1 van mijn 2 Cavia's is overleden, maar nu lijkt mijn cavia heel verdrietig en futloos. Moet ik nu als gezelschap een jonge cavia er bij kopen?

Mijn cavia eet en drinkt nogwel maar piept niet meer en ligt vaak voor zich uit te staren. ik snap dat ze verdrietig is (net als ik ben) maar is het beter om binnenkort gezelschap er bij te halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is het zelfs zo erg, dat de cavia zelfmoord pleegt

Antwoorden (9)

Ik zou er een nieuwe cavia er bij doen dan is de cavia weer blij want jij zou ook niet eenzaam willen wonen tog kijk vraag het even aan jouw dierenarts wat het beste is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuwe cavia bij een cavia zetten die u zelf al heeft gaat meestal goed.
Toch zijn er een aantal dingen waar u even rekening mee moet houden.
Maak van te voren de kooi schoon, laat ondertussen de cavia’s op neutraal terrein (b.v. in de keuken, hal of badkamer) kennis met elkaar maken. Dit minimaal 30 minuten.
Was de kooi uit met een dettol of chloor oplossing zodat alle oude geuren weg zijn.
Na een half uur kunnen de cavia’s samen in de kooi geplaatst worden (voor 2 cavia’s minimaal 1 meter bij 50 cm kooi aanhouden). Zet er vooralsnog geen huisjes in, dit is vaak een twistpunt van ruzie. Zorg voor voldoende hooi, brokjes en groente (afleiding doet wonderen). Er zal een rangorde bepaald moeten worden, dit kan enkele dagen tot maximaal 2 weken duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is eigenlijk dat het weglaten van huisjes de stress zo verhoogt dat ze het al helemaal niet kunnen vinden met elkaar. Wat bij mij het beste heeft gewerkt is juist genoeg huisjes neerzetten: zoveel als het aantal cavia's plus één.
Absoluut, geef je caafje weer nieuw gezelschap. Cavia's zijn groepsdieren en voelen zich niet prettig alleen. Zeker omdat je caafje nu ook een vriendje is verloren is de eenzaamheid extra groot. Niemand om mee te babbelen wat cavias zo graag en veel doen.
We mogen in de gedragskunde eigenlijk geen menselijke emoties aan dieren toeschrijven. Maar ik hoor zo vaak verhalen in de dierenartspraktijk over verdriet en rouw bij dieren, zowel na overlijden van een ander huisdier als bij overlijden van de eigenaar. Ik denk dat dieren echt wel verdriet en rouw tot op zekere hoogte voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut! Cavia's hebben minstens één soortgenoot nodig, het zijn zeer sociale dieren. Cavia's die alleen zitten, gaan zelfs vaak eerder dood, die kwijnen letterlijk weg.

Ik begrijp dat het een zeugje is? Dat maakt het al eenvoudiger, zeugjes samen gaat vaker goed dan beertjes samen, terwijl zeugje-beertje natuurlijk weer andere complicaties heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Helemaal eens met de anderen: geef je dier een maatje!

Mag je wel een hele belangrijke tip geven: koop nooit een diertje (konijn / cavia) bij een dierenwinkel of een fokker !!! Er zijn namelijk al zoveel! konijnen en cavia's op de wereld, waarvan heel veel ongelukkig zonder baasje en zonder vriendje!

Ga naar een konijnen-/cavia opvang en laat je diertje koppelen aan een lief vriendje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor de opvang, daar komen twee van mijn drie cavia's ook vandaan. Sowieso zou ik nooit een dier kopen in een dierenwinkel, daarvoor weet ik te veel van de schrijnende fokpraktijken die daarachter zitten.
Zoals alle andere antwoorders ook al zeggen: zeker doen! Wij hadden twee konijntjes, en toen een van de twee doodging was de andere zo verdrietig dat hij er bijna ook aan onderdoor ging. Toen hebben we een nieuw konijntje genomen, en toen was ons oude konijntje eindelijk weer vrolijk! De nieuwe aanwinst bleek echter wel een vrouwtje te zijn, dus een tijdje later hadden we ineens 11 konijnen... Dus let daar wel even op! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het wel doen. cavia's leven van nature vaak samen. je moet ze wel minimaal een half uur laten kennismaken en ze samen in een schoon hok zetten. verwen ze eerst niet te veel, anders worden ze jaloers op elkaar. laat ze eerst maar even aan elkaar wennen.

Toegevoegd na 12 minuten:
kijk trouwens wel even naar het geslacht van de cavia als je geen jongen wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral geen jonge cavia! dit kan aflopen met het jonkie dat de hele tijd wil spelen, de oude niet en dit kan flinke ruzies veroorzaken met de gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het een jongen is zou ik het niet doen want dan gaan ze vechten.Een jongens cavia moet al van zijn begin met een andere jongens cavia zijn.Mijn cavia is nu ook alleen zijn broer is gestorven van een tumor of verstoping de dierenarts weet het niet.En ook spijtig was hij maar 2 jaar oud.Respect voor jou!