geen waakhond hij blaft nooit als iemand aan de deur komt.Bij mij in de beurt wordt vaak ingebroken daarom wil ik graag een hond de heel waakzaam is en als ooit een inbreker bij mij inbreekt dat ik dan bescherming heb door een waakhond.En mischien leert mijn hond dan ook dingen van de waakhond dan heb ik gelijk twee.
Zo mischien weet iemand van jullie hier meer over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Hoi!

Je vraag is me geheel duidelijk, het antwoord is gecompliceerder. Want een hond die getraind is voor bijvoorbeeld politiehond is een wapen. En in verkeerde handen is zon wapen levensgevaarlijk. Als een politieagent met zon hond gaat werken moet hij/zij ook eerst hiervoor opgeleid worden. Dus voor u vermoed ik dat zon hond een groter gevaar vormt dan een mogelijke inbreker.

Wat u natuurlijk kan doen, is zelf een pup gaan aanschaffen en hier zelf mee gaan trainen. IPO of KNPV echter is dit wel een intensieve sport en bent u gemiddeld 3x per week met training bezig. Maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het heel leuk is om te doen. En u groeit samen met uw hond op in het trainen hiervan. Een volwassen hond kopen die u niet kent is een enorm risico en raad ik u ook absoluut af.

Er zullen vast 'waakhonden' te koop zijn. Maar als u er geen bezwaar tegen heeft om deze in een kennel te stoppen en verder er niet naar om te kijken en alleen voer te geven wie ben ik dan om u hierin af te wijzen.

Alleen vrees ik dan dat er binnenkort weer een stukje in dr krant staat.. "eigenaar gebeten door" zoals helaas maar al te vaak gebeurd. En neemt u van mij aan.. dat is niet omdat het een valse hond is, maar een verkeerde begeleider.

rest mij nog te zeggen.. succes met de sport! het is echt een aanrader.

Komt u anders eens kijken op 22 mei, dag van de hond.
http://www.kgp-westbrabant.nl/index.php/dag-van-de-hond

met vriendelijke groet,

Berrie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan een 'uitgewerkte' hond kopen.. Weet niet hoe dat traject in z'n werk gaat maar het zal niet hetzelfde gaan als wanneer je een hond uit het asiel haalt.. Het is vaak wel zo dat de politieagent die jaren met die hond heeft gewerkt 'm zelf houd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
politiehonden worden eerst particulier opgeleid op een hondenschool. ze krijgen dan al een boel vaardigheden aangeleerd. De beste honden worden vervolgens door de politie geselecteerd en krijgen bij de politie nog extra training.

Honden die net niet goed genoeg bevonden worden, zijn gewoon te koop. Realiseer je echter wel dat dit meestal niet de meest geschikte honden zijn, om in huis te hebben.

Politiehonden die actief in dienst zijn geweest en in verband met de leeftijd of bepaalde ongemakken met pensioen worden gestuurd, worden meestal geadopteerd door de politie geleider, zodat ze nog een mooie oude dag kunnen hebben. Komt ook omdat geleider en hond vaak jaren lang samen hebben gewerkt en maatjes van elkaar zijn geworden. Deze honden komen eigenlijk nooit vrij op de markt. Zou ook te gevaarlijk zijn, om als onbekende zon hond in huis te nemen. Kans op ongelukken is dan erg groot.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij te lezen dat de honden eigenlijk niet beschikbaar komen. Ik moet er niet aan denken in wat voor handen ze zullen vallen wanneer dit wel t geval zou zijn.
Kijk ook hier voor zinnige info: http://www.goeievraag.nl/vraag/verantwoord-oud-politiehond-huisdier-nemen.85557

Misschien is het net zo handig om een hond van een waakzaam ras te kopen of uit het asiel te halen.
Bedenk wel dat waakzaamheid vaak samengaat met blaffen, en sommige waakse honden blaffen dus ook als er buiten iemand langsloopt, als ze in de tuin een dier horen scharrelen, noem maar op. Dat kan heel vervelend zijn, voor jou èn je buren.

Daarnaast ken ik akelige verhalen over honden die dood zijn gegaan omdat een 'slimme' inbreker eerst even een stuk vlees met gif door de brievenbus deed :-(

Een andere optie kan zijn om te zorgen dat je sloten goed zijn (en ook je eigen gedrag daarin - ik zag gisteren weer veel huizen waar niemand was maar wel ramen open stonden - dan helpt de deur op slot doen ook niet meer). Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.politiekeurmerk.nl/