hoe kan je een kat trucjes leren?

zoals poot, zit, rol en apporteren en aan een tuigje lopen daar heeft ze nooit zin in en ze sputtert tegen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is rieneke? Die weet het vast en zeker! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een kat geen hond.Een kat leer je geen poot geven ed.
Rieneke1
13 jaar geleden
@joni, af en toe slaap ik een paar uurtjes ;)

Het beste antwoord

het is goed mogelijk een kat trucjes te leren.
ik ken een maine coon die een koprol doet, dood gaat liggen, en een high five geeft.
verdiep je eens in clickertraining, dat is een goede manier om katten iets te leren.
realiseer je dat een kat een korte spanningsboog heeft.
je kan dus beter wat vaker en kort trainen, dan verliest de kat de interesse niet.
succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
http://home.planet.nl/~dalum011/gr_clickertraining.htm
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn noorse boskat kon een achterwaartse salto maken :)

Andere antwoorden (6)

Je kan een kat van jongs af aan trucjes leren. Door hem met een balletje te spelen. Of een muisje die kan je kopen in een dierenwinkel. succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bv. 'zit' wil leren, continue 'zit' zeggen tot dat ze vanzelf een keer gaat zitten, en dan een stukje ham o.i.d. geven. Herhaal dit een paar keer, een tijd lang. Net zolang tot je merkt dat ze echt gaat zitten zodra je 'zit' zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet zo makkelijk om een kat iets te leren.
ze zegeen dat katten juist dat dien wat je niet wilt dat ze doen.
dan kun je beter een hond nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat kan ook zit op en lig je moet katten snoepjes kopen en dan elke dag oefenen dan lukt het wel hoe oud de kat is maakt niet uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met mijn ex samen hebben we de kat rollen geleerd door de hele tijd geduldig "roll over" te zeggen en daarbij met onze hand een vertikaal cirkeltje te maken. Toen hij het begreep ging hij inderdaad rollen. Speelmuizen die door ons geworpen werden bracht hij zelf vrijwillig terug. Een poot geven of op commando zitten hebben wij hem nooit geleerd. Dat hoort niet bij een kat, vind ik.
Mijn kat die pas dood is rolde soms ook als ik het vroeg en dat gebaar maakte.

Alle katten die wij samen hadden en degenen die ik later nog had gingen vrijwillig mee wandelen, zonder tuigje. Als we in ons zomerhuisje met ze waren wandelden we met alle 4 de katten over het terrein en die speelden dan ondertussen ook met elkaar. Was erg leuk, al dat geren, geloer, zich verstoppen en dan ineens tevoorschijn springen.
13 jaar geleden
Dat staat allemaal heel goed beschreven in het boek Uw kat trainen en opvoeden van Miriam Fields Babineau. Je kunt het o.a. hier kopen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/uw-kat-trainen-en-opvoeden/1001004002816871/index.html.
Er staat wel een levensgevaarlijke vertaalfout in het boek; in de inleiding staat dat je een kat drie dagen geen eten moet geven. Dat moet drie uur zijn. Na drie dagen eten kan een kat doodgaan aan leververvetting!

In dit boek leer je je kat allerlei kunstjes via klikkertrainen/klassieke conditionering. De essentie van trainen/kunstjes leren is dat je het alleen doet als de kat er zin in heeft, en alleen beloont, en dus nóóit straft, dwingt of pusht. Ook aan een tuigje leren lopen staat erin beschreven.

ALLE katten kunnen kunstjes leren: jong, oud, raskat en rasloze kat. Het is een fabeltje dat je alleen jonge katten nog iets kunt leren.

Mijn eigen drie katten kunnen talloze kunstjes doen. Ze e zouden er best meer kunnen leren maar mijn eigen fantasie is uitgeput.

Katten kunnen heel, heel makkelijk kunstjes leren. Het is bewezen dat als je het goed doet (belonen, niet straffen, niet pushen, alleen maar om samen plezier te maken) trainen het welzijn van je kat kan verhogen.

Veel plezier!!

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige