Voor het evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij veel dieren heeft de staart een duidelijke functie. Veel boombewonende apen hebben een lange staart waarmee ze zich in evenwicht houden als ze van tak tot tak rennen. Vissen en dolfijnen gebruiken hun staart bij het zwemmen. Voor paarden is het meer een harige vliegenmepper en kangoeroes zitten er op.
De staart speelt vaak ook een rol in de communicatie. Denk maar aan de lichaamstaal van honden en katten, of aan de bever die bij onraad hard op het water slaat om zo zijn soortgenoten te waarschuwen.
Wat bij honden het meest opvalt is wel het kwispelen als begroetingsritueel, maar hij gebruikt die staart ook om andere signalen te geven: staart tussen de poten als teken van onderdanigheid, staart omhoog als teken van dominantie.
Amadea
13 jaar geleden
om mee te kwispelen,te communiceren,inderdaad ook evenwicht.kwispelen (i)(kwi(l)spelen),oftewel, ik wil spelen.
13 jaar geleden
De staart is voor de evenwicht maar ook om te laten zien in welke gemoedstoestand ze zijn. bv zijn ze enthousiast dan is de staart hoog, ook als ze dominant zijn. zijn ze bang dan is de staart tussen de poten.

dus vooral om ons signalen te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paard heeft een staart om de vliegen weg te jagen. ook kan je aan de staart van een paard zien of het ontspannen of onrustig is.

een aap gebruikt het voor zijn evenwicht en als roer. sommige apen hebben een grijpstaart en dus een 5e hand.

een jachtluipaard (of cheeta) gebruikt zin staart als roer om zijn evenwicht te bewaren, maar ook als communicatiemiddel.

een kat kan met zijn staart laten zien of het boos is, ontspannen, op zijn gemak is, jaagt op een prooi, kwaad is etc. ook bij de kat is de staart een roer voor het evenwicht.

een hond communiceert oa met zijn/haar staart.
staart tussen de benen (ik ben bang)
kwispelen (ik ben blij/opgewonden)
staat hoog (ik ben dominant)
staart in ontspannen neutrale houding (ik ben ontspannen)
staart laag tegen het lichaam (tegen buitenkant dij) sociaal geremd/afwachtend,
staart stil recht en gespannen (ik zie iets waar ik me op focus, of op sociaal gebied een zelfverzekerde dreiging)

onderling zijn er ook weer combinaties mogelijk (bv kwispelen met lage staart kan onzekerheid/onderdanigheid of terughoudendheid betekenen)
sommige honden hebben bv een kleine staart (de gecoupeerde staarten, of de staart van de Engelse buldog bv, of een krul in hun staart (de keeshond bv) hierbij is de communicatie niet zo heel makkelijk te zien.

natuurlijk zijn er meer communicatiemiddelen die heel veel kunnen uitdrukken, oa

#houding van de oren

#houding van het hoofd

#houding van het lichaam

#gebruik van stem

#ogen (manier van kijken)

bij elk communicatiemiddel zijn er vele mogelijkheden, en onderlinge combinaties hiervan zijn talloos.

als je het totaal plaatje kan zien en vertalen in een bep. situatie kan je het gedrag en de gemoedstoestand van hier dier aflezen, en is het gedrag van de hond makkelijk te voorspellen omdat je weet wat deze aangeeft en hoe de hond een situatie ervaart waardoor de reacties een logisch gevolg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
communicatie:
http://www.hondentips.com/artikelen/gedrag/lichaamstaal.html

Toegevoegd na 1 minuut:
en balans:
http://www.hondeninfo.be/informatie-hondentaal/staartposities-en-staartbewegingen/