Wat is de oorzaak van ontstoken ogen bij een houitduif?

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden hebben wij een jonge houtduif gevonden.
Nu is hij ziek. Hij zit soms bol, neusdoppen nog wel roze/rood. Gaat niet op de stok zitten (alleen op de bodem). Eet tegen de avond wel goed, maar drinkt weinig terwijl hij daar makkelijk bij kan. Wij geven hem dus maar water.
Zijn oogleden (vooral de ondersten) zijn enorm gezwollen en hangen er als een soort zakjes onder.
Er komt een geleige afscheiding uit. Hij veegt zijn ogen steeds af op zijn rug waardoor deze er vies en piekerig uitziet. We hebben bij de speciaalzaak een zalfje gekregen tegen wratten, maar dit helpt niet.

Heeft iemand een idee? Wat kunnen wij er aan doen?

Met vriendelijke groet, Marijke.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Naar de dierenarts met dat arme beest! Zal wel een infectie hebben, heeft antibiotica nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de dierenarts een tubetje "Terramycine" halen,das een heel klein tubetje en werkt echt geweldig,ik gebruikte het als mn ratten ontstoken ogen hadden,kost €8 geloof ik en je hebt er maar een paar keer per dag een beetje van nodig.
Beetje op je vinger doen en dan aan de onderkant van het oogje erin smeren,zo weet je zeker dat het er echt in zit.
Het is geel doorzichtige zalf.

Succes !
Ben erg benieuwd hoe het gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan ornithose zijn, of herpes.
kijk of er in je buurt een dierenarts zit die in vogels gespecialiseerd is.
het beestje heeft vermoedelijk oogzalf en een antibioticum nodig.
Rieneke1
13 jaar geleden
Heeeeeeeel snel naar een dierenarts!!!
Als hij niet meer geholpen kan worden, dan is in laten slapen naar mijn mening het meest diervriendelijke wat je voor hem kunt doen.
Er zijn dierenartsen, die geen kosten rekenen voor dieren uit de natuur.