Hoe vaak voer je het beste goudvissen buiten in een vijver?

Wat is nou verstandig? Elke dag voeren, om de dag voeren of nog meer dagen ertussen hebben zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Geen enkele dag je vissen voeren geeft niets!
Om de dag voeren is ook prima.
Twee keer per dag voeren is ook goed.
Goudvissen passen zich wel aan, wel is het zo, hoe warmer het water is, hoe meer honger.
Het is ook zo, hoe meer voer, hoe meer afvalstoffen ze maken, vaak kan de filter dat niet aan en wordt je water groen!!
Dus moet je aan een grotere filter.
Of minder vissen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij een goede biologische filter met voldoende capiciteit, maakt het niets uit hoeveel vissen er in de vijver zitten.
In onze vijver zitten er ongeveer 60 vissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een niet heel grote vijver met 17 goudvissen. Het waren er 20 maar ik kan er nu nog 17 tellen. Volgens mij was dat voor de winter al zo dus ze hebben de winter goed overleefd in een diepte van een kleine 60cm. Het zijn vissen die wij nu ongeveer een jaar geleden klein gekocht hebben en nu dus ietsje groter zijn geworden. Er zit geen filter in maar zo'n speciale bodem voor een natuurlijk filter. En een luchtpompje hangt in het water. Verder zitten er een x aantal zuurstofplanten in het water. Vorig jaar voerde ik zo ongeveer 1 keer in de 2 a 3 dagen en dat ging prima. Nu merk ik dat ze niet zoveel eten en dat het eten na 2 dagen amper aangeraakt word. Dus ik doe er nu 3 dagen tussen maar ook vandaag merk ik weer dat ze er nog niet zo happig op zijn en blijft er toch liggen terwijl ik maar 1 korrel per vis er ongeveer in gedaan heb. Ik ga de korrels er maar uitscheppen want dat geeft minder rotzooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat 'n goed anwoord , en wat 'n mooie foto ! het duimpje heb je DIK verdiend ! Mag ik de foto downloaden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk yann1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BlonT, als ik het zo hoor is er iets goed mis met je vijver, de goudvissen horen nu bijna boven water uit te springen als je met voer komt, een vijver met goudvissen en zonder een biologische filter is een kwestie van tijd en alles is dood!!!
De goudvissen groeien ieder jaar maar je vijver groeit niet mee, met goud eltitz gaat dat prima zonder filter, ook met de goudvoorn ( rozette) maar de goudvissen zijn zeer sterke vervuilers.
Het water is nu al niet goed, omdat je vissen niet eten, de hardheid ( G.H. )van het water zal wel veel te laag zijn ( kan je laten testen) en misschien is je nitriet ook al niet goed, wat nu te doen, haal eenderde van het water er uit en vervang dit met leidingwater, doe dat over drie dagen weer, dan zullen volgende week je vissen weer gaan eten, maar zit je nog steeds met het probleem van geen filter!!
Bereken de inhoud van de vijver, lengte x breedte x gemiddelde diepte, en koop een pomp, die in twee uur de inhoud van je vijver kan verpompen, liever meer.
Koop daarbij een flinke filter, niet zo.n klein pruts bakje en controleer regelmatig je vijverwater.

Andere antwoorden (2)

Afhankelijk an de hoeveelheid vissen en de hoe groot ze zijn, of ze aan het groeien zijn ja of nee enz. Ik zou beginnen met elke dag en wanneer je ziet dat niet al het voer opgegeten wordt maar een deel blijft liggen om de dag. Langer dan om de dag zou ik niet doen, dan moet je als het blijft liggen minder eten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blont , ik doe het altijd zo . Ik loop stampend op het terras naar de vijver toe . Na 'n paar keer weten ze dat ik dat ben . De vissen die trek hebben komen uit het groen ,of uit de wijde buis die ik in de vijver heb liggen , voor bescherming tegen de reigers . Ik tik dan nog met m'n zool , en dan verschijnen de liefhebbers vanzelf en komen naar me toe om te eten . Op die manier regelen ze het zelf . 's winters gaan er wel 'ns 'n paar dood . Vorige week vloog 'n reiger eruit toen ik het terras op liep. Ik had hem niet gezien , maar de vissen wel denk ik , want die zaten in de buis vermoed ik .